©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept. 2014 Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Danmark 3.0.
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Digital produktion - elever som didaktiske designere
Reformmesse på Sofiendalskolen
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Didaktisk design – digitale medier den
Spiludvikling som didaktisk metode d. 16/ på OTG
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Skolereform august 2014………………
Opmærksomhedspunkter
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Den Digitale Skole Det Digitale Sprogcenter Hvad – hvorfor – hvordan?
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
IT i undervisningen.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Læremiddelkultur I Folkeskolen
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Børn og pædagoger i en digital verden
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
It i den innovative skole – nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede Formål: Bidrage til udvikling af en skoles kultur gennem inddragelse.
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Planlægning, proces og evaluering
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
Grænseløs læring Virtuelle valgfag. Hvem deltager? Undervisere og elever på valgfag i to uddannelser: Pædagogisk assistent (PAU) Social- og sundhedshjælper.
Læring og digitalt billedarbejde
Demonstrationsskoleprojekt:
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Lærerens opfattelse af skolefaget Lærerens opfattelse af Læring og undervisning Skoleforhold og praktiske muligheder Elevernes op- fattelse af skolefaget.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Digital Didaktisk Design
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
- Kom tættere på dit barns skolegang
Naturfag.
Det handler om eleverne
Evaluering af Billund Builds Nature Karin M. Villumsen, CoC Office
Brug af elevdata til udvikling af kvalitet i undervisningen
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Præsentationens transcript:

©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse ©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014

Deltagende skoler Absalons Skole, Roskilde Antvorskov Skole, Slagelse Filstedvejens Skole, Aalborg Hellerup Skole, Hellerup 10. klasse UngdomsCenter Vejle Involverede klassetrin: klasse klasse 10. Klasse (2 årgange)

©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Stærk læringsform der udvikler elevernes kompetencer i at tilrettelægge og organisere deres læreprocesser understøtter elevernes refleksion over og italesættelse af det faglige Eleverne som producenter og didaktiske designere + Elevernes egenproduktion Eleverne producerer læringsressourcer eleverne som didaktiske designere Forskningens fokus: faktorer i læreprocssen der Kvalificerer læring

©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Designkrav Elever skal producere digitalt Skal indgå ”naturligt” i skolehverdagen Kompleksiteten øges fra nr. 1 – nr. 6 Producere læringsressourcer til andre elever 6 Interventioner

©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet Interventioner Matematik: Opgaver Dansk: Digitale fortællinger Matematik: Produktioner med spil-dynamikker Fremmedsprog/dansk: Online-samarbejde og kommunikation Naturfag/NT + dansk: LEGO Mindstorms / multimodal dokumentation Vores nærmiljø: Undersøge og intervenerer i hverdagsrum (byrum, historie, erhverv …) Publicere materiale online. Produktion af læringsressourcer til andre elever Produktion af læringsressourcer Tværfaglig samarbejde med andre klasser/skoler

©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Eksempler på indikatorer Elevers faglige indsats - evne til at fokusere på emnet og aktiviteterne Tid uden lærer-intervention Karakteren af udfald Hvornår og hvorfor lærere intervenerer Elevers selvstyring Elevers valg af metoder Eleveres måder at forhandle på (faglige, samarbejde, proces) Initiativtagning Hvilke elever tager initiativer Hvilke situationer Type initiativ Elevers referenceramme Videndeling Hvornår og om hvad Hvordan (strategier) … … osv

©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Baseline 1 Lærerne bruger mest tid på Præsentere emnet Introducere opgaver Logistik Instruktion Det er ikke udbredt med dialog om Mål Rammer Elevers spørgsmål handler om Bekræftelse Fakta Hvad skal jeg nu Lærerne giver udtryk for at Eleverne er gode til at holde fokus Lærene bruger meget tid på at fastholde fokus Få lærene giver udtryk for at besidde mere end middel it-kompetence Ramme og igangsætning Løbende faglige input Løbende evalueringer Samtaler om mål og rammer Vurderingskriterier Vurderingspraksis Eleverne tilegner sig et fagligt sprog Undren Hvad nu hvis (hypotetisk) Hvordan (eksplorativ) Søge viden Elever fastholder selv fokus Lærere kan differentiere Lærerne er mere didaktisk sikre i forhold til it Foreløbige resultater

©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Workshop om intervention 3 v/ Rasmus Ullerup 10. Klasse UngdomsCenter Vejle Matematik Lego MindStorm

©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014