27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Inddrag nu Kick-off møde
Samspil på tværs i Silkeborg Oplæg 09. maj 2012 – Thisted UU leder Erik Rohde.
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Alle børn skal være del af fællesskabet
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Integration af børn og unge samt danskuddannelse for voksne
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Implementering af folkeskolereform
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Center for Videnbaseret Pædagogisk Praksis Grænseløs viden – netværksdannelser Ole Hansen, UCN.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Forældremøder 2010 Egeskovskolen
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
Velkommen til Skovshoved Skole.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Konference: Sproget skaber virkeligheder, Foreningen for 2-sprogede småbørns vilkår, Vejle den 20. marts 2012 ”Når alle er forskellige er ingen anderledes”
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Line Holst Jensen Mette Wybrandt Forældre, børn & læring
AKTIV DELTAGELSE AF TOSPROGEDE FORÆLDRE GENNEM UNDERVISNING I FORÆLDREINTRA Christiane Bech, Udviklingskonsulent og projektleder Lene Mose Nielsen, Underviser.
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Profilskole og styrket social indsats i Høje Gladsaxe skoles skoledistrikt og i Værebro Gladsaxe kommune deltager i Socialministeriets projekt Styrket.
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
VISION Det bedste til vore børn! Oplæg til Pædagogisk Råd.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Senest rettet: UU-Aalborg Unge på Tværs Nøgleord: – Uddannelsesparat – Udskoling – Uddannelsesforberedende indsats – Uddannelsesforberedende valgfag.
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Folkeskolereform Version 1.0
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Velkommen Forældremøde 10. juni 2014.
Cefu-oplæg v/ Jørgen Blond, UUV Køge Bugt Ideer til at give den udsatte unge CHANCEN Til at udvikle sine talenter – ressourcerne er der! Ideer.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Aalborg Lærerforening Skole- og Kulturforvaltningen Lærerstartordninger, der nytter Sådan gør vi i Aalborg 2010/2011.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Status og fremtid for De Økologiske Skolegårde Seminar 26. november 2010.
Velkommen. Dagens Program Velkomst og præsentation Gennemgang af Værktøjskassen Pause med kaffe og kage Erfaringer med Værktøjskassen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Værktøjskassen Skoleledelsen. Baggrund Amondo og AZENA har udviklet værktøjskassen for Integrationsministeriet Værktøjskassen er en i en serie af 5 værktøjskasser,
BYRÅD SBU Skolebestyrelser Skoleforum Styrelsesvedtægt.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Ved Pauline Ansel-Henry og Dorthe Nørgaard BKF Sydjylland den 4. oktober 2013 Kort om Inklusionsudvikling L ANDSSAMRÅDET AF PPR- CHEFER 21. OG 22. NOVEMBER.
Samspillet mellem folkeskoler, UU-vejledning og ungdomsuddannelserne UU-reform med fokus på erhvervsuddannelserne Kommunesamarbejde om udskolingen, UU-vejledning.
Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse Konference om flygtningebørn gruppeoplæg 1 mandag den 23. maj 2016 Den gode overgang fra.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs 1

27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs 2 Projektleder: Anja Ougaard Konsulenter: Camilla Sebelin Jonna Wrigley Mubeen Hussain

27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs3 Vision Vi arbejder for, at alle tosprogede elever kan tage en ungdomsuddannelse, når de forlader folkeskolen.

27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs4 Vision Vi samarbejder med en række udvalgte kommuner om at udvikle og overføre det, der virker. Vi gør ekspertviden til almenviden og tilbyder rådgivning til hele landet.

27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs5 Udfordring 47% af de tosprogede elever forlader folkeskolen uden funktionelle læsekompetencer. Det betyder, de har svært ved at gennemføre en ungdoms- uddannelse.

27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs6 Baggrund for Tosprogs-Taskforcen Projekt: Dette virker på vores skole ( Mere end 30 skoler – 5 delprojekter 1. Erfaringer fra skoler med mange tosprogede 2. Andetsprogspædagogik/sproget med i alle fag 3. Ledelse på skoler med tosprogede elever 4. Styrket forældreansvar 5. Formidling af projektets resultater

27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs7 Vi ved, hvad der virker – nu skal vi have de gode eksempler ud til hele Danmark.

27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs8 Tosprogs-Taskforcen rammer  Økonomi: 32 mio. kr.  Tidsramme: November 2008 – december 2011  Strategi: Udvalgte samarbejdskommuner Formidling til hele Danmark

27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs9 Samarbejdskommuner  Sønderborg  Tårnby  Guldborgsund  Frederiksberg  Fredericia

27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs10 Arbejdet i de fem kommuner Afdække kommunens og skolernes behov Lave samarbejdsaftale på kommunalt plan  Helhedsorienteret indsats  Indsatsområder, ansvarsfordeling og økonomi  Sammentænke med øvrige tiltag i kommunen Lave skoleplan for arbejdet på hver enkelt skole

27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs11 Indsatsområder for Tosprogs-Taskforcen  Indsatsen på kommunalt niveau  Dansk som andetsprog  Organisering af undervisningen  Skoleledelse  Skole-hjem-samarbejde  Overgang daginstitution-skole  Overgang skole-ungdomsuddannelse

27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs12 Kommunal politik og strategi Kommunalplan for undervisning af tosprogede elever Netværksdannelse i kommunen Samarbejde med PPR, PPR’s rolle Fordeling - spredning af tosprogede elever Samarbejde med SSP

27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs13 Skoleledelse Skolepolitik – skoleplan Kompetenceudvikling af skoleledelsen Inklusion, ressourcetænkning og anerkendelse af elever og forældre Samarbejde på tværs, herunder med SFO og fritidshjem

27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs14 Dansk som andetsprog Dansk som andetsprog i alle fag – sproget med i alle fag Kompetenceudvikling af lærere, pædagoger og sprogcenter Særlige behov ift. indskoling, mellemtrin og udskoling Vurdering af tosprogede elevers sproglige kompetencer

27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs15 Organisering af undervisningen Fordeling af lærerressourcer Basis- og supplerende undervisning Videndeling og netværksdannelse Lektiehjælp

27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs16 Skole-hjem-samarbejdet Kommunikation mellem skole og hjem Ressourcetænkning ift. forældre Anvendelse af tolke Forældrecafeer, hjemmebesøg, forventningsmøder etc. Særlige udfordringer, fx lejrskoler, sociale arrangementer etc.

27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs17 Overgang fra dagtilbud til skole § 4a Overgangsprocedurer Samarbejde mellem skole og daginstitution Vurderingsmateriale

27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs18 Overgang fra skole til ungdomsuddannelse UU – vejledning Mentorordning Overleveringsprocedurer

27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs19 Arbejdet på landsplan Rådgive og videreformidle viden og erfaringer om undervisning af tosprogede elever via: med brevkasse Telefonisk rådgivning hver onsdag kl. 8:30-12:00 på tlf Oplæg på konferencer, seminarer etc.