IT-Projektledelse ITP-F2006 lokale 2A12

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
SharePoint /36 2 General SettingsPermissions and ManagementCommunications Titel, description and navigation Versioning settings Advanced settings.
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Energi- & Vandværkstedet
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Modul 1 - Processer.
Velkommen til Kick off for ”Broen til bedre sundhed” #BTBS13.
IM-Strategi.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Velkommen hos Juvel A/S
Projektledelse IT-projektledelse (ITP)
BioCentrum DTU …for life and technology BiC Innovation Hvordan gøres universitetsforskning profitabel Per Væggemose Nielsen
En præsentation af Senior Erhverv Nordsjælland
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Ledelse af forandringer
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Forøg din værdi som konsulent
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
© Capacent 0 Projektledelse som karrierevej Dansk projektledelses Forskningsprogram 28. Januar 2011Roskilde Universitets Center.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Virksomheder - definition
Projektlederens rolle(r)
Velkommen til E-business
Plan for start på datalogi, DØK 2. år 1. Datalogi kick-off. Præsentation af lærere og instruktorer (Niels, Jacob, Christian, Jesper, Lars & Sine). Niels:
Projekt og kommunikation BPAK efterår lektion. Introduktion. 27. august 2012 Anne Hatting ITU
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Lektion september 2004 Peter Olaf Looms.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Den korte vej fra procesbeskrivelser til it-understøttelse
Grundlæggende regnskabsforståelse
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
1 Powerpointserie om In-line færdiggørelse ved Heatsettrykning Avisrotation Magasindybtryk Den Grafiske Højskole.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Region Midtjyllands tilbud 2013
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Introduktionsmøde om bacheloropgaven 5. september 2007.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
Fundamentale datastrukturer
Projektledelse Projektledelse og produktion af digitalt indhold PDI 2A.14 Lektion 2 9. Februar 2005 Peter Olaf Looms kl
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
IT-Projektledelse ITP-F2006 IT-Projektledelse ITP-F2006 lokale 2A12 Lektion 3B Projekter og Mennesker 25. marts 2006 Peter Olaf Looms.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Eksamen i Databasesystemer. Eksamen 4 timers skriftlig eksamen afholdes 8. januar 2004 kl Alle skriftlige hjælpemidler. Der gives karakter efter.
Personal Leadership Bachelor of Leisure Management.
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
1 Erfaringer fra videnledelse i COWI Fredag d. 24. august Aalborg Universitet Livslang Uddannelse 2001.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Session 11.
IT-Projektledelse ITP-F2006 IT-Projektledelse ITP-F2006 lokale 2A12 Lektion 1B den 4. Februar 2006 Peter Olaf Looms Lene Pries-Heje.
Præsentationens transcript:

IT-Projektledelse ITP-F2006 lokale 2A12 Session 1 30 August 2005 Peter Olaf Looms Lene Pries-Heje

Mål med formiddagen 1/2 1A.1 Du føler dig i stand til at gennemføre kurset med udgangspunkt i viden om: Kursuslærerne og de øvrige kursusdeltagernes baggrund og interesser Kursets målsætning Kursets indhold Kursets undervisningsform herunder Læsninger før og efter klasseundervisningen Løsning af opgaver i forbindelse med klasseundervisning Arbejde med en gennemgående case Brugen af kursets intranet LUVIT (som vi tager kl. 15:30) Adgang til lærerne i perioderne imellem klasseundervisningen Kursuseksamen (mundtlig eksamen med udgangspunkt i arbejdet med cases) Pensum (kursusbogen og kompendiet)

Mål med formiddagen 2/2 1A.2 Du er i stand til at beskrive afgørende ligheder og forskelle mellem et IT-projekt og rutinemæssigt IT arbejde samt -forskning 1A.3 Du er i stand til at beskrive almene problemer i forbindelse med gennemførelse af IT-projekter ved hjælp af  ressourcer-tid-kvalitet trekanten og gøre rede for, hvordan projektledelse kan øge sandsynlighed for et vellykket IT-projekt

Formiddagens program (kl. 9:00 - 12:00) Introduktion Hvem er vi? (underviserne) Hvem er I (kursusdeltagerne) Om kurset Pause Om projekter og projektledelse

Introduktion Hvem er vi?

