Afslutning og opsamling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
5 IT-didaktiske principper
Advertisements

Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Sprog/billeder på Internettet
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Interessenter og interessentanalyse
Kommunikation i projekter
Om feedback og tilbagemeldinger
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
PROGRAM Introduktion: Lisbeth og Natascha Introduktion: jer
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Almen sTudieforberedelse - AT
Tekstformidling på Internettet E 2003
Praktisk om opgave og oplæg
Præsentation af Det retoriske kompas
Præsentation af Det retoriske kompas
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Mads, Rune og Camille - Gruppe 10
VISL – begrænsninger og styrker
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Digitale biblioteker og web 2.0
Når strategien om innovation skal virkeliggøres - At oversætte strategier KLKs Innovationsdag November 2014 Søren Obed Madsen
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
PROGRAM Eksamensopgaven Gruppe 2 fremlægger
Ida Engholm: Webanalyse
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Ethos i web 2.0 tidsalderen
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
Den Humanitære Online Genre Og Mads Elkær, projekt-eksamen 17. juni 2005.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Pia Svejgaard Pedersen
VELKOMMEN TIL DIGITAL RETORIK EFTERÅR 2008!. “rhetorical communication is the primary tool with which we influence and control the thoughts and actions.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
Digital Kultur/Intro Afslutning Digital Kultur E 2007 Lisbeth Klastrup 14 kursusgang 4. december.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)
131. marts 2015 KURSUSGANG 5. LOGOS OG AKADEMISK ARGUMENTATION.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!
Bachelorprojektvejledning?
Sso SKRIV!.
Engelskfagets metoder
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
SRO SKRIV!.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Afslutning og opsamling 15.05.2008 Afslutning og opsamling Digital Retorik, forår 2008

PROGRAM digital retorik og retorisk analyse retorisk genreanalyse take-aways opgaven

RETORISK ANALYSE+FORSTÅELSE Ikke som en retoriker, men fra et retorisk perspektiv (”hensigtsbestemt tale”): se på ytringen (fremtræden - hvordan) vurder situationen (Hvad er på spil? Hvilken form for overtalelse eller ”forførelse” er der tale om (intentionalitet)? Hvem taler?) Hvordan imødegår ”ytringen” (talen, websitet, tekst på webside) situationen? Hvordan finder overtalelsen sted? (herunder f.eks. hvordan etableres troværdighed? Identifikation? Hvordan argumenteres der?). Er der modstrid mellem ønske om fremtræden (image) og faktisk fremtræden? ... man behøver ikke at se på alle elementer! Klassisk retorisk: Hvordan finder overtalelse sted i ytringen i henhold til situation og publikum? ( - proces og ”resultat” vs ønske) Persuasion perspektiv: Hvordan kan man overtale folk frivilligt? Ved at ændre værdier og holdninger, ultimativt handlingsmønstre. Effektmåling.

PENSUM: Onsberg/Jørgensen: argumentanalyse Onsberg/Jørgensen skema: Appelform Hjemmelsregel (slutningsform) Type Intellektuel Ydre relationer (”forbindelse mlm fænomener i verden omkring os”) Tegn (fx sygdomssymptom) Årsag (hj=a fører til b) Klassifikation (hj=klasseregler) Generalisering (hj=en lig alle) Sammenligning (paralel, analogi) Emotionel Modtagers tillid Modtagers indre bevæggrunde 6. Autoritet (ekspert, kvantitet) 7. Motivation (tilbøjelighed hos modtager, f.x samvittighed, normer) generel logos-appel: rationel bevisførelse, saglig stillingtagen, neutral sprogbrug (ethos: appel gennem personlighedstræk, ”karakter”, image (tillid, troværdighed, integritet) Udbyggelse af generel argumentationsmodel fra deres bog, her fremlagt i undervisning

Pensum: Budtz/Yakaboylu: ”analyse” af storytelling Fortællemodellen (forløb) Aktantmodellen (konflikt, karakterer, mål) Eksempel: Motorolas brug af ”eventyrmodellen” (= aktantmodellen) NB! Elementer man kan se på, hvis man analyserer tværmedial storytelling: Klastrup/Tosca 2005

PENSUM: Kragh analyseeksempel Analyse af håndtering af omdømmeproblem gennem selvfremstilling (brev fra SAS-chef) hvad er afsenders image på forhånd (folks kendskab til retor)? hvad er situationen? valg af genre i forhold til situation hvordan etableres kompetencedyder: klarhed, sikkerhed, og konsekvens, rent sprogligt?

