LÆSNING OG SKRIVNING PÅ PRODUKTIONSSKOLEN – VEJE TIL STYRKELSE AF FAGLÆRERENS DIDAKTISKE KOMPETENCER Under programmet ”Bedre faglig læsning og skrivning”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medarbejderudviklingssamtalen
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Læring i bevægelse - hvorfor?
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Digitalisering og medialisering
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
AT TRÆDE I DE BEDSTE FODSPOR – FRA PRODUKTIONSSKOLE TIL ERHVERVSUDDANNELSE Under programmet ”Bedre overgang til og fastholdelse i erhvervsuddannelserne”
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Et væksthus for børn og voksne
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Bedre faglig læsning med aktionslæring
Læringscentret og nye vejledningsformer
Introduktion til Sprogpakken
Medborgerskab – på sporet
HHX Grundforløbet 2005 Team B Portfolioevaluering
Evaluering.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Anvendt og aktiv UEA! Hanne Frøslev og Merete Juul
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
Skolereform august 2014………………
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
Ordblindhed Hvad er det?.
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Læsebånd i skolereformens læringssyn
Den sproglige forståelse bag tallene i erhvervsøkonomi på HG  Den dobbelte udfordring i faget Erhvervsøkonomi ◦ At få eleverne til at knække debet/kredit-
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
Forskningsperspektiver på læremidler
Digitalisering og medialisering
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Madkamp - DM i madkundskab
Hvilket arbejde udfører AKT-læreren
Digital formativ sprogscreening på EUD
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
Jette Bangshaab, UCN projektleder, Lab. X
Multimodale læremidler i naturfagsundervisningen på SOSU … eller bare Naturfagseksperimentarium.
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse Ringkøbing-Skjern Kommune model.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
”LV-scanner” – et strategisk implementeringsværktøj Udvekslingsseminar ”Bedre faglig læsning og skrivning” Bodil Pedersen læsevejleder 1.
”LV-scanner” - en vej til succes i LV? Snapshots ”Bedre faglig læsning og skrivning” Bodil Pedersen læsevejleder.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Evaluering.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
FINANSIERING LEDELSE (BESTYRELSE OG FORSTANDER)
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Lærere og team arbejder videre
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Torsdag den 11. maj 2017, UCCs årlige vejlederkonference (skype)
Læsevejlederen som kamæleon.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

LÆSNING OG SKRIVNING PÅ PRODUKTIONSSKOLEN – VEJE TIL STYRKELSE AF FAGLÆRERENS DIDAKTISKE KOMPETENCER Under programmet ”Bedre faglig læsning og skrivning” - Ministeriet for Børn og Undervisning

DELTAGERE

Produkter Læsevejledning Ingen praksis med læsevejledning men: Model og praksiseksempler på hvorledes en udvikling af faglærerens didaktiske kompetencer til at tilrettelægge værkstedsundervisningen med et fokus på faglig læsning og skrivning kan understøttes En portal på indeholdende niveauopdelt undervisningsforløb, der umiddelbart kan integreres i et praktisk undervisningsforløb Undervisningsforløb med relation til læsning og skrivning og som knytter sig til værkstedets basisproduktion

Arbejdsmetoder Effekter En styrkelse af faglærerens didaktiske kompetencer til at tilrettelægge værkstedsundervisningen med et fokus på faglig læsning og skrivning Praksisportræt fra faglærere Deltagende observation på udvalgte værksteder. Interview af og samarbejder med læsevejleder fra EUD Analyse og almengørelse på temamøder

Forankring i daglig drift Formidling af projektet - til nye medarbejdere på egne skoler samt på andre produktionsskoler - blive indskrevet i relevante medarbejderes funktionsbeskrivelse. Desuden formidling af projektet til produktionsskoleledere gennem forstanderkredse og lederkursus Udviklingen af og opfølgning på faglærernes didaktiske kompetencer sker minimum to gange om året på pædagogiske dage