Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Grundbog til DANSK i grundforløbet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Grundbog til DANSK i grundforløbet"— Præsentationens transcript:

1 Grundbog til DANSK i grundforløbet

2 Orientering til læreren
Denne PowerPoint er tænkt som lærerens redskab til at præsentere formålet med og de faglige mål for grundforløbet samt at orientere om, hvilket kernestof eleverne skal igennem. PowerPointen består desuden af en moduloversigt samt et slide pr. undervisningsmodul, således at læreren ved det enkelte moduls begyndelse kan præsentere modulets læringsmål og indhold. Modulplanerne følger bogens struktur, men den enkelte lærer kan naturligvis frit bytte rundt på modulerne. Bogens kapitel 11 er ikke tænkt som et traditionelt modul, men rummer forslag til tre skriftlige afleveringsopgaver, som eleverne kan besvare individuelt. Der er ikke angivet fordybelsestid ved den enkelte opgave - det afhænger naturligvis af, hvordan skriftlighed og fordybelsestid planlægges på den enkelte skole. Modulplanerne her er underkastet en ret stram tidsplan. Enkelte af bogens kapitler kan derfor med fordel fordeles over to undervisningsmoduler. Det gælder kapitel 4 “Overtalelse og manipulation”, kapitel 9 “Motiver og tema og kapitel 10 “Oplevelse, analyse og fortolkning”. Opgaverne til de enkelte kapitler kan desuden frit vælges til eller fra. Som forberedelse til de enkelte moduler forventes det, at eleverne har læst den teoretiske del af kapitlet, mens teksterne i tilknytning til opgaverne læses i modulet i forbindelse med arbejdet med opgaverne. Sidste slide i denne PowerPoint indeholder korte beskrivelser af enkelte CL-øvelser, som kan anvendes som ice- breaker og til gennemgang af lektien.

3 Grundforløbet i dansk Formål med grundforløbet
At præsentere danskfaget som et fag, der giver mulighed for oplevelse, selvstændig tænkning og kreativ udfoldelse At introducere centrale danskfaglige begreber som grundlag for danskundervisningen i studieretningsforløbet At vække elevernes interesse for at beskæftige sig med danskfaglige problemstillinger Faglige mål for grundforløbet At kunne udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt og multimodalt holde korte oplæg, argumentere for et synspunkt, indgå i faglige diskussioner redegøre, analysere, fortolke og vurdere mundtligt og skriftligt At opnå indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund At kunne analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i forskellige medier At kunne forholde sig selvstændigt til forskellige typer af tekster

4 Grundforløbet i dansk Kernestof
Dansksprogede tekster - primært fra perioden efter 2000 Litterær analyse og fortolkning, herunder forskellige litterære metoder Sproglig analyse og fortolkning, herunder retorisk analyse Kreative, produktive og refleksive arbejdsprocesser, herunder remediering Omfang af fagligt stof 55 sider lærebogsstof 28 sider fakta-, fiktions- og blandingsgenrer It Anvendes i udarbejdelsen af skriftlige, mundtlige og multimodale produktioner med fokus på faglig formidling Anvendes i kreative og innovative opgaveløsninger

5 Plan for grundforløbet
Modul Fokus Læringsmål Materiale Aktivitet 1 Fakta og fiktion Skelne mellem fakta og fiktion samt indsigt i blandingsgenrernes udbredelse og funktion i det globaliserede samfund Kapitel 1: Faktatekster og fiktionstekter eller C 2 Genrer Viden om, at genrebegrebet er dynamisk; overblik over fakta-, fiktions- og blandingsgenrer; genreforventningens betydning for tekstoplevelsen Kapitel 2: Genrer og genreforventninger 3 Ord og tekst Indblik i, at sprog skaber verden, og at ord skifter betydning og tillægges betydning alt efter anvendelsesmåde og kontekst Kapitel 3: Ord og tekst 4-5 Overtalelse Genkende appelformerne og de virkemidler, der understøtter disse; forstå hvordan appelformerne påvirker kommunikationen Kapitel 4: Overtalelse og manipulation 6 Sproglig karakteristik Metode til karakteristik af stilen i en tekst; forståelse af, hvordan tekstens særlige stil opstår, og hvad karakteristikken af stilen kan bruges til Kapitel 5: Sproglig karakteristik 7 Realplan og billedplan Genkende billedsprog; forståelse af, hvordan billedsprog opstår, og hvordan det anvendes i henholdsvis fakta, fiktion og blandingsgenrerne Kapitel 6: Realplan og billedplan 8 Forfatter og fortæller Genkende fortællersynsvinkel og skelne mellem forskellige fortæller-typer i fiktionstekster; fortællerens betydning for oplevelsen af teksten Kapitel 7: Forfatter og fortæller 9 Rækkefølge Viden om kompositionsprincipper; kompositionsanalyse af fakta, fiktion og blandingsgenrer Kapitel 8: Rækkefølge og spænding 10-11 Motiver og tema Viden om motiver, tema og holdning; forståelse af sammenhængen mellem motiver, tema og tekstens holdning Kapitel 9: Motiver og tema 12-13 Analyse og fortolkning Kende den hermeneutiske spiral og forskellige læsemetoder; viden om analyse, fortolkning, perspektivering som faser i mødet med teksten Kapitel 10: Oplevelse, analyse og fortolkning 14 Opsamling Overblik over viden tilegnet i grundforløbet; forståelse af danskfagets kernestof og centrale metoder Kapitel 1-10 Skriftlig formidling Forstå vigtigheden af sproglig korrekthed; kende forskellige skrivekompentencer og skrivningens tolv bud Kapitel 11: Skriftlig formidling Opgave 1, 2 og 3

