Inklusion i Aalborg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Skolereform august 2014………………
Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Hierarki for styringsredskaber
Skolebestyrelsens opgaver
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Fra integration til inklusion
Skolepolitiske visioner og mål
Lyshøjskolen 2011 med Videncenter og resurseteam
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Forældremøde X årgang.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
- fortsat midt i en flekstid?
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Inklusion i Børneinstitution Højme
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
Hvad er ”den gode inklusion” for børn, forældre og ansatte?
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
”Smidstrup Skærup Skole i bevægelse” Skolebestyrelsen Marts 2011.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Alle børn er alles ansvar
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
INKLUSION - at arbejde for givende og bæredygtige fællesskaber
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Inklusion – også et forældreanliggende
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Inklusion og Specialviden
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vision mission værdier handleplaner
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Den pædagogiske læreplan
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Vision Børn og unge oplever glæden ved at deltage i fællesskaber   Værdigrundlag Fællesskaber er en styrke – Forskellighed er et potentiale Målsætning.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Inklusion i Aalborg

Overskrifter Hvad skal der ske Hvor mange drejer det sig om Hvordan er økonomien Beslutning Principper for inklusion Hvordan inklusion Overvejelser om eksklusion

Inklusion – en definition ”Inklusion er den dynamiske og vedvarende proces, hvori skolen øger mulighederne for tilstedeværelse, oplevelse af fællesskabet, aktiv deltagelse og højt læringsmæssigt udbytte for alle elever. I denne proces tages der særligt hensyn til de elever, som er i faregruppen for marginalisering, eksklusion og lavt fagligt udbytte”. - Rasmus Alenkær

Inklusion – bevægelse fra højre mod venstre! Hvad skal der ske Inklusion – bevægelse fra højre mod venstre! Normalklasse - holddannelse - UV.-diff. Normalklasse – vejledning/ sparring til personalet fra KC Normalklasse – kursusforløb på KC Normalklasse med enkeltintegrationstimer Specialklasse Special-skole

Hvor mange drejer det sig om År 0 2011/12 12 pladser omlægges (allerede inkluderede) År 1 2012/13 Yderligere 92 pladser omlægges År 2 2013/14 Yderligere 44 pladser omlægges År 3 2014/15 Omlægning gennemført Der vil stadig være 722 specialpladser tilbage, når omlægningen er gennemført.

Hvor mange drejer det sig om Når omlægningen er gennemført svarer det til, at der i gennemsnit er inkluderet én elev i hver 7. skoleklasse i Aalborg. Har en skole fx 20 klasser fra 0. til 9. klassetrin, vil der altså i alt blive inkluderet 2-3 elever. Langt de fleste er reelt slet ikke flytninger, da der er tale om ekskluderinger, der ikke gennemføres. Reelt svarer det til, at i alt 35 elever flyttes fra specialtilbud til almentilbud fordelt på kommunens 50 skoler samtidig med at antallet af pladser derudover reduceres med 113, fordi der nyvisiteres færre.

Økonomi Pengene (og personalet) med flytningerne Byrådet har derudover afsat helt nye penge til inklusion

Beslutning Skole- og Kulturudvalget besluttede på mødet den 21. december 2010, at der indføres ”en ny vej i forbindelse med visitation af børn med særlige behov”. Formålet med inklusionsindsatsen er gennem tilpasning af læringsmiljøet og arbejde med de sociale fællesskaber, at give plads til og mulighed for, at flere børn kan gå i skole og danne sociale fællesskaber med deres jævnaldrende kammerater i det nærmiljø, hvor de bor. Visionen for inklusionsindsatsen i Aalborg Kommune er ”distriktets børn på distriktets skole”.

