©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Workshop 5.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Kortlægning af arbejdsgange
Værdistrømsanalyser.
New Insight - Noter til præsentation
Introduktion til værdistrømsanalyser
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Mentaltræning Målsætning
Når effektmåling rammer organisationen
Implementering af it-system
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
POLITIK LEDELSESSYSTEM
CSI i forsvaret.
Konsensusprocessen.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Virksomheder - definition
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
Workshop den 4. november 2009 Jørgen Kroer og Thomas A. Rasmussen
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Kodeks for offentlig topledelse
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Quality Management Systems
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Introduktion til KVIK - selvevaluering fra start til slut Temamøde 24
Status på it-området på ASB Møde i Akademisk Råd d. 19. marts 2007.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Erfa-møde - Thisted – Risikoregnskab som værktøj
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Effektmåling af innovation Socialforvaltningen, Københavns Kommune Marie Traasdahl Staal.
Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse Indledning Indhold: Hvorfor intern survey? Kursets formål & indhold Kursets form og materiale Lektion.
Procesorientering Indhold: Hvad er en proces? Procesorientering og effektiviteter Systemorientering Lektion 3.
”BrunT Papir” - workshop
Virksomhedssamarbejde
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer bruges på Finde ud af om anvendte metoder virker Finde niveauet for præstationerne - er vi egentlig gode? Lære af erfaringerne Som grundlag for at udøve ledelse og motivere medarbejdere

©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange løn ledelse uddannelse materiel bygninger sagsbehandlingstid svartid leveringstid udviklingstid ventetid retssikkerhed brugerbehov politiske mål lovgivning tavshedspligt fejl fleksibilitet information tilgængelighed brugerservice Oplevet værdi Balancerede måltyper Kilde: Effektive institutioner - Mål- og Resultatstyring, Værktøj til Velfærd 1995 Kvalitet Penge Service Tid minimeres maksimeres

©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Kan socialt arbejde måles: Typer af mål Kvalitetsmål: egenskaber ved selve ydelsen, f.eks. antallet af hjemmebesøg vs. kontorbesøg, sagsbehandlingens kvalitet Servicemål: Hvordan ydelse ”leveres”, f.eks. Tilsynsfrekvenser, sagsbehandlingstider Produktivitetsmål: sammenholder udgifter (løn og drift) med ”produktion”/ aktivitetsniveau f.eks. antal sager pr. medarbejder Aktivitetsmål: måler om en aktivitet gennemføres. F.eks. Antal gennemførte kurser, antal konfrontationstimer i forhold til en given ydelse Udviklingsmål: typisk interne forhold, f.eks. IT, personaludvikling m.v. Effektmål: måler virkningen af en indsats: f.eks. Skaffe bolig, arbejde til indsatte. Mål opdeles ofte også i: input, proces, resultat- og effektmål

©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Dimensioner i at måle på kvalitet Kvalitet Faglighed Fagligt niveau Faglig nytænkning Faglige fejl Form Overholdelse af: Standarder Procedurer Formidling Sprog/forståelighed Form (fx illustration) Fejl Funktionalitet ”Anvendelighed” ex minister: Præcis indstilling, nuanceret argumentation ex borger: klart svar/klar afgørelse

©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Tendens til at akademisere og problematisere mål og målemetoder Angst for at visualisere og synliggøre målinger Berøringsangst hos medarbejdere og ledelse - angst for at ”afsløre” og blive ”afsløret” Målingerne anvendes sjældent aktivt til dialog om forbedringsmuligheder Manglende kritiske kunder/brugere Udfordringer i at komme i gang

©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvad kendetegner gode mål og målinger Relevante - dvs. at det væsentlige bliver gjort måleligt (jf. mission, vision og værdier samt interessentbehov) Vedkommende for den enkelte medarbejder (ejerskab) Giver resultater som kan anvendes - og som anvendes Så enkel som mulig - både at udføre og rapportere Skaber opmærksomhed og fokus Gennemføres så længe, der er behov

©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvordan får vi størst udbytte af målingerne? - kort og godt Måleresultaterne skal præsenteres enkelt og overskueligt - gerne visuelt i grafer, søjlediagrammer o.lign. Måleresultaterne skal minimum kommunikeres til: - Dem der har været med til at skabe resultaterne - Dem der kan bidrage til yderligere at forbedre resultaterne Der skal etableres rammer og spilleregler for, hvordan man nyttiggør måleresultaterne og hvem der i praksis har ansvaret for det Målinger uden opfølgning og konsekvens er nytteløse!

©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Faldgruber Mål er nogle gange ikke ”balancerede” - hvilket medfører skævvridning af institutionen Manglende fokus (for mange målepunkter og ingen nøgletal) Misvisende målemetoder (spørgsmål, statistiske metoder, relevans ift mission, vision og værdier) Medarbejderne føler ikke at målene vedrører ”kernen” i deres arbejde - manglende ejerskab Manglende brug af resultater, herunder såvel kommunikation som opfølgning Nemmere at måle på tid, penge og service end på kvalitet Der måles på out-put (fx antal sengedage på et hospital) snarere end effekt (fx om flere patienter bliver hurtigere raske) Hvornår og på hvad ønsker medarbejderne at lade sig måle?

©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange De 5 bud for styring af arbejdsgange 1.Arbejdsgangens hovedfaser er visuelt fremstillet i et blokdiagram (flowchart) 2.Resultatmål for arbejdsgangen er fastlagt (hvad skal der komme ud af arbejdsgangen) 3.Aktiviteter i hver hovedfase, som er kritiske for arbejdsgangens kvalitet/performance er specificeret 4.De målepunkter i processen, man vil bruge til at følge, om arbejdsgangen forløber tilfredsstillende, er fastlagte – og der måles regelmæssigt 5.En person (”procesejer”)er overordnet ansvarlig for løbende vedligeholdelse og forbedring af arbejdsgangen.