Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den korte vej fra procesbeskrivelser til it-understøttelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den korte vej fra procesbeskrivelser til it-understøttelse"— Præsentationens transcript:

1 Den korte vej fra procesbeskrivelser til it-understøttelse
Erik Lennings 27. april 2010

2 Deloitte IT Solutions Brug Deloitte IT Solutions, når du:
Vi indgår i Deloittes konsulentfunktion Vi forener ledelses- og virksomhedsrådgivning med ERP-system og produktkendskab Vi tager afsæt i den aktuelle virksomhed: Marked, organisation, processer, ambitionsniveau Brug Deloitte IT Solutions, når du: skal sikre sammenhæng mellem forretning & it-systemer skal vælge og anskaffe nyt it-system har et problemfyldt it-projekt, som skal bringes tilbage på sporet ønsker at effektivisere dine forretningsprocesser skal implementere Microsoft økonomisystemerne Dynamics NAV og AX ønsker bedre økonomisk overblik med forbedret ledelsesinformation 40 medarbejdere København IT Solutions Desk hos flere jyske Deloitte kontorer og Københavns kontoret Cand.merc., HD, cand.polyt., teknikumingeniører

3 Deloitte IT Solutions Vores fokusydelser/-områder: It rådgivning
Formulering af it-strategi, anskaffelse af nye it-systemer, afdækning af krav og behov, gennemførelse af udbudsforløb Projektledelse Outsourcing af erfarne it-projektledere fx for at koordinere samlet projektportefølje eller for at rette op på problemfyldt projekt Procesoptimering Effektivisering af processer og aktiviteter efter lean principper og metoder - både i produktion, administration og service Implementering Udskiftning og/eller opgradering af Dynamics NAV og AX, ledelsesinformationssystemer mv. - med forretningsmæssig tilgang og fokus på anvendelse af standardfunktionalitet

4 Fremgangsmåde ved IT-systemvalg
2 4 Udarbejde Og udsende udbudsmateriale Afholde Leverandør workshops 6 1 7 Kontrakt- forhandling med valgte leverandør Kortlægning af forretningsprocesser og de unikke it systemkrav Evaluering og indstilling af leverandør 3 5 Udarbejde Vurderings- Skema til brug ved leverandør workshops Udfylde Vurderings- Skema på leverandør workshops

5 Procesbeskrivelse - Deloitte IndustryPrint
Hvorfor IndustryPrint ? Giver overblik/forståelse i komplekse systemer Dokumentation Enighed/fælles referenceramme Værktøjet bruges i hele Deloitte Mere end 28 branchespecifikke modeller

6 Deloitte IndustryPrint
Proces grupper Processer Under processer Illustration af hierarkier i modellen ANIMATED SLIDE IndustryPrints contain two kinds of visual representations: Decompositions are essential visual lists – show simple relationships (levels 1 & 2) Flows are much richer forms of information (levels 3 and below) You can “drill down” from the top through successive levels of detail. Aktiviteter

7 Kundeprint er et tilrettet IndustryPrint
Et kundeprint er en kundetilrettet version af IndustryPrint som afspejler den specifikke kundes forretningsmæssige krav til det nye it system. Kundens forretningskrav IndustryPrint Kundens print

8 Afgrænsning af kerneprocesser
Afgrænsning af hvilke procesgrupper og hovedprocesser der anvendes i virksomheden. Dette foretages med ledergruppen i virksomheden. Derefter vurderes i hvor høj grad de underliggende delprocesser skal it understøttes af den kommende it løsning og dermed være en del af projektets scope. Endelig vurderes om de definerede processer skal understøttes af det kommende ERP system, eller af andre it systemer. Hovedproces Delproces I ERP-system I andet it-system Uden for scope men en proces som eksistere

9 Eksempel Operationelle forretningsprocesser

10 Udbudsmaterialet IndustryPrint anvendes også til beskrivelse af de underliggende flows i udbudsmaterialet. Tekst og unikke krav giver sammen med flow-tegningerne en helhed i udbudsmaterialet.

11 Mapping af ERP systemers funktionalitet i forhold til forretningsprocesserne
Forretnings-processer i IndustryPrint ERP funktionalitet Hvor kan ERP systemet understøtte forretningen? Software package mapping information can span the range from very simple (supports/does not support) to quite rich (module, transaction, as well as descriptive detail around level of fit, design decisions, etc.) You can even hyperlink the process model to a live sandbox system in IndustryPrint.

12 Kortlægning af “hvem gør hvad” - svømmebaner
Swimlanes are the best choice when you want to organize a process flow graphically around business roles. Functional Groups and Roles are appropriate to use when you do not want to orient the visual flow of the model around roles, or when you want to capture the hierarchy of departments and position titles with the level of responsibility per task. You can use none, either, or both in IndustryPrint.

13 Tid til spørgsmål? ? ? ? ? ?

14 Kontaktoplysninger Erik Lennings Deloitte Weidekampsgade 6
2300 København S Erik Lennings Senior Manager Tel: IT Solutions Fax: Direkte: Mobil: Medlem af Deloitte Touche Tohmatsu


Download ppt "Den korte vej fra procesbeskrivelser til it-understøttelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google