Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 2 Formål Diskutere og problematisere: ● Hvad er ‘effektiv (speciale)vejledning’? ● Kan/ skal vi sikre effektiv (speciale)vejledning på samf? ● Hvis ja, hvordan? Institut for Statskundskab
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 3 Dilemmaer? Ledelseseffektivitet ↔ Pædagogisk effektiv Ledelse ↔ VIP/ vejleder ↔ Studerende Institut for Statskundskab Ledelse VIP/ vejleder Studerende
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 4 Struktur 1.Afsæt i analyse af fem specialeforløb: data 2.Analysemodel; Handal & Lauvås ideal-fase-model 3.Resultater 3.1 alle faser gennemløbes, men mest proces- og tekstorienteret feedback 3.3 fra monolog til dialog 4. Forbedringsmuligheder 5. Diskussion Institut for Statskundskab
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 5 Data (pkt. 1) ● 5 specialeforløb er fulgt via lydoptagelser af vejledermøder, al skriftligt materiale (oplæg, s, kontrakter, udtalelser) (2009) ● 2 samfundsvidenskabelige fag ● 4 mandlige lektorer og 1 kvindelige professor samt 3 kvindelige (maks 6 måneder) og 2 mandlige studerende (9 måneder) ● 2-8 møder, gns. 5 á gns. 50 minutters varighed (variatn minutter) ● 5-8 skriftlige oplæg ● Taletid: gns. 64 % vejleder og 36 % studerende ● Gns. karakter 9,4 (7-10) Institut for Statskundskab
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 6 Hanne Nexø Jensen, Institut for Statskundskab Studerende Valg af opgave Lære Løse opgaven Skrive opgaven Gennemføre VejlederMarkedsføre, evaluere Undervise, diskutere, evaluere Støtte, udfordre, hjælpe til Kontrollere, kritisere Kritisere, yde modstand Arbejdsproces Idealmodel for studerendes vejledningsbehov inden for naturvidenskab/matematik, (pkt ) Studerende Valg af tema Formulere problemstil- ling Læsning, dataindsam- ling Skrive udkast Bearbejde, revidere Gennem- føre VejlederInspirere, tolke, gi’ råd Motivere, kritisere, ’undervise’ Støtte, give råd Inspirere, diskutere ’løse’ Kritisere, yde modstand Støtte, kontrol Arbejdsproces Idealmodel for studerendes vejledningsbehov inden for humaniora/ samfundsvidenskab (Handal & Lauvås, 2006, Forskningsveilederen. Oslo, Cappelen, Akademisk p. 65 & 67)
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 7 Forbedringsmuligheder? (pkt. 4) StuderendeVejleder ● klargøre vejledningsbehov og læringsstil ● træne vejledningskompe- tencer; ’bruge en vejleder’; starte egen refleksion fx i form af spørgsmål til vejleder og opsamlinger på vejledermøder; ● modtage feedback (lytte) ● bruge medstuderende i processen ● reflektere over praksis ● mindre undervisning mere dialog ● reflektere over egen læringsforståelse ● vejlede studerende i klynger
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 8 Punkt 5: diskussion Diskutere og problematisere: ● Hvad er ‘effektiv specialevejledning’? ● Kan/ skal vi sikre effektiv specialevejledning på samf? ● Hvis ja, hvordan? Institut for Statskundskab