Principper for inklusion Inklusion kræver tydelig ledelsesopbakning Inklusion fordrer en skolekultur, der er kendetegnet ved et anerkendende og inkluderende menneskesyn Inklusion kræver forberedelse og tidlig indsats Inklusion kræver udredning af barn og netværk Inklusion kræver samarbejde med forældre i hele netværket Inklusion kræver kompetenceudvikling Inklusion kræver tæt samarbejde mellem det almenpædagogiske og det specialpædagogiske

Hvem gør hvad Skoleafdelingen Skolen kan bl.a. forvente hjælp til: Organisationsudvikling Kommunikation fx til forældre Udvikling af ”skolekultur” Supervision Specialistviden vedr. fx diagnoser – hvordan inkluderes diagnosebørn i praksis? Konsultativ bistand Skolen Anerkendende og inkluderende skolekultur Inklusionsberedskab Kompetencecenter Trivselsforum

Hvordan inklusion Fælles Skolebeskrivelse 2010 Afdækning af en fælles, konkret forståelse af inklusionsbegrebet Opstilling af tydelige mål og handlinger for inklusionsindsatsen Iværksættelse af målrettede og inddragende processer, der udvikler ejerskabet blandt medarbejdere, ledelser og forældre Tilrettelæggelse af såvel kommunale som lokale kompetenceudviklingsinitiativer, der tager udgangspunkt i den fælles forståelse og de afledte behov for handlinger Øget fokusering på vidensdeling og samarbejde om inkluderende praksisformer – for eksempel mellem specialskoler og folkeskoler

Hvordan inklusion Hvor er udfordringen? – Tre indvangsvinkler Barnet. Enhver forklaring af et barns vanskeligheder går ud fra, at det er barnet, der er noget galt med. Hvis noget ikke virker, må barnet være ”defekt”. Derfor må vi give barnet en diagnose og sende det væk til et specialtilbud. Skolen. Hvis et barn reagerer uhensigtsmæssigt, ikke lærer nok eller har andre problemer, så må det være skolens kultur, undervisningsform, lærersamarbejde, ledelse eller andet på skolen, den er gal med. Derfor må vi se indad og evaluere på vores egen indsats på skolen. Samfundet. Det er i virkeligheden samfundet, familien, tv-kanalerne eller alt muligt andet, der er skyld i de vanskeligheder, et barn har. Derfor må vi se endnu mere på de store sammenhænge og reagere ud fra disse. - Vi vil fokus på alle tre. Ikke kun på #1, som er det mest almindelige.

Hvordan inklusion Metoder til fri afbenyttelse Hvis en metode ikke virker – så prøv en anden Handlingsplan for sociale kompetencer Få, positivt formulerede regler Endnu mere fokus på relationer i klassen Interaktiv undervisning * Inspireret af Thomas Nordahl

Statements Omsorg for og tillid til hinanden er en grundlæggende tilgang til hverdagen på skolen. Af omsorg udspringer åbenhed og glæde. Disse begreber er nøgleord, hvis man vil opnå et udviklende og trygt lærings- og trivselsmiljø. … rum og handlemuligheder i skolens pædagogiske hverdag til god og grundig undervisning og skabe læringssituationer der tager udgangspunkt i den enkelte elev. En undervisning der er tilpasset elevens potentialer og behov – dvs. i forhold til deres intelligens og læringsstile. Når alle er forskellige er ingen anderledes Kilde: Herningvej Skole

Værdigrundlag og børnesyn Skolestarten er vigtig! En multikulturel skole der bygger på Folkeskolelovens værdier Et godt skoleforløb skabes i fællesskab ”Godt på Vej” Skoleplan og målsætning Muligheder frem for begrænsninger Forventninger til forældre Skolen kan tilbyde Tillid forældre udviser Kilde: Herningvej Skole Værdigrundlaget for Aalborg kommunale skolevæsen: ”Børn og unge har lige adgang til en skole, hvor de voksne i holdning og handling respekterer barnet og den unges ret til som individuelt og socialt menneske at blive mødt, at være der, hvor det er, og at udvikle sig og lære dertil, hvor det kan.”

Overvejelser om eksklusion Mennesker udvikler sig gennem sociale relationer Lærer børn sociale relationer ved at blive ekskluderet? Hvor mange kan være unormale? Hvis et barn ikke trives, er det så altid barnet, der er noget galt med? Hvad lærer børnene, når de oplever, at alle dem, der stikker lidt ud, de bliver ”stemt hjem”?

Spørgsmål?