Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

AMU-kursus, VUC og FVU - Forberedende Voksen Undervisning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "AMU-kursus, VUC og FVU - Forberedende Voksen Undervisning"— Præsentationens transcript:

1 AMU-kursus, VUC og FVU - Forberedende Voksen Undervisning
- Et tilbud om at blive bedre til at læse, skrive og regne

2 Resultat af Velfærdsaftalen juni 2006:
Lovgrundlag Resultat af Velfærdsaftalen juni 2006: Alle, der deltager i AMU-uddannelser eller Individuel kompetencevurdering i AMU skal have mulighed for at få vurderet deres basale færdigheder i læsning, skrivning, regning og matematik og modtage vejledning i tilknytning hertil. (1. august 2007: Ny §14a i AMU-loven) Tilbud om screening/vurdering af læse-skrive-regnefærdigheder på AMU og efterfølgende vejledning til FVU hos VUC.

3 1,5 mio. danskere har besvær med at læse, skrive eller regne.
Hvorfor? 1,5 mio. danskere har besvær med at læse, skrive eller regne. 75 % af vores kursister har større eller mindre behov. Kursister skal klare fremtidens krav på arbejdsmarkedet – udvikle kompetencer bl.a. indenfor IT, samarbejde og kommunikation – både skriftlig og mundtlig. At være ordblind er ikke = uintelligent fx Niels Bohr, Finn Nørbygaard, Ghita Nørby var/er ordblinde.

4 Forskellige typer af læse-/stave-/regneproblemer:
1) Ordblindhed: Et handicap. Redskaber kan afhjælpe handicappet. En test hos VUC kan afgøre, om man er ordblind. 2) Dårlige læsefærdigheder: Har været en spilopmager i skolen, svært ved at sidde stille  modtaget mindre undervisning. Lang tid siden man har gået i skole  glemt meget. 3) 2-Sproget: Svært at lære dansk, svært at høre ordene og har det svært med fagsprog.

5 Deltest 1 - Læsefærdighed

6 Deltest 2 - Ordforråd

7 Deltest 3 – Ordblindhed

8 Resultatark: Holstebro Tekniske Skole Resultat-arket er kursistens personlige ejendom Point fra resultatarket overføres til vejledningsarket.

9 Vejledningsark til læsetest

10 Vejledningsark til matematiktest

11 På bagsiden af vejledningsarket til faglæreren oplyser kursisten om denne ønsker at modtage et uforpligtende tilbud fra VUC mhp. FVU. Ja/Nej Navn: Adresse: Postnr., by: Tlf.nr. (privat): Mobil: Evt. tlf. nr. (arbejde):

12 Det er ikke en skam at være ordblind – men det er virkelig en skam
ikke at gøre noget ved det!

13

14 Guideline til hvordan læsetesten startes:
Vælg ”Start” i venstre hjørne. Vælg ”Programmer”. Vælg ”Uvm vejledende læsetest”. Tast personnummer ind. Kontroller, at der er lyd på pc’en via headsets. Lyt til testen og brug musen. Print resultatarket ud (højreklik – udskriv). Tryk ctrl, alt og delete for at slukke pc’en – dette sletter testen og cpr.nr. Skriv navn, adresse og telefonnummer bagpå vejledningsarket, som du får udleveret af faglæreren. Skriv ”ja” hvis du vil have et tilbud om henvendelse fra VUC. Aflever vejledningsarket til faglæreren.

15 Faglæreren skal sørge for:
Husk loginkoder, headsets og vejledningsark. Udskriv evt. en guideline til kursister Lav kopi af navneliste på elever. Vejledningsark indsamles. Lav kopi til skolen. Originale resultat-ark udleveres til kursisterne. Ja tak’ere sendes til VUC via Elevservice. It-rygsæk – Udfyld skema og send til Hjælpemiddelinstituttet, Birgit Sørensen:

16 Faglæreren skal sørge for:
Når du har bestilt IT-rygsække hos HMI, går der ca. 3 dage før en medarbejder fra HMI ringer og aftaler levering med dig. Medarbejderen fra HMI vejleder kursisten i brugen af hjælpemidlerne i rygsækken. Det er vigtigt, at du fortæller kursisten, hvor denne skal aflevere IT-rygsækken på kursets sidste dag. Der sættes navn på IT-rygsækken og den opbevares sikkert på skolen indtil medarbejderen fra HMI igen kommer med IT-rygsække – hvor han medtager returvarer.


Download ppt "AMU-kursus, VUC og FVU - Forberedende Voksen Undervisning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google