Konfliktforebyggelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor skal folkeskolen evalueres hen?
Advertisements

DLF ind i debatten om fremtidens skole
- hvorfor og hvordan? Af Cecilie Nørgaard & Bonnie Vittrup
Læring i bevægelse - hvorfor?
Klub- og Frit netværket i MDI Debatoplæg d. 13. november 2013.
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Hierarki for styringsredskaber
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Lærerprofessionen.
Principper Stenmagle skole
Kladde til informationsdias
Klassiske indvendinger angående temauger og lignende: -Eleverne syntes det er en form for friuger -Lærerne syntes de får for lille timeandel i forløbet.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Forældremøde X årgang.
DANS OG DANNELSE ULLA GAD.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
Internationalt arbejde på. Dalby skole Skolens historie i tal • ELEVER PÆDAGOGISK PERSONALE •1998/1999 – •1999/2000 – •2000/2001 – 230.
Lærerprofessionen - en definition.
Kontaktforældre - et vigtigt led mellem skole og forældre Kontaktforældrene er et vigtigt led mellem skole og forældre. Kontaktforældrene repræsenterer.
Folkeskolen, forældrene og deres børn! 
Bruges efter behov som ”velkomst”
Konference: Sproget skaber virkeligheder, Foreningen for 2-sprogede småbørns vilkår, Vejle den 20. marts 2012 ”Når alle er forskellige er ingen anderledes”
Når læreren tager skolen ud af skolen Trine Hyllested Underviser på læreruddannelsen, Holbæk, UC-Sjælland Tak fordi jeg må formidle min forskning på.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
DANS OG DANNELSE ULLA GAD. ”Jeg elsker at danse kantede bevægelser, men cirkler er kedelige.” Jakob, 1. klasse.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Skolereformen og ”FUF”
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Lærerprofessionen.
Informationsmøde på Byvangskolen
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
Kursus for kontaktforældre
Det robuste barn – et foredrag om opdragelse
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
De seks bedste billeder fra gruppen
Læreruddannelsen Silkeborg
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Budskab Synlig læring skaber nye rammer og forudsætninger for: Tydelige forventninger (motivationsorienteringer) Feedback/feedforward Læringsprogression.
Pernille Ulla Andersen: Jeppe Pedersen: Pilotafprøvning på Sejs Skole om resilience.
Uddannelse for bæredygtig udvikling Randers Kommune den 19. oktober 2015.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Et kritisk blik på læringsmålstyret undervisning
Søren Peter Dalby Andersen
Evaluering.
Bertel Haarder (Undervisningsminister) :
”Hvis vi i højere grad tænker i en sammenhængende helhedsskole, er det tætte samarbejde mellem lærere og pædagoger endnu vigtigere, fordi det gør, at der.
Fleksible fællesskaber
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
Reformerne og samarbejdet mellem grundskoler og ungdomsuddannelser
Velkommen til Risskov Skole
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
professionsideal for lærere
Didaktiske planlægningsmodeller
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Konfliktforebyggelse Forældreinddragelse

Folkeskoleloven §1 Folkeskolens formål § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.

Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

Temamøde for forældrene hvor Forældrene introduceres for: Forældreinddragelse Temamøde for forældrene hvor Forældrene introduceres for: § 1 i folkeskoleloven Konfliktparadigmer Konflikttrappen Konfliktstile Hvordan vil man i l klassen agere i konflikter i fremtiden? Hvordan anbefaler vi at forældrene agerer?

Konflikttrappen

Når elever er i konflikt Forældreinddragelse

Børnene prøver med voksenstøtte Forældreguiden Trin 1 Børnene prøver selv Trin 2 Børnene prøver med voksenstøtte Trin 3 De voksne tager over

Trin 1 Børnene prøver selv Tal med barnet om den konflikt barnet har været i. Hvordan har barnet oplevet konflikten? Hvad gjorde det ved barnet. (Følelser) Hvordan håndterede barnet konflikten Hvordan tror barnet modparten oplevede konflikten. Find sammen med barnet løsningsmuligheder, for at håndtere konflikten den følgende skoledag.

Trin 2 Børnene prøver med voksenstøtte Bed barnet om at tale med sin klasselærer om konflikten Tal efterfølgende med barnet om effekten af dette. Er konflikten løst? Hvordan blev den løst?

Trin 3 De voksne tager over Som forældre kontakter du klasselæreren. I drøfter i fællesskab hvordan konflikten skal håndteres.