BA Hons (Cantab) MA Nat Sci (Cantab) Peter Olaf Looms BA Hons (Cantab) MA Nat Sci (Cantab)

Peter Olaf Looms 1/4 Hovedbeskæftigelse Senior konsultant ved DR Fokus på strategi & politik for nye media (tidshorisont 3-6 år) TV på en række platforme (DVB, IPTV, IP Datacast til håndholdte) Time-shift og on-demand løsninger Altid Sport

Peter Olaf Looms 2/4 Akademisk erfaring ekstern lektor ved ITU siden begyndelse i 1999 Visiting associate professor ved University of Hong Kong siden 1999 (DAM, Digital content strategy, ICT in Education) Visiting fellow, Interactive Television Research Institute, Murdoch University in Perth Australia in 2004 (sabbatical) samt INA, Frankrig

Peter Olaf Looms 3/4 EICTA Aktuelle opgaver: Formand for EBU/EICTA working party on Personal Video Recorders in Europe Formand for DTG TV-Anytime Testbed (åbne standarder for PVR, VOD og podcasting) og fælles formand for TV-anytime European Users Group Sekretær for nordisk strategigruppe om nye medier inden for PSB’er Dansk bindeled til USD 4 mio forskningsprojekt ”Beyond 30 Seconds”, - nye modeller for tv-promos og reklamer Medlem af udvalget om Oplevelses-økonomi (2004-5; styregruppe deltager i CBS projekt om samme emne) Taler og forfatter om nye medier og konvergens i Europa og Asien Projektledelseserfaring fra sundhedssektoren (1982-3) og IT- og mediesektoren (1989-)

HA-dat 1988 (CBS) Cand.merc-dat 1991 (CBS) Lene Pries-Heje HA-dat 1988 (CBS) Cand.merc-dat 1991 (CBS)

Lene Pries-Heje Nuværende beskæftigelse: Phd-studerende ved IT-Universitetet Ekstern Lektor på CBS siden 2002 Forskningsinteresser: Commercials of the Shelf Enterprise Systems (f.eks. ERP, CRM) Co-design af menneskelige (sociale) og tekniske aspekter af informationsteknologi Modellering af socio-tekniske processer

Lene Pries-Heje Erhvervs erfaring: Informatik konsulent og projektleder hos Bruhn A/S (nu Canon Danmark) IT-projektleder hos telefonselskabet Telia Chef-konsulent, afdelingsleder og medlem af ledelsesgruppen I Lindhard A/S Direktør for Association for Information Systems (Atlanta, USA)

Lene Pries-Heje Undervisningserfaring: Instruktor, undervisningsassistent og siden ekstern lektor på CBS siden 1986 Databaser, regneark, informationsbehandling, projektledelse og avanceret projektledelse Ekstern Lektor på IT-universitetet siden 2001 Database Systems/Management Enterprise Systems Advanced Project Management

Introduktion Hvem er I?

Bordet rundt - kort Gensidig præsentation Eksempel fra efteråret 2005 Hvad har du studeret inden du kom til ITU - og siden du blev optaget? Hvilke erfaringer har du med projektledelse? Hvorfor valgte du netop dette kursus? Har du specifikke ønsker eller behov ifm. kurset? Hvad forventer du at opnå ved at deltage i kurset? Er der særlige forhold omkring din deltagelse som vi bør notere os (lærerne/de øvrige deltagere)? Din præsentation - 3-4 linier for hver bullet - sammen med et foto skal medbringes som A4 ark og oploades i LUVIT lørdag eftermiddag. Eksempel fra efteråret 2005

Introduktion

ITP-F2006 er et nyt kursus Kursusdeltagere både i Danmark og i Norge Bestræbelser på at man kommer til at lære hinanden at kende via grupperne men også via LUVIT Afgørende at spille med i forbindelse med behov og forventninger