6 Modul 1: Fakta og fiktion
Læringsmål At kunne skelne mellem fakta og fiktion At opnå indsigt i blandingsgenrernes udbredelse og funktion i det globaliserede samfund Kernestof Blandingsformer mellem fakta og fiktion: Autofiktion, “autentisk” fakta, traditionel og fiktionaliseret selvbiografi Materiale Kapitel 1: “Fakta og fiktion” Tidsplan Indhold 1 10 min Klasse: Begrebsafklaring (fakta, fiktion, blandingsformater) 2 15 min Grupper/klasse: Opgave A 3 35 min Grupper/klasse: Opgave B 4 20 min Individuelt/parvis: Opgave C 5 Klasse: Diskussion om begreberne “autofiktion”, “autentisk fakta” og “fiktionaliseret selvbiografi”

7 Modul 2: Genrer Læringsmål
At opnå forståelse af, at genrebegrebet er dynamisk, og at læserens genreforventning har stor betydning for oplevelsen af en tekst At få et overblik over forskellige fakta-, fiktions- og blandingsgenrer Kernestof Anvendelse af typiske faktagenrer i fiktionstekster: Dødsannonce, ansøgning, opskrift og højttalermeddelelser Materiale Kapitel 2: “Genrer og genreforventninger” Tidsplan Indhold 1 10 min Klasse: Gennemgang og diskussion af genreskemaet side 21 2 15 min Grupper: Opgave A 3 30 min Parvis/klasse: Opgave B 4 25 min Grupper/klasse: Opgave C 5 Klasse: Diskussion af begrebet “genrehybrid” og betydningen af læserens genreforventninger

8 Modul 3: Ord og tekst Tidsplan Indhold 1 10 min
Læringsmål At opnå forståelse af, at ord skifter betydning og tillægges betydning alt efter anvendelse og kontekst At opnå forståelse af, at ord skaber vores verden, og at den måde, vi bruger ordene på, derfor er med til at farve vores forståelse af verden Kernestof Teksters anvendelse af ordenes “denotative” og “konnotative” betydning, “plus- og minusord”, “objektivt og subjektivt ordvalg” og forskellige semantiske felter - med fokus ordvalgets betydning for tekstens indhold Materiale Kapitel 3: “Ord og tekst” Tidsplan Indhold 1 10 min Klasse: Gennemgang af objektivt og subjektivt ordvalg (øvelse side 30) samt semantiske felter i teksterne af Carsten Jensen, Sven Hassel og Halfdan Rasmussen side 28 og 29 2 20 min Grupper/klasse: Opgave B 3 30 min Individuelt/parvis: Opgave C 4 Grupper: Opgave A 5 Klasse: Diskussion om anvendelse af subjektivt, støjende og stødende ordvalg på de sociale medier

9 Modul 4-5: Overtalelse Læringsmål
At opnå forståelse af, hvordan afsenderens brug af appelformerne etos, logos og patos påvirker modtageren At opnå viden om, hvilke sproglige og argumentatoriske virkemidler der understøtter de forskellige appelformer Kernestof Argumentations- og diskursanalyse samt analyse af appelformerne Materiale Kapitel 4: “Overtalelse og manipulation” Tidsplan Indhold 1 10 min Klasse: Gennemgang af appelformerne (skema side 38-41) - fx via CL-øvelsen ‘Begrebsbingo’ 2 20 min Grupper: Opgave A 3 40 min Grupper/klasse: Opgave C 4 15 min Grupper: Igangsætning af opgave B (fortsætter i næste modul, som afrundes med en diskussion om appelformerne og andre argumentationskneb) 5 5 min Klasse: Opsamling