PENSUM: Hoff-Clausens analysemodel

PENSUM: Kjeldens analysemodel Analyse af brug af billeder: Beskriv kontekst (tekstlig, kulturel, situation) Billedets retoriske kvaliteter (formale, evidentia, udsagn/argumentation) Appelformer og strategier Persuasive betydning Se også McCloud og Barthes for begrebsapparat vedrørende relation mellem tekst og billed, denotation og konnotation. Phillips&McQuarie for analyse af forskellige typer af billedmetaforer

PENSUM: Pollachs analysemodel Analyse af corporate selv-præsentation og etablering af image vs oplevelse af virksomhed på sitet: linguistisk inspireret tekstanalyse: tekstuel (strukturering), ideationelle (indhold) og intertekstuelle (relationelle) funktioner ytring: ”Om os”-tekster hvor mange kliks for at komme der til? (struktur/navigation) hvad siges der om os? (indhold, ideer formidlet) handlen, ”inddragelse” af publikum (relation) problemer og forbedringsforslag

online troværdighed ( i et corporate perspektiv) hvad man ønsker at være interviews,visions- papirer, ”om os”. ethos-appeller (noget man har) og noget man skaber image hvad man i virkeligheden er intern kultur- analyse, fakta tilgængelige på nettet samlet afsendertroværdighed (source credibility) identitet oplevet online ethos kragh snakker om image som selvfremstilling, vi må tro på at den er ægte, ikke strategisk, før den blir troværdighed, tillidsskabende kargh også godt eksempel på en konkret tekstanalyse, der ser på karakter, kompetence, tilstedeværelse... pollach andet eksempel på tekstanalyse, hvor der særligt ses på ”imageskabelsen” i forbindelse ”Om os” sektionen hvordan man opfattes (etablering af ethos i praksis): karakter, kompetence, tilstedeværelse ”tekstanalyse”, surveys (Klastrup, frit efter Lund/Petersen 1999, Lund 2002, Warnick 2007).

GENRER forbinder mikro- og makroniveau (den individuelle ytring med generelle kulturelle og sociale konventioner og praksisser) ”de passende retoriske svar, der sikrer social succes i almindelighed” (Kjeldsen s. 88) ”typificerede handlinger...der over tid gentager samme type respons på samme type påtrængende problemer” (Kjeldsen s. 70)

RETORISK GENREANALYSE Genrebeskrivelse (fælles- og lighedstræk, hvordan imødegås situation?) (NB! Også ud fra een ”ytring”: hvordan man gør/kan gøre) Genredeltagelse (tilhører ytring genren? Hybrid?) Genreanvendelse (bedømmelse af ytrings brug af genretræk) Idenfikation af en genre (Kjeldsen s.66) Situationelle krav Indholdsmæssige og stilistiske karakteristika Særegen konfiguration af disse elementer (det samspil mlm situation, publikum og form, der er særligt for denne genre)

EKSEMPEL http://www.squidoo.com/sampleeulogy

MINDETALENS TYPISKE TRÆK: ”fra personen de kender til personen de kendte” (nutid-fortid) Den sidste tid Lovprisning (formindskelse /forstørrelse af karaktertræk) Metaforer om genfødsel – leve videre i erindring Respektfuld, afdæmpet stil (Kjeldsen, Klastrup) http://www.youtube.com/watch?v=7VUy-wBwBvw

MINDETALENS TYPISKE TRÆK: ”fra personen de kender til personen de kendte” (nutid-fortid) Den sidste tid Lovprisning (formindskelse /forstørrelse af karaktertræk) - også i billeder Metaforer om genfødsel – leve videre i erindring Respektfuld, afdæmpet Intentionalitet: + social networking/ communiality ”vi søger forældre i samme situation” www.mindet.dk

”fra personen vi næsten kendte til personen vi aldrig vil kende” (nutid-fortid) Lovprisning – ud fra eksisterende materiale Metaforer om genfødsel – leve videre i erindring Sympati med familien genrehybrid? (pseudo?)eulogi + ”remix-musik-video” ala youtube

GENRE SOM ”OBJEKTIV” MÅLESTOK ”en sjangre er en familie af veker som ligner mye på hverandre. Sjangeren styrer vore forventninger og hvordan vi forholder os til et nytt verk” (Fagerjord 2006, p.16) Engholm (2004): genre er forventningsskabende, stil er forventningsindfriende eller brydende:

STILISTISK GENREANALYSE Fra Ida Engholm: ”Webgenrer og stilarter: om at analysere og kategorise websites” i Digitale Verdener, Gyldendal, 2004

Corporate fællestræk: navigationsstruktur (Logo i top, global menu, lokal menu, kontaktinformation fysisk virksomhed) Bankwebsite: pålidelighed, seriøsitet, ”dine penge er sikre hos os”, konservativ, låneinformation (rente) Gammel bank: konservativ stil (blå farve), forsøg på at ramme nye kunde, information til ”rige” kunder Ny bank: ”stilbrud” (pink farver), dynamisk design (ung), samme informationer, direkte kontakt med medarbejder (fordom: netbank ingen kontakt med medarbejdere) – subgenre?! corporate website -> bankwebsite -> gammel bank vs ”ny” bank (Engholm 2004)

BEDEMANDSEKSEMPLET: Kan man identificere fællestræk for bedemandsforretninger for nettet (cf situation, stil/form, sammenspil – quick and dirty survey)? I hvor høj grad er de udvalgte sites forventningsindfriende eller forventningsbrydende? – etablerer de ligefrem en ny variation af genren? (med fokus på f.eks. brug af retoriske virkemidler)

BØRNEHOSPITAL-EKSEMPLET Er der tale om en situation/ytring, der kunne være genretypisk? (ie kan man forestille sig mange tilsvarende situationer?) Hvad kræver en sådan situation? (børn på hospital, mangel på adgang til info) og hvordan kan man indfri det behov i den måde sitet fremtræder og kommunikerer på? Er sitet forventningsindfriende i forhold til hvordan en sådan subgenre kunne/burde se ud? Hvis ikke, hvordan kunne det gøres bedre?

