Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afTorben Laursen Redigeret for ca. et år siden
1
National test, dansk 2012 – 2013 Nedslag oktober 2013 1
2
SprogforståelseAfkodningTekstforståelse Kommune515755 Landsplan58 57 2.klasse 2
3
3
4
4.klasse SprogforståelseAfkodningTekstforståelse Kommune514857 Landsplan555160 4
5
4.klasse 5
6
Resultat i 2. klasse for 4.klasse SprogforståelseAfkodningTekstforståelse 2.klasse5152 4.klasse514857 Landsplan 4.klasse555160 6
7
6.klasse SprogforståelseAfkodningTekstforståelse Kommune555048 Landsplan57 58 7
8
6.klasse 8
9
Resultat i 4.klasse for 6.klasse SprogforståelseAfkodningTekstforståelse 4.Klasse534853 6.klasse555048 Landsplan 6.klasse57 58 9
10
8.klasse SprogforståelseAfkodningTekstforståelse Kommune485750 Landsplan556358 10
11
8.klasse 11
12
Resultat i 6. klasse for 8.klasse SprogforståelseAfkodningTekstforståelse 6.klasse505453 8.klasse485750 Landsplan 8.klasse 556358 12
13
Konklusion og perspektiv nedslag 2012-13 • Alle klassetrin er under landsgennemsnittet • Omkring eller over middel • Under middel; afkodning 4.kl. tekstforståelse, 6.kl. sprogforståelse, 8.kl. • Differencen er mellem 2 – 10 point • Sprog- og tekstforståelse er opmærksomhedskrævende. • Afkodning kan vi kompensere for! • Afkodning skal trænes • Sprogforståelse = ordforråd, viden om verden, begreber • Tekstforståelse = komplekse tekster, alsidighed og mangfoldighed • Fokus på udvikling klassevis • Fokus på den enkelte elevs udvikling • Forældreinddragelse • For at blive dygtigere til at forstå tekster på et højere niveau, kræves der guidning fra en lærer. • Det kræver øvelse at få overskud til både at kunne læse og få et meningsfuldt udbytte af teksten. • Færdigheder og strategier til at gå i dybden med og kunne referere tilbage til teksten bør være mere fremtrædende i danskundervisningen. 13
14
Hvad kan der gøres? • Læsebånd • Læsning i alle fag • IT-rygsække • Sprog- og tekstbaseret læring i alle fag • At skrive sig til læsning i alle fag • Funktionel læsning/ læsning i anvendelse 14
15
Udvikling 2010 – 13 2. årgang SprogforståelseAfkodningTekstforståelse 2010 - 20115152 2011 - 2012494750 2012 - 2013515755 15
16
Udvikling 2010 – 13 4. årgang SprogforståelseAfkodningTekstforståelse 2010 - 2011534853 2011 - 2012514958 2012 - 2013514857 16
17
Udvikling 2010 – 13 6. årgang SprogforståelseAfkodningTekstforståelse 2010 - 2011505453 2011 - 201254 52 2012 - 2013555048 17
18
Udvikling 2010 – 13 8. årgang SprogforståelseAfkodningTekstforståelse 2010 - 2011465351 2011 - 2012465651 2012 - 2013485750 18
19
Sammenfatning • Minimale udsving i resultaterne trods forskellige elevgrupper. • Sprog- og tekstforståelse udfordrende. • Afkodning 4. årgang værd at bemærke! 19
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.