ITP-F2006 er et nyt kursus - spørgsmål til... Kursets målsætning

ITP-F2006 er et nyt kursus - spørgsmål til... Kursets målsætning Kursets indhold

ITP-F2006 er et nyt kursus - spørgsmål til... Kursets målsætning Kursets indhold Kursets undervisningsform herunder Læsninger før & efter klasseundervisningen (Velkomstbrev, Undervisningsplan) Løsning af opgaver i forbindelse med klasseundervisning (Læsning & opgaver) Arbejde med en gennemgående case (Case 1 Baggrund; Case 1 Opgaver) Brugen af kursets intranet LUVIT (som vi tager kl. 15:30) Adgang til lærerne i perioderne imellem klasseundervisningen (Velkomstbrev) Velkomstbrev Undervisningsplan Læsning & Case 1 Case 1 Opgaver Baggrund Opgaver

ITP-F2006 er et nyt kursus - spørgsmål til... Kursets målsætning Kursets indhold Kursets undervisningsform herunder Læsninger før og efter klasseundervisningen Løsning af opgaver i forbindelse med klasseundervisning Arbejde med en gennemgående case Brugen af kursets intranet LUVIT (som vi tager kl. 15:30) Adgang til lærerne i perioderne imellem klasseundervisningen Kursuseksamen (mundtlig eksamen med udgangspunkt i arbejdet med cases) Eksamensform er beskrevet i kursusopslag, MEN vi skal til at fastlægge datoer for den mundtlige eksamen, der nødvendigvis må strække sig over flere dage...

ITP-F2006 er et nyt kursus - spørgsmål til... Kursets målsætning Kursets indhold Kursets undervisningsform herunder Læsninger før og efter klasseundervisningen Løsning af opgaver i forbindelse med klasseundervisning Arbejde med en gennemgående case Brugen af kursets intranet LUVIT (som vi tager kl. 15:30) Adgang til lærerne i perioderne imellem klasseundervisningen Kursuseksamen (mundtlig eksamen med udgangspunkt i arbejdet med cases) Pensum, kursusbogen og kompendiet (Velkomstbrev, Undervisningsplan)

Pause

Projekter og Projektledelse

Hvad er et projekt? - definition ”A temporary endeavour undertaken to create a unique product or service” ”En tidsbegrænset aktivitet som gennemføres for at skabe et unikt produkt eller en unik tjeneste” Definition from Project Management Institute, A Guide to the Project Management Body of Knowledge. PMI Standards Committee p. 167, 1996. Temporary: not for ongoing activities that run for many years Unique product or service: involves innovation and thus an element of the unknown Project group: involves a team of people gathered for the purpose

Opgave 1: hold aktivitet Hvordan kan vi afgrænse projekter i forhold til alm. aktiviteter hos virksomheden?

Short term (weeks) Long term (2+ years) Routine & Predictable Outcome not a matter of course

Eksempel 1: opdatering af MS Office pakken Short term (weeks) Long term (2+ years) Routine & Predictable Outcome not a matter of course Virksomhed m. 200 pcer Opdatering af MS Office

Eksempel 2: AMANDA & Arbejdsformidling AF Short term (weeks) Long term (2+ years) Routine & Predictable Outcome not a matter of course Amanda Amanda Hvor ville du placere det? Amanda Amanda

Eksempel 3: IO Interactive Short term (weeks) Long term (2+ years) Routine & Predictable Outcome not a matter of course 18 måneder 50 årsværk kr. 55 mio.

Eksempel 4: ROFL - Danmarks iDTV serie (2000) Short term (weeks) Long term (2+ years) Routine & Predictable Outcome not a matter of course 12 måneder 3 årsværk Kr. 2,3 mio.

Eksempel 5: Gennemførelighedstudie Short term (weeks) Long term (2+ years) Routine & Predictable Outcome not a matter of course Hvor ville du placere det?

Eksempel 6: Kunde Support Call Centre Short term (weeks) Long term (2+ years) Routine & Predictable Outcome not a matter of course Hvor ville du placere det?

