Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Mentorkursus Foreningen Nydansker V/ susie skov nørregård.
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
LEDERE DER LYKKES hvad er det, succesfulde ledere i danske kommuner kan? En præsentation baseret på KL/KTOs Væksthusprojekt om generationsskiftet i kommunerne.
Introduktion til deltagere i ledercoaching
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Coaching som et offensivt ledelsesredskab Bibliotekarforbundets Lederseminar 2006 Synergi HRM Rosenkvist Consult.
Det autentiske menneske
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
Darum skole 4. november 2013.
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
Roller og afgrænsninger
Kommunikation og vejledning
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
NOEA/Aalborg Universitet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
- Roller og afgrænsninger
Om at være på vej 1. Fusionen og dens målsætninger 2 øge fleksibiliteten styrke fagligheden effektivisere bedre ressourceudnyttelsen øge kvaliteten og.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Den anerkendende interviewform
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Dansk Magisterforenings mentorordning
1. Hvad er udviklingssamtaler 2. Hvorfor udviklingssamtaler
Vejlederens kommunikation
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
- et udviklings- og dialogværktøj
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Personligheden og selvet
Fagligt Landsmøde 2005Karin Madsen Coaching er velegnet – når Fokuspersonen har brug for at styrke sin bevidsthed og evne til selviagttagelse og selvregulering.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Teaterhåndværk - en værdifuld kunstart - med fokus på menneskene bag.
Coaching teorier – fire veje
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Forudsætninger for en god samtale
Per Møller Janniche Mobil
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Coach Fokusperson Egen dialog Glimtvis dialog
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Birthe Hansen, Danmarks Lærerforening Ledelsesbaseret coaching Ilulissat den 12. februar 2016.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Jespersen & Laursen1 Hvad er coaching? Hvad kan det bruges til? Hvad skal der til for at det virker? Relationen skal være i orden Respekt og tillid så.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Mentorskabets roller og relationer Lone Nordskov Nielsen Efterskoler,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Målrettet kommunikation
Fokus på evner og værdi - Og håndter forhindringer Thomas Wibling Hørehæmmet, jobrådgiver, coach og kursusleder.
CLARA Projektbeskrivelse
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult At coache er at “låse op” for menneskers potentiale til at maksimere deres præstationer, både på kort og på lang sigt at være opdagelsesrejsende i fokuspersonens forestillinger om vejen til målet at stille spørgsmål der åbner for ny erkendelse at hjælpe fokuspersonen med at formulere eller forfølge nye mål at invitere til egendialog og selviagttagelse at styrke fokuspersonens bevidsthed, ansvarlighed og handlingskompetence især at tilbyde hjælp til forholdemåde

Coaching bygger på en relation baseret på gensidig tillid, respekt og tilfredsstillelse at både coach og den coachede er i gang med en søge- og læreproces at teknikken ikke er svaret i sig selv - det der virker er rigtigt at interventionen skal passe til den andens tolkningsstruktur (tænkning og forestillingsverden)

Sammenligning af rollerne ved dialog og coaching Symmetrisk relation Asymmetrisk relation Dialogholder Coach Fokusperson Fælles tredje Egendialog Dialog- deltager Udfordring

Hvilke funktioner har en coach? En coach er ikke en problemløser, underviser, konsulent, instruktør og heller ikke engang en ekspert En coach er en mentaltræner og bevidsthedsskærper En coach er en opdagelsesrejsende i den andens kompetencer, læring og udvikling En coach er en katalysator, en aktiv lytter, en sparringspartner og et levende “spejl” (konstruktivt med- og modspil) En coach er “kun” en ressonansbund, En coach er fremfor alt hensynsløst hensynsfuld!!!

Karakteristika ved den coachende samtale Relationen mellem coach og fokusperson er assymmetrisk Samtalen er tidsafgrænset Fokuspersonen har eller kan definere et mål med samtalen Objektet for samtalen er relationen mellem fokusperson og dennes aktuelle dilemma/ problem/udfordring Formålet med samtalen er at fokuspersonen udvikler selvopmærksom-hed (bevidsthed og ansvarlighed) og bringes i en position af oplevet kompetence. Coachens redskab er cirkulære spørgsmål, d.v.s. spørgsmål der introducerer forskelle, inviterer til positions- eller perspektivskift, eller skaber adskillelse med fokusperson og dilemma

Den vellykkede samtale bygger på at du som coach stiller forskellige typer af spørgsmål gennem hele samtalen stiller konkrete og præcise spørgsmål stiller åbne spørgsmål (HV-spørgsmål, dog ikke hvorfor) stiller anerkendende (positivt værdsættende) spørgsmål også stiller paradoksale spørgsmål og spørgsmål der nænsomt betvivler den andens udsagn (for at grave ny erkendelse frem) spørgsmål der rummer den andens person (holdninger, adfærd, følelser og værdier) løbende checker den andens feed-back (verbale som non-verbale)

Den vellykkede samtale bygger på evnen til at skabe og fastholde kontakt og tillid at tune sig ind på den andens forestillingsverden og perspektiv at matche og mismatche den andens sprogbrug, stemmeføring og kropssprog at skabe fordybelse (forankring) i samtalen at skabe fornyelse (forandring) i samtalen d.v.s. nænsomt at kunne flytte/ændre fokus eller perspektiv i samtalen.

Faserne i den coachende samtale 0. Den psykologiske kontrakt Afklaring af forventninger til udbytte og coachens rolle 1. Afdækning og afgrænsning af problemstillingen/udfordringen 2. Udforskning af relationer og sammenhænge 3. Nye perspektiver samt alternative strategier og handlingsmuligheder 4. Målsætning Hvad skal ændres/udvikles? 5. Planlægning og aftaler vedr. opfølgning Hvad skal gøres?, hvornår? og af hvem? 6. Afrunding og evaluering af samtalen Samtalen afsluttes ved at vende tilbage til og følge op på den psykologiske kontrakt

Den psykologiske kontrakt “Samtalen om samtalen” O Afklaring af forventninger til udbytte og rolle- fordeling 6 Afrunding og evaluering af samtalen 1 5 Afdækning og afgrænsning Målsætning, planlægning og opfølgning 4 2 3 Udforskning af relationer og sammen-hænge Nye perspektiver og handle-muligheder

Spørgsmålstyper i den coachende samtale Lineær kausalitet Detektiv/ arkæolog Kaptajn 6 5 Orienterings-spørgsmål Adfærdspåvir- kende spørgsmål Påvirke til ændret tænkning og adfærd Afdække og afgrænse 1 4 Opdagelsesrejsende/ etnolog Kunstner 2 3 Relations- spørgsmål Hypotetiske spørgsmål Udforske relationer og sammen- hænge Udfordre til nye forestillinger og opfattelser Cirkulær kausalitet