10 Modul 6: Sproglig karakteristik
Læringsmål At opnå forståelse af, hvilke elementer der har indvirkning på mundtlig, skriftlig og multimodal kommunikation At opnå forståelse af, hvad man forstår ved stilen i en tekst, og hvordan en teksts særlige stil opstår At opnå indsigt i, at formålet med sproglig karakteristik er at give en vurdering af de sproglige virkemidlers virkning på læseren Kernestof Stilistiske virkemidler - hvordan de opstår, og hvordan de virker Materiale Kapitel 5: “Sproglig karakteristik” Tidsplan Indhold 1 10 min Klasse: Begrebsafklaring - fx CL-øvelsen: ‘Quiz og byt’ 2 Grupper: Opgave A 3 30 min Parvis/klasse: Opgave B 4 35 min Parvis/klasse: Opgave C 5 5 min Klasse: Diskussion af, hvad der er formålet med sproglig karakteristik

11 Modul 7: Realplan og billedplan
Læringsmål At opnå forståelse af, hvordan billedsprog opstår, og hvorfor man anvender billedsprog i henholdsvis fakta- og fiktionstekster Kernestof Kendskab til begreberne “realplan” og “billedplan”, “kognitive metaforer” samt forskellige billedsproglige figurer Materiale Kapitel 6: “Realplan og billedplan” Tidsplan Indhold 1 10 min Klasse: Gennemgang af skema side 60 - find flere eksempler til skemaet 2 20 min Parvis/klasse: Opgave B -> Gennemgang af realplan og billedplan på klassen 3 25 min Grupper: Opgave A 4 35 min Grupper: Opgave C (der samles op på øvelsen i næste modul)

12 Modul 8: Forfatter og fortæller
Læringsmål At opnå viden om fortællerinstansen i fiktionstekster samt forståelse af, hvilken betydning fortællerens aktivitet har for læserens forventning til og forståelse af en tekst At opnå kendskab til forskellige typer af fortællere og deres aktivitet og vidensniveau i teksten Kernestof Forskellige typer af fortællere Materiale Kapitel 7: “Forfatter og fortæller” Tidsplan Indhold 1 10 min Klasse: Gennemgang af forskellige fortællertyper (figur side 70) - evt. CL-øvelse om begreber 2 20 min Grupper: Opgave A 3 25 min Parvis/klasse: Opgave B 4 30 min Parvis/klasse: Opgave C 5 5 min Klasse: Diskussion af fortællerens betydning for teksten

13 Modul 9: Rækkefølge Tidsplan Indhold 1 5 min Klasse: Begrebsafklaring
Læringsmål At opnå forståelse af, hvilken betydning tekstens komposition har for læserens opfattelse af tekstens indhold og holdning At opnå forståelse af, hvordan fortælleren i fakta- og fiktionstekster gennem kompositionen styrer læserens behov for afklaring Kernestof Begrebet komposition i fakta- og fiktionstekster Materiale Kapitel 8: “Rækkefølge og spænding” Tidsplan Indhold 1 5 min Klasse: Begrebsafklaring 2 15 min Grupper: Opgave A 3 30 min Parvis: Opgave B 4 Grupper: Opgave C 5 10 min Klasse: Diskussion af kompositionens betydning for oplevelsen af en tekst

14 Modul 10-11: Motiver og tema
Læringsmål At opnå forståelse af sammenhængen mellem motiver og tema i en tekst og tekstens overordnede holdning At opnå viden om, at en tekst kun kan have ét tema, men ofte flere motiver At indøve en metode til at udpege motiver og tema i en tekst Kernestof Motiv og tema, holdning og budskab Materiale Kapitel 9: “Motiver og tema” Tidsplan Indhold 1 10 min Klasse: Analyse af billedet side 85 til gennemgang af de begreber, der omtales i kapitlet 2 Grupper: Opgave A 3 50 min Grupper/klasse: Opgave B 4 100 min Grupper: Igangsætning af opgave C (fortsættes i næste modul - sammenfattes i en diskussion om forholdet mellem holdning, budskab og tekstens tendens) 5 5 min Klasse: Opsamling

