Udvikling af fiktionskompetence

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læsning i danskfaget i Island
Advertisements

Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Faglig læsning i naturfagene
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
”Intet” af Janne Teller
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
National test, dansk 2012 – 2013 Nedslag oktober
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Læsning..
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Introduktion til Sprogpakken
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Specialisering mod 4-9.klasse. 1. Præsentation af udviklingsarbejde 2. Kort introduktion til dansk 3. Gruppearbejdsproces omkring emnet ”teenagere” *
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Religion og Oldtidskundskab
Analyse af praksis.
Danskfaglig metode anvendt i litterære tekster
To fortællinger til mellemtrinet
Økonomiske kompetencer
Naja Marie Aidt Bavian.
Æstetiske læreprocesser
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Almen sTudieforberedelse - AT
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
IT – som en integreret del af danskfaget Workshop på FKF-dagen /01/14Anna-Marie Hansen1.
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Hjertelig velkommen til arrangementsrækken: ”Selviscenesættelse som fænomen”
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Kanondag – forberedelse og dokumentation. Plan for dagen optakt – hvem fortæller en historie? – 1. workshop workshop 12.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
Årsplan – en kort en lang
Anna-Marie H. Hansen, UCL (Jelling) 1 Sammenhæng mellem de to forelæsninger Et overblik over forskellige litterære metoder Fokus på.
Anna-Marie Hansen, University, College Lillebælt
Moderne litteraturpædagogik - receptionsæstetiske metoder ( )
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Læsning.
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Harold Lasswells kommunikationsmodel (fra 1948)
Hvad er fiktion? Og hvorfor læse fiktion?
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
Læremidler til MADKAMP Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT & HIOA Ida Schwartz, lektor, cand. psych., ph.d. Bosat udenfor eget hjem Børn og unges skolegang og fritidsliv – set fra børnenes.
Klassens dansksystem FANDANGO. Fandango består på alle årgange af: Grundbog, Arbejdsbog A og Arbejdsbog B.
AT med dansk i samarbejde med andre fag 1. Faglige mål for AT Eleverne skal kunne beherske relevante faglige mål og metoder i de indgående fag vurdere.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Problemer under debat i litteraturen. Det moderne gennembrud – oplæg og arbejdselv.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Målrettet kommunikation
Hvad er AT – almen studieforberedelse
© Oplevelse, fordybelse og virkelyst
© Oplevelse, fordybelse og virkelyst
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Brikker til litteraturhistorien
FAKTISKE TEKSTER PÅ NETTET
Hvorfor dansk på GF1?.
Dansk på GF2.
DET SMUKKE VED LITTERATUREN
Grundbog til DANSK i grundforløbet
Præsentationens transcript:

Udvikling af fiktionskompetence Anna-Marie Hansen, University College Lillebælt

Anna-Marie Hansen, University College Lillebælt CKF’erne om analyse og fortolkning (meget selektiv gengivelse i forhold til sprog, litteratur og kommunikation) Målet er at eleverne skal kunne: Samtale ud fra umiddelbar oplevelse og begyndende kendskab til litterære begreber (2. kl.) Fortolke, perspektivere og forholde sig til tekster ud fra både oplevelse og analyse (6. kl.) Fortolke, vurdere og perspektivere tekster og andre udtryksformer ud fra såvel umiddelbar oplevelse som analytisk forståelse (9. kl) Anna-Marie Hansen, University College Lillebælt

Analyse og fortolkning Lützen, Peter Heller: Analyse og relevans Analyse er ordnede iagttagelser (se næste dias – analyse handler om iagttagelse af tekstens dele), mens fortolkning er en overvejelse over tekstens samlede betydning eller budskab (Lützen, s. 22). Fortolkning er en dobbelt aktivitet: På den ene side skal man forstå noget uden for sig selv – nemlig en tekst. På den anden side skal man forstå noget i sig selv…At fortolke er i høj grad at formulere (Lützen, s. 23). At fortolke vil sige at udlægge, hvad en tekst udtrykker (Prøvevejledning i dansk. www.uvm.dk) Anna-Marie Hansen, University College Lillebælt

Anna-Marie Hansen, University College Lillebælt Analyse og fortolkning Henningensen: Analysestrategi og metode. I: Læsefrugter (s. 58-59) Tekstlæsning kan bestå af tre faser: syntese (den første læseoplevelse) analyse ny syntese (på et mere bevidst plan) Ordet analyse er græsk og betyder opløsning af en helhed i dens enkelte bestanddele…Det modsatte af analyse er syntese. Det betyder sammenfatning af enkeltheder til en helhed…(s. 58) Anna-Marie Hansen, University College Lillebælt

Anna-Marie Hansen, University College Lillebælt Bo Steffensen: Når børn læser fiktion (pixinoter om den ”kontrakt” som en læser bør indgå med teksten, når en tekst læses fiktivt. Bør suppleres med læsning af Steffensen selv) Teksten læses som fiktion Teksten har ingen direkte virkelighedsreference Når man læser fiktionen, sættes der parentes om den virkelige verden Afsenderen gøres til en fortæller (der opstår et skel mellem forfatter og fortæller) Fortælleren har den fulde autoritet og taler sandt Den fiktive læseform etablerer en form for autoritets-hierarki En fiktiv læsning bringes i stand ved fordobling Anna-Marie Hansen, University College Lillebælt

Anna-Marie Hansen, University College Lillebælt At læse med fordobling Henkel: At læse med fordobling (I. Stjernebilleder 1, s. 40-55) Thomas Illum Hansen: Procesorienteret litteraturpædagogik (se stikordsregisteret hos Illum Hansen) ”Ofte anvendes begrebet at læse med fordobling om litteraturens pædagogiske potentiale. Det henviser til det forhold, at man i læsningen af en skønlitterær tekst åbner både et handlingsplan (handler om) og et tolkningsplan (drejer sig om), som gør det muligt at anskue teksten som et udtryk for almene og eksistentielle udsagn og sætte sig selv i forhold hertil”. (Henkel, s. 41) Anna-Marie Hansen, University College Lillebælt

Forskningsartikel om progression i fiktionskompetence Kampp, Bodil: Man flyver da ikke væk når man bliver kysset! - Elevers og læreres læsninger af senmoderne, kompleks børnelitteratur I: Nedslag i børnelitteraturforskningen 5. - Roskilde Universitetsforlag, 2004. (3.7.og 9.klassers samtaler om ”Klaveret” af Louis Jensen) Anna-Marie Hansen, University College Lillebælt