Lærings- og praksisfortælling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Program for aftenen kl – 20.30
Advertisements

GRAFISK FORTÆLLING 1.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
Lærings- og praksisfortælling
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lærings- og praksisfortællinger:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Forædremøde den
Introduktion til Sprogpakken
I dette shoppingcenter havde kvinder en unik mulighed for at vælge sig en passende mage blandt forskellige mænd.....
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Introduktion til Sprogpakken
Forældremøde X årgang.
Tavshedspligt.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Jeg støtter barnet ved:
Inklusion i Børneinstitution Højme
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Velkommen til nye børn som er kommet fra vuggestue og dagpleje eller hjemmefra. Blomsterprojekt hvor vi får blomster hjemmefra som vi passer, vander og.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Tilfredshedsundersøgelse
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
- Hvad kan I forvente som forældre?
”Smidstrup Skærup Skole i bevægelse” Skolebestyrelsen Marts 2011.
Læreplaner i Højvangen
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Grøn stues skovtur Alle børnene var på Grøn stue kl. 09. Vi tog vores overtøj og tasker på og gik op mod stationen. Kl. 11 var vi på Klampenborg st. og.
Praksisfortællinger som læring i praktikken
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Årshjul for aktiviteter 2013– 14 med indarbejdet læreplanstemaer
Fra barneliv til elevliv impulsivt normforvirret egocentrisk ”snakkende” målrettet normsikkert arbejdsmoral lyttende socialt forpligtet interesse for.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Lærings- og praksisfortælling
Lærings- og praksisfortælling
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Min sommerferie Første uge var vi på Jælling festival, vi fik en autograf af Sebastian klein. her ser i et billede da vi fik den.
Relations kompetencer
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
EVALUERING AF LÆREPLANER STJERNESKUDDET Natur og naturfænomener.
Natur og naturfænomener 1. Halvår 2017 JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
EVALUERING AF LÆREPLANER REGNBUEN Kulturelle udtryksformer og værdier.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejen Livsform og relation Per Schultz Jørgensen.
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
Slangen Hugo vågnede en nat og bestemte sig for, at gå ud i den store verden på eventyr.
Hvordan bruger vi metoden
BOG: HVORFOR GRÆDER DU, LILLE BJØRN?
Mons får et nyt kæledyr Kulturelle udtryksformer og værdier
Den lille gule pige Kulturelle udtryksformer og værdier
Hvorfor græder du, Lille Bjørn?
Pølsebæ Kulturelle udtryksformer og værdier
Den pædagogiske læreplan
Bogens titel: ”Okay!”. Uge 19 til uge 25, 2018
Barnets læring og trivsel Kulturelle udtryksformer og værdier
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
John. 20:31 Men dette er skrevet, for at I skal tro, at Jesus er Kristus, Guds søn, og for at I, når I tror, skal have liv i hans navn.
Præsentationens transcript:

Lærings- og praksisfortælling Analyse og Refleksionsredskab Hvilke temaer indgår af de pædagogiske læreplans temaer: Lærings- og praksisfortælling Værdipolitikken: Respekt for dig selv, respekt for andre og respekt for andres ting. (respekt for naturen) naturfænomener Fisketur til lille bådehavn. Vores traditionelle fisketur efter haletudser, ender ved den lille bådehavn. Børnene må deles om fiskenettene, forstørrelsesglas, syltetøjsglas, bøtter og spande. Vi husker, at hver gang vi har brugt en af delene, skal de ligges der hvor vi tog dem, ved ”basen”. Hver gang vi fandt noget gik vi tilbage til ”basen”, og undersøgte (så og mærkede), kiggede i forstørrelsesglas, talte med de voksne om hvordan og hvorledes, samtidig med det blev studeret i bøger. Vi snakkede om, hvad det var for et slags dyr/plante. Hvor levede det henne? Hvad spiste det og hvordan behandler man det. Interessen var stor og undrende, både for børn og voksne, kan der virkelig leve snegle i vand? Hvordan trækker de vejret? Børnene gik i små grupper sammen med de voksne, hvor alle forsøgte og afprøvede de forskellige ting vi havde med. Stor interesse fra vennernes side, når man havde fanget noget. Vi fangede ikke så mange haletudser, men tog de 2 vi fandt med hjem sammen med 3 vandsnegle. Vi lagde dem i et lille akvarium til stor glæde for både børn og voksne. Forældrene blev hevet ind og fik fortalt om alt det, som de voksne havde fortalt børnene. Sociale kompetencer Barnets alsidige personlige udvikling Analyse og refleksion – hvad ser vi? Nogle børn der er super gode om at deles om tingene og lytte til hinanden. Spørge ind til undren og optager svarene og giver dem videre. Glade børn i naturen der lære noget af engageret voksne. Hvad har vi lært? Vi fortsætter med denne tradition, da børnene glæder sig til den, det betyder meget at de voksne er forberedt og engageret i de emner man vil arbejde med børnene i. At børnene sagtens kan dele. Hvilke mål i forhold til vores læreplaner kan vi formulere på baggrund af fortællingen: At børnene lærer at respektere naturen, for alt hvad den indebærer og samtidig lære at begå sig i større eller mindre grupper. De tilegner sig viden, som de viderebringer. De lærer at respektere sig selv og andre ved at vente på tur og deles om tingene. Ved at afl. Tingene v/basen passer vi på dem.