Projekter og virksomheden - interne projekter user Mange interne projekter DR er ”kunde”, ”leverandør” og har ”brugere”

Projekter og virksomheden - B2C user user user user user user user user IO Interactive - Hitman 2 IO er leverandør, distributøren er ”kunden” og der er 2,1 million brugere Som er distributørens kunder user

Projekter og virksomheden - B2B user user user ”leverandør - kunde” I dette tilfælde har kunden også brugere fx Amanda

Hvad kan vi konkludere om projekter? indenfor grund- forskning ligger inden for dette felt Hvad kan vi konkludere om projekter? Short term (weeks) Long term (2+ years) Routine & Predictable Outcome not a matter of course Typiske IT- og medieprojekter ligger inden for dette felt F&U projekter ligger tit i dette område

Hvad karakteriserer et projekt? 1 Unikt et konkret udfald/produkt: System Service Concept/format/produkt Analyse Opfindelse Projektet har en kunde en deadline projektmidler Kunden... ...har en legitim ret til at stille krav ...opnår fordele når projektet er afsluttet ...har en formel rolle at spille når projektets udfald skal bedømmes

Hvad karakteriserer et projekt? 2 Et tværfagligt team som er i stand til at kommunikere indbyrdes Kompleksitet Et team har altid interessenter og en kunde N.B! Visse forfatter som Richard Newton skelner mellem interessenter og kunder Andre - herunder jeg - vælger at bruge ordet om alle med interesser i projektet Eksistensen af adskillige interessenter skaber grobund for konflikt pga. forskellige forventninger og suceskriterier stakeholders stakeholders customers customers

Hvorfor projektledelse? Projekter stiller krav, som mange driftsorganisationer har svært ved at honorere For en klar ansvars- og arbejdsdeling er ønskeligt i organisationens hverdags-aktiviteter, så er det en forudsætning for gennem-førelse af projekter Vi har mange vidnesbyrder om dette, bl.a. Economist artiklen ”Overdue and over budget” i kompendiet.

Projektledelsens grundelementer Produkt Hvad er udfaldet? Interessenterne/Stakeholders Hvem har en aktie med i spillet? Proces Hvordan vil vi nå det? PIP

Projektledelse - mind map Form Content Function Navigation Requirements Technology Architecture Test Experience System Product External Customer User Supplier Partner Competitor Authorities Stakeholders Internal CEO Project manager Project participants Internal user Internal supplier Sales/marketing Process Scoping Process model Contract Estimation Planning QA Reports Evaluation

Interessenter 1 af 3 Rachel Manktelows artikel er i kompendiet

Interessenter 2 af 3 Uddrag fra artiklen

Interessentanalysen 3 af 3 Supplerende læsning fra Larry W Interessentanalysen 3 af 3 Supplerende læsning fra Larry W. Smith (også i kompendiet)

Opgave 2: Vejledning Arbejde i grupper af 2-3. Hver person laver en interessentanalyse (et mindre projekt man selv har deltaget i) Skriv en liste over de væsentligste interessenter Brug Power/Interest matrix for at karakterisere den enkelte interessent Vurder den enkeltes indstilling til projektet (RØD = negativ, GUL = neutral, GRØN = positiv) Fremlæg resultaterne for de andre i gruppen Drøft konklusioner om metoden

Opgave 2: Opgaveark Liste over interessenter: Interne: Eksterne: Power/Interest matrix med alle interessenter anbrag i en af de fire felter

Opgave 2: Udvalgte rapporter fra holdet [plads til at skrive her]

Projektledelse - hierarki Tactical Strategic Operational Vision, framework policies, values Objectives, organisation, plans, supervision Implementation day-to-day affairs control & coaching Leadership Management Admin & Control doing the right thing doing it right

Projektledelse - hierarki Operational

Det operationelle niveau: Styringstrekant Penge Tid ”Kvalitet”

Opgave 3: Vejledning Gruppearbejde i grupper på 2-3. Genanvend et af projekterne fra opgave 2. Nævn tre ting der gik godt med projektet Nævn tre ting der gik dårligt med projektet Hvor i hierarkiet optrådte de 6 ting? For operationelle sager, anvend trekanten for at karakterisere udfordringerne projektet stod overfor. Fremlæg dine konklusioner for gruppen og få deres tilbagemeldinger.

Opgave 3: Opgaveark Tre ting som gik godt: Tre ting som gik mindregodt: Operationelle problemer: Ressourcer, tid eller ”kvalitet”?

opgave 3: Rapporter til hele holdet

Vi mødes igen kl. 13:00. Kig på deltagergalleri i pausen Frokost! Vi mødes igen kl. 13:00. Kig på deltagergalleri i pausen