Børne - og Familiechef Bente Schoubye og Souschef Susan Bjerregaard

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
 indbyggere  elever  750 lærere og børnehaveklasseledere (-70)  Selvforvaltning  Center for uddannelse  Børneudvalg Næstved Kommune.
Sårbare unge P I H L I N K L U S I V E - oplæg og dialog om planer for
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling.
Skolepolitiske visioner og mål
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Administrative pejlemærker i BUF
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Visionsproces Fra ord til handling.
Randers Kommune, Den tværgående rådgivningsenhed – Børn og Ungeområdet Struktur i 3 distrikter Baggrund for arbejdet med afklaring af strukturen for den.
Fælles forældremøde Thurø
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Udviklingsprojekt om tværprofessionelt samarbejde mellem pædagoger, lærere og socialrådgivere r Vi skal give de studerende bedre tværprofessionelle.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Målepunkter for den inkluderende skole?
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Den inkluderende skole
Forhistorie. Indtil Tidligere amtsskole med tilknyttet ”fælles kommunal” SFO. ”fælles kommunal” SFO. 2 adskilte budgetter. Lærerne arbejdede.
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Befordring af småbørn og skoleelever. Mødets indhold Velkomst Om formalia Gennemgang af kontrakten Erfaringer og samarbejde Dialog med forældre. Erfaringer.
Kolding Kommune Børne- og Uddannelsesforvaltningen Nye veje i styring af specialundervisningen.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
HelsingørModellen var nøglen
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Sammenlægning af 2 institutioner
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
ORGANISERING OG LEDELSE AF MISBRUGSBEHANDLING TIL UNGE UNDER 18 ÅR Socialstyrelsens Konference om Unge og Rusmidler 27. april 2015 Oplæg v. Åse Kjøller,
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Orientering om status på skolestrategien I dag Børne- og Ungeudvalgsmøde den 15. september 16. Juni Dialogforum.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Dagtilbud til børn Opgaver uden for årsafrapporteringen Udvalget for børn Marts 2010.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Socialforvaltningen Magistratsafdelingen for Sociale Forhold og Beskæftigelse Aarhus Kommune Ændring i serviceniveau ved budgetfald fra 2011 – 2012 Familier,
Intro til samarbejdet med socialfaglig rådgiver Organisation – Tværfagligt Center For Børn og Unge Formål og målsætning Målgruppen Kendetegn ved socialfaglig.
Sundhedsaftalernes betydning for bedre sektorovergange Det sammenhængende sundhedsvæsen – set fra regionernes perspektiv Kontorchef Janet.
1. budgetopfølgning 2015 for det specialiserede socialområde for voksne.
Familiecentret Projekt GOD FÆLLES PRAKSIS. Familiecentret Holbæk Kommunes vision: Der er noget, vi SKAL og der er noget, vi VIL….. vi VIL…..
SSP ledergruppemøder april 2016
Velkommen til temadagen om Trivselshjulet og SDQ
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Langsigtede mål i Assensmodellen 2019
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Ungdomsskolen 2021 MISSION
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Børne- og familie centret (BFC)
Præsentationens transcript:

Børne - og Familiechef Bente Schoubye og Souschef Susan Bjerregaard Incitamentsstyring i praksis ”Mod mindre indgribende og mere forbyggende indsats” - et merforbrug på 45 mio. kr. Konference om styring af specialundervisning og inklusion 4. oktober 2010 Børne - og Familiechef Bente Schoubye og Souschef Susan Bjerregaard

Disposition Baggrund for og indhold af projektet Støtteprocesser Hvordan sikrer ledelsen, at medarbejdere får ejerskab til et topstyret projekt? Organisationsudviklingen i Familie og Rådgivning som et middel til implementering af projektet Kompetenceudvikling af veluddannede faggrupper Hvor er vi nu?

Udfordringer Manglende indfrielse af de politiske mål Merforbrug på 44,7 mio. kr. Økonomi og Styring Personale og Faglighed

”Mod en mindre indgribende og mere forebyggende indsats” Udgangspunkt i sammenhængende børnepolitik og værdier om forebyggelse, inklusion og barnets krav på tilbud i nærmiljøet 4-årig plan til politisk beslutning om genopretning af området – fremlagt og vedtaget januar 2009 -en plan for tilpasning af serviceniveau, tilbudsstruktur og samlede kapacitet -en plan, der sikrer overholdelse af økonomiske rammer i de kommende år…. I alt 19 initiativer for at sikre balance

Udvalg af de 19 initiativer Konkrete måltal for bevægelsen almene tilbud, fx 41 elever fra specialklasser til almenklasser Lukning af gruppeordninger/specialklasser Lukning af et antal specialpladser i dag og klubområdet Strammere styring af transport af elever 15-årige i egen bolig med støtte Tilbud til udenbys børn om pladser i Gladsaxe Udvikling af egne tilbud med høj kvalitet fx Lokal dagbehandlingstilbud Lokal døgntilbud Mor/barn-projekt

Støtteprocesser Politisk opbakning ”Skolernes rummelighedsplan” Treårigt projekt med fokus på mål, holdninger, værktøjer (0,8 mio.) 4 mio./år til fastholdelse af skolebegyndere i almenklasser (inden for rammen) Fagligt og organisatorisk udviklingsprojekt i Familie og Rådgivning 2 mio./år til kompetenceudvikling (inden for rammen) Samarbejde og fælles værdier på tværs – fælles vision Tværfaglige team: rådgivere, psykologer, sundheds-plejersker, støttekorps, skole, dagtilbud

Ejerskab til projektet Top – Down styret projekt Forandringer skal give mening Passende forstyrrelser Dialogprocesser Rumme frustrationer Kunne lytte Høringsproces

