Undervisning i studiemetodik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Større Skriftlig Opgave
Faglig læsning Dagsorden
G OOGLE DOKUMENTER i undervisningen. I NTRO Hvad er Google dokumenterGoogle dokumenter  Netbaseret skriveværktøj  Giver mulighed for eleverne at skrive.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Elsker DU også at læse lektier?
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Taskbaseret sprogundervisning
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Dogmegruppe – 10.30Kaffe samt highlights fra fokusgrupper / Karin – 11.30Observation af undervisning med iPads – 12.00Frokost.
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Læsestrategikurser i 1g/1HF Hvorfor? Hvad? Hvordan? 3. juli 2014 Margrethe Mørch - NG1.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Elevaktiverende undervisning
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Generel introduktion til EC
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Eksamen.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Skriftlighed i biologi
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Gymnasiet er en bro Studiemetodik Hanne Heimbürger Studiemetodiklærerne, 3/
Årsplan – en kort en lang
Skriftlig plan for møder i teamet Afleveres
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Naturfagsprøve Forældremøde 16. marts 2011.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
Dagens program – ugens program
Studie Område 2 Eksamen Fra gymnasieelev til studerende
Sprogbaseret læring i naturfag
Skrivekursus 1.e ..
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Modul 2.
Læsning Elevernes foretrukne medie
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Brian Svendsen og Hanne Larsen
AMU-kursus, VUC og FVU - Forberedende Voksen Undervisning
Studieretningsprojektet
Hvorfor dansk på GF1?.
Infomøde om synteseopgaven
Dansk på GF2.
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Undervisning i studiemetodik Kernestof fører til fagligt mål 13-14.30 Læreplanens krav opfyldes

Fagets formål Læringsmål Kernestof Viden og færdigheder Eleverne skal have viden om og færdighed i anvendelse af basale studieteknikker og arbejdsmetoder.   tage og anvende notater, træne mundtlig fremlæggelse demonstrere viden om, hvad der fremmer og hæmmer god kommunikation træne skriveprocessens faser. læsestrategier, notatteknik, effektiv lytning systematisering af arbejdsvaner, skriveprocessens teknikker, kritisk informationssøgning, kommunikation, herunder mundtlige fremlæggelsesstrategier Hanne Heimbürger

Omfanget af læsestrategier Test af læsehastighed Lærer altid angive læseformål Læseteknikker Lektier og læsning Læsetræning Ordforråd Tips for ordblinde Subjektiv og objektiv forståelse af en tekst Fakta og partsindlæg Spørgsmål på forskellige niveauer Fange essensen af en tekst Digital læsning af papirtekster Knæk Studiekoden ”Faglig læsning og forståelse”. Hand out:Læsehastighed. Læsetræningsprogram. Plastic. 3 tv. Energiomsætning Hanne Heimbürger

Læse digitale tekster Definere læsningen for eleven Træne Hukommelsesteknikker. (De husker dårligere) Navigationskompetence Dybdelæsning, fordybelse Hent tips her! Anne Mangen: Lesning på skjerm. http://twosidesau.raonline.co.uk/Content/NewsPDF_51.pdf. Plus Anne Knudsen i WA 1/11 2013 Hanne Heimbürger

At huske Overbelastet workarea Slukker uden at gemme Uden operativsystem Få dem til at gemme filen - langtidshukommelse Gemme filen flere steder: eksempler Samarbejde, transfer eks

Tage og anvende noter Noter på papir og på computer, billeder. Det skal prøves og mærkes. Mindmapping Begrebskort Principskitser Tegneserie Idéer her Knæk Studiekoden s 30-36. Affektiv læring. Hand out med tegneserie Hanne Heimbürger

Skriveprocessens teknikker Tegne sin stil, opgave Hurtigskrivning, processkrivning – dansklærer Naturvidenskabelig rapport – faglærer Træn de enkelte elementer Knæk Studiekoden s 46-49. Hand out indledning-afslutning Hanne Heimbürger

Inddrage elever i forbedringsproces Rette kammerats stil (tildelt af mig) Rettelser sendes til lærer Jeg kommenterer både rettelser og stil. Jeg giver karakter for evne til at vurdere stil. Og stil med dobbelt kommentar går tilbage til elev. Elev skriver ny udgave af stilen.

Feedforward og ny aflevering Lektie: læse kammerats opgave – hvordan forbedres den? Gennemgang i klassen. eller Lektie: sproglig forbedring af dele af opgave med efterfølgende gruppearbejde Stil med speak + genaflevering Hanne Heimbürger

Variér de skriftlige opgaver Begynd timen med udfyldningsark Skriftlige sekvenser i timerne Formidlingsopgaver (folder, mælkekarton, 5 slides) Refleksionsopgaver, studiespørgsmål Overbliksopgaver (mindmap, flow chart) Fokuseringsopgaver (lave overskrifter) Repetitionsopgaver (tests) Hand out 3 eks. Knæk Studiekoden s 164. Lav sekvenser med skriftlighed. Udvid fagfaglige skriftlighed. Verden set og fortalt i hand out Hanne Heimbürger

Effektiv lytning Mål: Demonstrere viden om, hvad der fremmer og hæmmer god kommunikation Dansklærer med teori og øvelser At give og modtage feed back Mål: Træne mundtlig fremlæggelse Lærers opgave: Klare tilbagemeldinger. Feed forward. Prøveeksamen med rollespil PPT forsynes med speak Optage præsentation på film Knæk Studiekoden s 126-128, s 38. Studiekompetence s 75- Hanne Heimbürger

Lyt til virkeligheden Lad eleverne selv finde en radio- eller tv-udsendelse, de vil arbejde med Kontrovers om facebook : Lytte efter én person af fire i paneldebat. Hanne Heimbürger

Kommunikation: Paneldebat Aktuelt dilemma med flere parter. Definér parterne Elever finder gruppevis argumenter til én part Paneldebat med afstemning Demokrati? Hanne Heimbürger

Systematisering af arbejdsvaner Hjælp eleverne med at planlægge: Øvelser, egne mål, stresshåndteringsteknikker Planlægning af lektielæsning Planlægningsværktøjer Knæk Studiekoden s. 50-57 Hanne Heimbürger

Stresshåndtering for elever Hvad forstyrrer? Digital pause Tidslinje Prioritering med post-it Haster! Vigtigt!   Matematikopgave Aflevere cykel til reparation Læse engelsk Haster ikke, men vigtigt! Dansk stil til 9/9 Fødselsdagsgave til Asger Haster, men ikke så vigtigt! Ringe mormor Haster ikke og er ikke vigtigt Peter om Marie Rydde op i skabet Knæk Studiekoden s 57. Øvelse med post it!

Informationssøgning Brug film og øvelser fra denne side! Kildekritik: ”Vi googler det bare lige”. Foranderlige tekst Hanne Heimbürger

Plagiat og snyd De unge opfatter det ikke som skamfuldt at kopiere, plagiere, sample Gør opmærksom på: På skolen bedømmes de ud fra vores moral Tal om, hvorfor man skal skrive selv (Identitet, virkelighed, eksamen og fremtid) Hanne Heimbürger

Når dansk er et fremmed sprog Hvad er jeres erfaringer? Løsninger? (Forforståelse til oplæg af Anne Holmen) Hanne Heimbürger

Studieteknik i praksis Plan for studieteknik i alle fag Til kl. 16: Gruppearbejde

Løftekatalog Hent inspiration fra oversigter i hand out og i grundforløbsplan. Hvordan får I kollegerne med på virkeliggørelse? Vis dem hvordan fokus på studiemetodik giver øget fagligt udbytte Hanne Heimbürger