Historie efter reformen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Oplysningstiden.
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Det senmoderne samfundsfag i Dk.
Historie i fagligt samspil
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Faglig læsning Dagsorden
Livets Ord April 2012.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Imperialisme Fra Cæsar til Bush
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Danskfaget – beholder eller genstand?
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Kladde til informationsdias
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
AT 2010: Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvinder
Religion og Oldtidskundskab
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Praktikprojekt 2008 Historie
Fagets formål, fokus og fagmål
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Lærerprofessionen - en definition.
Historie klasse CFU 25. februar 2010 Lene Norup.
Den gode opgaveformulering
Fagdidaktik A i historie
Samtidshistorie på HHX
Eksamen og eksamensbilag :
Videnskabsteori og faglige metoder
Kulturforståelse niveau C
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet - efterår 2007 Fagkonsulent Susan Mose Fagkonsulent Torben Jakobsen.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Tysk i felten Fokus på udvikling af Interkulturel kompetence.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Historielærerforeningen Historielærerforeningen for Gymnasiet & HF.
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Ved Lauta Innovation i historiefaget Kirsten Oldenburg Lauta og Michael Thing Innovationskonference UVM efterår 2014 ved Lauta.
Historie i fagligt samspil
1. lektion: Danmark i verden
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Tiltrædelsesforelæsning Harry Haue 30. september 2008 Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier Syddansk Universitet.
Videnskabsteori og metode
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Historie i fagligt samspil. Histories særlige forpligtelse ”Faget historie indgår i samtlige studieretninger og får derfor et særligt ansvar for at medvirke.
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
Forenklede fælles mål - historie
Den fagdidaktiske situation – bl. a
Hilligens begreber til forløb- og stofvalg Elevernes eksistentielle behov behov der har eksistentiel betydning for elevernes (samfundsmæssige) liv, og.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Den Sønderjyske Historiekanon. Interaktivt læremiddel – Frit tilgængeligt på – Fokus på: Sønderjysk historie Identitet og historiebevidsthed.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Introduktion til historie
Historie som fag i grundskolen – læreplaner og praksis
Udkast til justering af KS
Historisk oversigt fra antikken til 2010’erne
KS – kultur- og samfundsfag på HF Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Workshop om dansk-idéhistorie opgaven Ved Agnete Schütt, HTX Åbenrå
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Didaktiske planlægningsmodeller
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Historie efter reformen Lene Jeppesen fagkonsulent

Omkring 1930 skrev P. Sørensen Fugholm en sang, som han kaldt ”De moderne skoletanker”. ”Uvidenheden sprænger alle Grænser; Man aner knapt hvem Øgenslæger er, man ved ej Paulus havde Filipenser og ej, at Gimle lagde paa Fredsber. At Demonstenes leved kuns af Stene, er ukjendt, ja man aner næppe, at Napolium var gift med Sankt Helene I Sandhed! Det er meget ilde fat. Og hvem er Skyldens? Den moderne Skoles, de Ord har længe mig paa Sinde lagt. Paa dens Metoder bør der ikke stoles, jeg kalder dem for Humbum, rent usagt. Den gamle Tid var hyggelig og hjemlig, da Kundskab som en Mariadnes Traad gik gjemmel Skolen. Var den bedre? Nemlig!! Vogn, danske Børns Forældre, vogn til Daad.”

Historie: Identitet Historie drejer sig om, hvorledes mennesker har levet sammen og forholdt sig til samfund og naturgrundlag fra oldtiden til i dag. Historie giver viden om begivenheder, udviklingslinjer og sam-menhænge og bidrager til at skabe en fælles baggrund for udvikling af identitet og bevidsthed. Centralt i faget er tolkningen af de spor, den historiske proces har efterladt sig, og hvorledes tolkninger af historien bliver brugt. Historie er både et humanistisk og samfundsvidenskabeligt fag.

Formål: viden Historiefaget tjener på en gang et dannelsesmæssigt og studieforberedende formål med vægt på elevernes udvikling af personlig myndighed. Faget udvikler elevernes historiske viden, bevidsthed og identitet, samt stimulerer deres interesse for og evne til at stille spørgsmål til fortiden for at nå forståelse af den komplekse verden, de lever i. Eleverne opnår viden om og indsigt i centrale begivenheder og udviklingslinjer i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, om egen kulturel baggrund og andre kulturer.