(DIGITALE) GENRER/WEBSITETYPER Baseret på type af indhold: politisk * videnskabelig (*) personlig social underholdende informativ lejligheds”talen” * (juridisk)* brandende/imageskabende-vedligeholdende Situation? Intentionalitet? Afsender?

områder vi har berørt retorisk teori retorisk analyse retorisk praksis opgaveindhold opgaveform retorisk teori retorisk analyse retorisk praksis 23

DIGITAL RETORISK KOMPETENCE (digital) retorisk kompetence handler om at kunne planlægge hvordan en tekst skal fremtræde og hvordan den skal præsentere sit emne udfra en forståelse af den givne situation, herunder hvilken modalitet, hvilke virkemidler (appelformer, stil, æstetik), hvilken distributionsform er mest passende (means of persuasion)?! hvad er muligheder og begrænsninger at tage højde for når mediekanalen er de digitale medier? at kunne analysere andres digitale ”tekster” og se hvordan de forholder sig til situation, publikum, emne, hvilke virkemidler bruger de og hvordan osv.

MÅLEPARAMETRE EKSAMEN Ved gennemførsel af kurset, vil den studerende kunne: 1) Demonstrere en forståelse for teorier om strategisk kommunikation og retoriske virkemidler i en digital kontekst ved at anvende dem til analyse af en kommunikativ problemstilling eller case. 2) Demonstrere evner indenfor anvendelse af akademisk retorik ved at overholde genrens konventioner i den afleverede eksamensopgave. 3) Planlægge og udføre en selvstændig undersøgelse med udgangspunkt i en retorisk/kommunikativ problemstilling

OM HVAD DIGITAL RETORIK ER Richard Lanham (remediering, nyt medie) Elisabeth Losh (situation, hybrider) Ian Bogost (procedural rhetorics) Elisabeth Hoff-Clausen (et nyt ethos-begreb) Barbara Warnick (udfordringer for forfatter-begrebet) *reception, source, message, time, space

JERES TAKE-AWAY digital retorik: hvad ser I som udfordringer og muligheder?

DIGITAL RETORIK interaktivitet med tekst/omkring tekst ”værk” (tekst) og forfatterbegreb i opløsning: //artefakt// navigation af tekst, struktur, indholdspræsentation (hypertekst) - nye måder at identificere og skabe forankring af ytring (site), etablering af afsender(e)s ethos, tale om teksten en del af teksten ”intertekstualitet” (internt og eksternt) tekstens permanens (nettet og bruger ”husker” tidligere versioner) proceduralitet (formidling gnm system, regler, valg: simulation) genrehybrider/konvergens (tekst+video+interaktiv navigation fx) (computeren som medie – internettet som medie/transmissionskanal)

NB! OPGAVEN....:

OPGAVE HUSK-AT: vedhæfte ITU-forside: opgavetitel, kursus og semester, navn, cpr-nr, underviser artikel = ingen bilag (fund opsummeres i tekst!) censor har bredt kendskab til retorik, men kender ikke nødvendigvis alle tekster i pensum altid definere de vigtigste begreber, så læser ved, hvad du/I forstår ved dem!

OPGAVE PRAKSIS: man kan godt referere til en forelæsning (reference: ”forelæsning i Digital Retorik”, dato og hvis aktuelt, URL for slides) præsentation af teoretikere: fulde navn og fagområde første gang. F.eks. ”forsker i online retorik, Elisabeth Hoff-Clausen”. Herefter Hoff-Clausen

Fra Jonas Heide Smiths forelæsning på kurset

VEJLEDNINGSTIDER Lisbeths kontor: 3D18 Louise Miller: 11.15-11.30 Stine Bech: 11.30 –11.45 Ida Toft: 11.45-12.00 Søren & Katri: 12.00 – 12.15 Anne-Mette: 12.30 – 12.45 Pernille, Mie, Lu:12.45 -13.00 Lene Nielsen: 13.00 – 13.15 Svetlana: 13.15 – 13.30

RETORIK, PR OG STRATEGISK KOMM kommunikationspolitik, overordnet imageønske, ”overbevisningsønske”, mål VISION generelle procedurer/tiltag for at nå målet (f.eks. etablere/redesigne/udvide website //kampagnesite ressourcer, drift, ”målgruppe”, ”persuasive strategies” TAKTISK NIVEAU (PLANLÆGNING AF KOMMUNIKATION) situation, brug af appelformer, materiale, stil, billedsprog osv, OPERATIONELT NIVEAU (RETORIK I PRAKSIS) Model inspireret af Helle Petersen: Strategisk Kommunikation, 2003