15 Modul 12-13: Analyse og fortolkning
Læringsmål At opnå forståelse af de forskellige faser i læserens møde med og forståelse af en tekst At opnå forståelse af, at fortolkning af en tekst er en aktiv proces, der foregår i interaktionen mellem læser og tekst At opnå kendskab til forskellige læsemetoder - fortolkning afhænger af det perspektiv, der lægges på teksten Kernestof Den hermeneutiske spiral som grundlæggende metode i danskfaget og de øvrige humanistiske fag De tre perspektiver i dansk - litterært, sprogligt og mediemæssigt Materiale Kapitel 10: “Oplevelse, analyse og fortolkning” Tidsplan Indhold 1 10 min Klasse: Gennemgang af den hermeneutiske spiral side 95 og de forskellige læsemetoder s. 96 2 20 min Grupper: Opgave A 3 55 min Grupper: Opgave C (fremlægges i næste modul) 4 90 min Grupper: Opgave B (igangsættes i næste modul) 5 5 min Klasse: Opsamling

16 Skriftlig formidling Omfang Indhold 1 1 side
Læringsmål At opnå øvelse i at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst skriftligt At beherske skriftsprogets normer for korrekthed, og forstå, hvad sproglig korrekthed betyder for formidlingen At anvende skriftlige fremstillingsformer (redegøre, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed Kernestof Produktivt arbejde med skriftlig udtryksfærdighed Materiale Kapitel 11: “Skriftlig formidling” Omfang Indhold 1 1 side Opgave 1: Indlæg til klassens blog om en oplevelse i forbindelse med mødet med gymnasiet 2 1,5 sider Opgave 2: Redegørelse for synspunkterne i en tekst og karakteristik af tekstens formidling af synspunkterne 3 2 sider Opgave 3: Analyse af en litterær tekst

17 Ideer til CL-øvelser Begrebsbingo: Formål - at læse lektien grundigt og tjekke sin viden Eleven laver som en del af lektien en bingoplade med de mest centrale begreber fra dagens lektie. Læreren fastsætter antallet af begreber på bingopladen. Læreren (eller et par elever) holder et oplæg om dagens lektie, og eleverne krydser af, når deres begreber nævnes. Vinderen er den, som først får fuld plade, og som altså har udvalgt de mest centrale begreber. Quiz og byt: Formål - at tjekke sin forståelse af stoffet Eleven skriver som en del af lektien et begreb eller et spørgsmål til dagens lektie på et stykke papir. Eleverne finder sammen to og to, den ene læser sit spørgsmål/begreb op, og den anden svarer på spørgsmålet eller forklarer, hvad begrebet dækker over. Ved korrekt svar bytter eleverne begreber og finder nye partnere. Speeddating: Formål - at udpege det vigtige i teksten Eleven vælge som en del af lektien tre sætninger fra dagens lektie, som er vigtige for forståelsen af emnet. Eleverne sidder to og to over for hinanden og skal ‘speeddate’ i to minutter om betydningen af de valgte sætninger fra lektien. Efter to minutter rykker alle rundt, så alle har en ny makker at ‘speeddate’ med i yderligere to minutter. Antal runder bestemmes af læreren. Margretheskålen: Formål - at tjekke viden Hver elev skriver tre forskellige begreber på tre stykker papir. Sedlerne samles i en skål. Klassen deles op i firemandshold, der konkurrerer om, hvem der er bedst til at gætte, hvad der står på sedlerne. Første runde (45 sekunder pr. elev) En elev fra hold 1 trækker en seddel og forsøger at forklare, hvad der står på sedlen uden at bruge ord eller dele af ord fra sedlen i sin forklaring. Hvis holdet gætter rigtigt, tager eleven en ny seddel. Hvis eleven ikke kan forklare begrebet, lægges sedlen tilbage i skålen, og eleven tager en ny. Når tiden er gået, går turen til hold 2. Sådan skifter holdene, indtil der ikke er flere sedler tilbage i skålen. Hvert hold tæller sedlerne og får ét point for hver seddel. Anden runde (30 sekunder pr. elev) I anden runde må eleven kun sige ét ord (‘øh’ er også et ord). Ellers foregår det på samme måde som i første runde. Denne gang starter hold 3. Tredje runde (30 sekunder pr. elev) I tredje runde må eleven kun mime ordet. Denne gang starter hold 5. Det samlede resultat gøres op efter tre runder.


Download ppt "Grundbog til DANSK i grundforløbet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google