Formål: redskab og kompetencer Faget giver redskaber til at vurdere forskelligartet historisk materiale og sætter eleverne i stand til at bearbejde og strukturere de mange former for historieformidling og historiebrug, som de stifter bekendtskab med i og uden for skolen. Gennem arbejdet med det historiske stof opøves elevernes kritisk- analytiske og kreative evner.

Angelus Novus, 1920, watercolor Paul Klee (1879-1940) Angelus Novus, 1920, watercolor

Historiebevidsthed – fortid, nutid og fremtid At forstå fortiden på egne præmisser og forstå at mennesket er både historieskabt og historieskabende!

Historiebevidsthed – den åbne skalamodel ”Kvalificeret historiebevidsthed er .. et nøglebegreb som formål for historieundervisningen på gymnasialt niveau” (Historiedidaktik side 28)

Faglige mål Eleverne skal kunne: dokumentere viden om centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling dokumentere viden om forskellige samfundsformer formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid analysere samspillet mellem mennesker, naturgrundlag og samfund gennem tiderne analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og mentalitet i tid og rum

fortsat forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper forklare måder at forme og styre samfund på og se konsekvenserne heraf for individets vilkår reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk -kritisk dokumenterende til eksempler på brug af fortiden.

Kernestof Indtil 1453 antikkens samfund 1453-1776 renæssancen Danmarks tilblivelse europæisk middelalder kulturmøder: kristen og muslimsk kultur. 1453-1776 renæssancen reformationen oplysningstiden kulturmøder: kolonisering. 1776-1914 revolutioner dansk demokrati national identitet industrialisering kulturmøder: imperialisme.

Kernestof fortsat 1914-1989 - ideologiernes kamp velfærdsstaten afkolonisering menneskerettigheder Murens fald. 1989-i dag Danmarks internationale placering europæisk integration globalisering.

Arbejdet med de faglige mål kernestof og supplerende stof Fagdidaktikken bygger bro mellem fag og pædagogik (didaktiker Svein Sjøberg,2005)

Historien om fagdidaktikken Historie kommer ind i latinskolen 1775 Fagdidaktikken stammer fra den antikke retorik. Johan Amos Comenius: Didactica Magna 1632 Den tyske og nordeuropæiske tradition fra 1800-tallet Dansk fagdidaktik tilbage til 1960’erne

To didaktiske uddannelsestraditioner 1: Den midt- og nordeuropæiske didaktik Tysk, 18. årh. – 19. årh. Statsligt styret skoletradition Nøgleord: Dannelse Læreren oversætter faget til dannelse Repræsentant: Wolfgang Klafki – kritisk konstruktiv didaktik – selv- og medbestemmelse, solidaritet 2: Den angloamerikanske curriculumstradition Amerikansk, 19. årh. Lokal/regional udd.kultur Nøgleord: Uddannelse/kundskaber Læreren omsætter loyalt undervisningsplanerne Repræsentant: John Dewey – faglig viden og færdigheder

Læreplanen som smeltedigel Målstyring og indholdsstyring Kompetencer og kernefaglighed Nutidsperspektiv og samtidsrelevans

Didaktikkens analyse områder: Før: 1. Indhold og mål 2. Indhold, mål og midler Nu: 3. Indhold, mål, midler, niveau, forforståelse (sprog, kultur, bevidsthed), skolens mål og værdier

Fagdidaktikkens bredde og omfang 1. Faglige mål 2. Kompetencemål og værdier 3. Diakron og synkron 4. Nutidsrelatering eller samtidsrelevans 5. Materialetyper – det udvidede materialebegreb 6. Arbejdsformer

Diakron og Synkron Et diakront forløb – fra antikken til i dag – tanken om den lange tidslinie Forløbet har synkrone nedslag – nation og nationalstat, ideologiernes kamp m. m. – tanken om epoker, struktur, temaer og perioder Synkron – kildekritisk tekstbehandling

Litteraturliste Jensen, Bernard Eric: Historie – livsverden og fag. Gyldendal 2003 Damberg, Erik mfl. ”Gymnasiepædagogik – en grundbog”, Hans Reitzels forlag, 2006 ”Historiedidaktik”, Forlaget Columbus og Historielærerforeningen for gymnasiet og HF, 2005 Nielsen, Skovgaard Henrik: Historiebevidsthed og viden, Historiedidaktik, 2005.