Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse Konference om flygtningebørn gruppeoplæg 1 mandag den 23. maj 2016 Den gode overgang fra.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse Konference om flygtningebørn gruppeoplæg 1 mandag den 23. maj 2016 Den gode overgang fra."— Præsentationens transcript:

1 Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse Konference om flygtningebørn gruppeoplæg 1 mandag den 23. maj 2016 Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse 1 23-05-2016

2 Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse Oplæg vil tage udgangspunkt i disse overskrifter (ca. 30 minutter):  Grundlag for tosprogsindsats i Hillerød  Modtagelsesklasser i Hillerød  Visitationsproces  Rolle frodeling omkring udslusning Refleksioner i grupper (ca. 15 minutter) Opsamling ca. 15 min. Mubeen B. Hussain Skolekonsulent for tosprogsområdet - Skoleafdelingen Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse 223-05-2016

3 Grundlag for tosprogsindsats i Hillerød Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse 323-05-2016

4 Vi arbejder med forandringsmodel Basis undervisning i DSA 2015/2016 Rammer og ressourcer Aktivitet Output / Resultater IndikatorerMål Langsigtet mål Alle børn bliver så dygtige, de kan Mindske betyd- ningen af social baggrund i f.h.t. faglige resultater Øge tilliden og trivslen gennem respekt for professionel viden og praksis Alle unge skal have en ungdoms- uddannelse Det samlede budget vedrørende modtagelses- klasser er på kr. 8.749.069 i skoleåret 2015/2016 I medfør af § 5, stk. 6 og 7, og § 30 a i lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 665 af 20. juni 2014 Faglig progression hos tosprogede elever, målt ved nationale test og screeningsmateria le ”Vis hvad du kan” Eleverne har lært og opbygget viden/strategier gennem to års forløb i forhold til fire kompetence- områder: Læsning, skrivning, lytning og tale FSA karakter- gennemsnit for efterkommere ligger i 2013 0,4 % under lands- gennemsnittet. (Hillerød 5,1 og lands- gennemsnittet 5,5). For elever med dansk oprindelse forholder det sig omvendt. (Her ligger Hillerød – eleverne 0,5 % over lands- gennemsnittet) Indenfor en 3 årig periode bør der målrettes en indsats, der som minimum bringes op på lands- gennemsnitsniveau og indenfor en 10 årig periode bør efterkommere ligge på samme karaktergennemsnit som elever med dansk oprindelse Basisundervisning i DSA tager sigte på elever, som ved optagelse ikke har sproglige forudsætninger for at kunne deltage i klassens undervisning Tilegnede sproglige kompetencer medvirker til at eleverne fungerer bedre i klassens sammenhæng efter udslusning Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse 423-05-2016

5 Modtagelsesklasser siden 2010/2011 2010/2011- 2014/2015 2015/2016 Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse 5 3 0. M klasser på Grønnevang Skole, afdeling Jespervej: 5 – 6 årige tosprogede elever 2 M1 klasser på Grønnevang Skole, afdeling Jespervej: 7 – 10 årige tosprogede elever 2 M2 klasser på Grønnevang Skole, afdeling Østervang: 11 – 14 årige tosprogede elever 1 M3 med tre hold på 10. klasseskolen: 14 – 18 (19) årige tosprogede elever. 1 0. M klasse på Grønnevang Skole, afdeling Jespervej: 5 – 6 årige tosprogede elever 1 M1 klasse på Grønnevang Skole, afdeling Jespervej: 7 – 10 årige tosprogede elever 1 M2 klasse på Grønnevang Skole, afdeling Østervang: 11 – 14 årige tosprogede elever 1 M3 på 10. klasseskolen: 14 – 18 (19) årige tosprogede elever. 23-05-2016

6 Hvad kræves der ved visitationsproces og udslusning? Struktur SystematikSynlighed 23-05-2016Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse 6

7 Visitationsproces Henvendelser Invitation 1. møde på skolen Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse 723-05-2016

8 Aktører omkring udslusning fra M- klasser til distriktsskoler/klasser 23-05-2016Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse 8 Elev i M- klasse  Lærere i klassen  Leder på skolen  Forældre  Leder på modtagende skole  Lærer i modtagende klasse og elever  DSA-vejleder på modtagende skole

9 Rollefordeling omkring udslusning 23-05-2016Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse 9  Lærere i Klassen: - Udfylder udslusningspapirer - Samtale med forældre om indholdet af papirerne og fortæller kort om distriktsskole - Information om skole/hjemsamarbejdet - Meddeler leder på skolen om udslusning af elev  Leder på skolen: - Kontakter leder på modtagende skole - Fortæller om udslusning af eleven - Sender udslusningspapirerne til lederne - Oplyser lærernes navn/mail adresse evt. telefon nr.  Forældre: - Forældre er bekendt med indholdet af udslusningspapirerne, som godkender og underskriver papirerne.

10 Rollefordeling omkring udslusning  Leder på modtagende skole: - Finder aldersvarende klasse til elev - Meddeler klasselærer om eleven og afleverer udslusningspapirerne - Orientere lederen på modtagelsesklassen om klassen, eleven skal starte i - Oplyser lærerens navn/mailadresse evt. telefon nr.  Lærer i modtagende klasse og elever - Kontakter læreren i modtagelsesklasse - Spørger ind til udslusningspapirerne - Aftaler dato/tidspunkt på skolen om et overleveringsmøde - Meddeler DSA-vejleder på skolen om nye elev og overleveringsmødet - Forbereder klassens elever om nye elev 23-05-2016Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse 10

11 Inden overleveringsmøde på modtagende skole  Læreren i modtagelsesklasse orienterer forældrene om nye klasse  Fortæller dato/tidspunkt overleveringsmødet  Aftaler mødested på modtagende skole Overleveringsmøde:  Forældrene, læreren og eleven mødes på modtagende skole.  Kommende klasselærer og DSA-vejleder evt. skoleleder byder velkommen. Taler kort om skolen og klassen.  Efter en rundvisning på skolen tager dem til klassen 23-05-2016Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse 11

12 Udfordringer med udslusning i praksis  Behov for mere forventningsafstemning: Lærere i almenklassen forventer måske, at de udslusede elever kan det danske sprog på højt niveau >< elevernes reelle forudsætninger  Hverdagssprog og lille fagsprog  Læreres faglige viden om supplerende undervisning i DSA Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse 1223-05-2016

13 Refleksioner i grupper Sid i grupper af fire personer, helst sammen med nogen I ikke kender  Hvad har I hæftet jer ved ift. Hillerøds praksis omkring ”Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse”?  Hvad vil I tage med hjem? Om ca. 15 minutter tager vi en fælles drøftelse/opsamling. Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse 1323-05-2016


Download ppt "Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse Konference om flygtningebørn gruppeoplæg 1 mandag den 23. maj 2016 Den gode overgang fra."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google