Styring og dialogfora Styregruppe Arbejdsgrupper Rundture Møder Forældremøder med politikere Skoleråd, dagtilbudsråd, foreninger Bestyrelser Høringsproces

Organisatoriske og faglige udviklingsprocesser Brugere / Borgere Politikere Strukturændringer Ændrede opgaver / mål Arbejdsprocesser og administrative procedurer Fagprofessionelle og tværfaglige team Familie og Rådgivning Skoler og daginstitutioner Børn og unge

Strukturændringer Udviklingsprojekt i Familieafdelingen -Special- og socialrådgiverne samles i en organisation - Rådgivere på skolerne - Teamorganisering og udvikling PPR – samles Teamorganisering og udvikling Faglige teams Tværfaglige team Nye institutioner dag/døgnbehandling Sammenlægning af flere institutioner Brugere / Borgere Politikerne Strukturændringer Ændrede opgaver / mål Arbejdsprocesser og administrative procedurer Tværfaglige team Fagprofssionelle Familie og Rådgivning Skoler og daginstitutioner Børn og unger

Ændrede opgaver / mål Øget fokus på inklusion Brugere / Borgere Politikerne Øget fokus på inklusion Øget fokus på det forebyggende arbejde Færre specialtilbud Ny tilbudsvifte Flere tværfaglige opgaver Flere konsultative opgaver Nye serviceniveauer Strukturændringer Ændrede opgaver / mål Arbejdsprocesser og administrative procedurer Tværfaglige team Fagprofessionelle Familie og Rådgivning Skoler og daginstitutioner Børn og unger

Arbejdsprocesser og administrative procedurer Brugere / Borgere Politikerne Egenkompetencen stoppet i et ½ år Dispositionsark indført Serviceniveauer beskrevet Arbejdsgange analyseret Fra bevilling til betaling Tværfaglige konferencer Strukturændringer Ændrede opgaver / mål Arbejdsprocesser og administrative procedurer Fagprofessionelle Familie og Rådgivning Skoler og daginstitutioner Børn og unger

Fagprofessionel - en udfordring Brugere / Borgere Politikerne Viden – høj uddannelse Vidensmonopol Selvbestemmelse Stærkt kollektiv Faglig identitet og kultur Monofaglighed og/eller Tværfaglighed Kompetenceudvikling Strukturændringer Ændrede opgaver / mål Arbejdsprocesser og administrative procedurer Fagprofesionelle Familie og Rådgivning Skoler og daginstitutioner Børn og unger

Ledelse af fagprofessionelle - dilemmaer Ledelse er mere indgribende ift. så mange andre Faglighed (værdier) og personlighed smelter sammen Fagprofessionelle kobler ledelse fra, hvis de mener, at det lederen beder om, fører til et resultat under ”standard” Det ”skærmende” lederskab

Faglighed kontra Økonomi Den enkelte sag Den fagligt bedste løsning Det samlede budget Den økonomisk bedste løsning

Kompetenceudvikling (af de bedst uddannede)? Kompetenceudvikling er et godt incitament for fagprofessionelle, siger de selv - En lille ”luns” af det faglige - Systemkendskab - Tværfaglighed - Et beredskab

Kompetenceudvikling i projektet Fælles opstart for alle Konferencer for alle personalegrupper, teater, foredrag m.m LP – uddannelse Særlig tilrettelagt uddannelse f. eks. Inklusionsvejledere, Kommunikation hos Dispuk Disponenter uddannet

Kompetenceudvikling (forsat) 2 Kompetenceudvikling (forsat) 2. dages kursus med skoleledere, psykologer, rådgivere, ledere og chefer 1. dag Udvalgsformanden indledte Fælles vidensgrundlag Relationer Fælles ansvar / Fællesskab 2. dag Tværfagligt (rådgivere og psykologer) Kendskab til hinandens faglighed - LP modellen (på baggrund af 6 psykologers kursus i Norge) Hvordan samarbejder vi tværfagligt?

Kompetenceudvikling (fortsat) Opfølgningsdag Ekstern proceskonsulent Skolegrupper med skoleleder, skolens tilknyttede psykolog og rådgiver Rådgivere ud på skolerne og i dagområdet Nyt tiltag: Tværfaglige team på skolerne/dagområdet – fælles viden og coaching i distriktsteam

Har det været uden problemer? Massive protester ifm. den politiske beslutning i januar 2009 Svært at ændre eksklusionskulturen – holdninger på institutionerne og hos forældre og bestyrelser Stor udfordring for skolerne at tilpasse organisationen til de ændrede vilkår Flere klagesager – også nogen vi taber Ressourcekrævende styring i forvaltningen …

Hvor står vi nu? Der visiteres i overensstemmelse med de politiske værdier og mål Tids - og handlingsplanen for de 19 tilpasnings-projekter holder Budgettet for 2009 holdt! Skoler og institutioner arbejder konstruktivt og målrettet Demonstrationerne er ophørt – der er stadig skeptikere Antallet af klager er halveret Fortsat politisk opbakning en nødvendighed

Specialundervisning Antal helårsbørn

Støttekrævende Børn og Unge 2010 priser

Hvor står vi nu? ”Vi er jo i samme båd” ”Det er utroligt, at det ikke har været hårdere” ”Sorgen har lagt sig – jeg ser flere muligheder” ”Vi har fået større samhørighed” ”Vi er faktisk mere tilfredse”

Hvad skal der til for at det lykkes? Styr på det specialiserede område – både pengene og kvaliteten Politiske mål – og mod! Inklusion inden for almenområdet & lokale løsninger Ledelse, styring, visitation og incitamenter Faglige støtteprocesser