Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Overordnet målsætning:
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
på seminariet Tankegange og indhold
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Dansk med it Duncker & Ruus © DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Laboratoriet, HGO Januar 2006
Diagnostisk Center FORSKNINGSSEMINAR FOR PROFESSORER OG KLINIKLEDELSER 9 Januar 2014 Bernstorff slot Koordinerende professor Peter Garred Centerdirektør.
Supervision og faglig feedback
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
E- undervisning Videreuddannelse for fysioterapeuter Diplomuddannelse.
Forsøg med e-læring i forbindelse med praktik på 4.semester
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Dansk med it Duncker & Ruus © DIT-systemet Generel introduktion DIT-systemet Udvikling og testning Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Deltagerstyret undervisning
SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of.
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
Vejledning i projektarbejde
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Ledelse i den digitale skole - selvevaluering af udbyttet af it Uddannelsesforum 4. november 2008 kl. 14: :50 Konsulent Sanya Pedersen, Danmarks.
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Selvevaluering af it i undervisningen på skolerne i Aalborg
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Evaluering - metoder og værktøjer -
Formalia ved opgaveskrivning
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Mød Aalborg Universitet
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Brown Bag seminar Sep. 4th Dias 1 Institut for Statskundskab Specialeskrivning og specialevejledning på 6 måneder Hanne Nexø Jensen & Henrik Jensen Institut.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
EKSAMEN OG PRØVER.
Praktikforberedelse - på ‘seminariet’. Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del.
3 MAJ 2016 TINE WIRENFELDT JENSEN AKADEMISK SKRIVNING Udvikling af studerendes skrivekompetencer.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Bachelorprojektvejledning?
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Erhvervsøkonomisk seminar (10 ECTS) Efterår 2017
Hvorfor dansk på GF1?.
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Præsentationens transcript:

Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU

Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 2 Formål Diskutere og problematisere: ● Hvad er ‘effektiv (speciale)vejledning’? ● Kan/ skal vi sikre effektiv (speciale)vejledning på samf? ● Hvis ja, hvordan? Institut for Statskundskab

Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 3 Dilemmaer? Ledelseseffektivitet ↔ Pædagogisk effektiv Ledelse ↔ VIP/ vejleder ↔ Studerende Institut for Statskundskab Ledelse VIP/ vejleder Studerende

Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 4 Struktur 1.Afsæt i analyse af fem specialeforløb: data 2.Analysemodel; Handal & Lauvås ideal-fase-model 3.Resultater 3.1 alle faser gennemløbes, men mest proces- og tekstorienteret feedback 3.3 fra monolog til dialog 4. Forbedringsmuligheder 5. Diskussion Institut for Statskundskab

Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 5 Data (pkt. 1) ● 5 specialeforløb er fulgt via lydoptagelser af vejledermøder, al skriftligt materiale (oplæg, s, kontrakter, udtalelser) (2009) ● 2 samfundsvidenskabelige fag ● 4 mandlige lektorer og 1 kvindelige professor samt 3 kvindelige (maks 6 måneder) og 2 mandlige studerende (9 måneder) ● 2-8 møder, gns. 5 á gns. 50 minutters varighed (variatn minutter) ● 5-8 skriftlige oplæg ● Taletid: gns. 64 % vejleder og 36 % studerende ● Gns. karakter 9,4 (7-10) Institut for Statskundskab

Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 6 Hanne Nexø Jensen, Institut for Statskundskab Studerende Valg af opgave Lære Løse opgaven Skrive opgaven Gennemføre VejlederMarkedsføre, evaluere Undervise, diskutere, evaluere Støtte, udfordre, hjælpe til Kontrollere, kritisere Kritisere, yde modstand Arbejdsproces Idealmodel for studerendes vejledningsbehov inden for naturvidenskab/matematik, (pkt ) Studerende Valg af tema Formulere problemstil- ling Læsning, dataindsam- ling Skrive udkast Bearbejde, revidere Gennem- føre VejlederInspirere, tolke, gi’ råd Motivere, kritisere, ’undervise’ Støtte, give råd Inspirere, diskutere ’løse’ Kritisere, yde modstand Støtte, kontrol Arbejdsproces Idealmodel for studerendes vejledningsbehov inden for humaniora/ samfundsvidenskab (Handal & Lauvås, 2006, Forskningsveilederen. Oslo, Cappelen, Akademisk p. 65 & 67)

Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 7 Forbedringsmuligheder? (pkt. 4) StuderendeVejleder ● klargøre vejledningsbehov og læringsstil ● træne vejledningskompe- tencer; ’bruge en vejleder’; starte egen refleksion fx i form af spørgsmål til vejleder og opsamlinger på vejledermøder; ● modtage feedback (lytte) ● bruge medstuderende i processen ● reflektere over praksis ● mindre undervisning mere dialog ● reflektere over egen læringsforståelse ● vejlede studerende i klynger

Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 8 Punkt 5: diskussion Diskutere og problematisere: ● Hvad er ‘effektiv specialevejledning’? ● Kan/ skal vi sikre effektiv specialevejledning på samf? ● Hvis ja, hvordan? Institut for Statskundskab