Sproghandlinger, genrer, stilleje

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Hvilken forskel gør spørgsmål?
At forholde sig professionelt Anne Skov
Kommunikation i og fra gruppen
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Workshop almene boligdage
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Folkeskolens Afgangsprøve
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Kvantitative metoder
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sprog og sprogvidenskab - introduktion til danskfaget
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Samarbejde, Læring, Projektmanagement Problemformuleringens svære kunst mm , Kirsten Schmidt.
Genre - et overblik.
Vt-9 kursus program 2. møde
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Vejlederens kommunikation
Kommunikativ sprogfærdighed
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Resultatet af miljøundersøgelsen Forældre. 27 familier svarede For hvert udsagn bedes du svare, i hvor høj grad udsagnet passer på en skala fra 1 til.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Skriftlig dansk efter reformen – januar 2007
Forudsætninger for en god samtale
Almen studieforberedelse
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Reportage Fluen på væggen.
Harold Lasswells kommunikationsmodel (fra 1948)
Skriv jeres egen novelle!
Kommentar Dansk.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Feature Dansk.
Introduktion til Trygheds- og indbrudsprojektet Individuel gennemgang af bolig Nabohjælp Tryghedsvandring.
SKABELON.
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
DANSK Intro Dagens program.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Genrer Konference om ny skriftlig eksamen i fransk og spansk Nyborg Gymnasium 22. oktober 2015.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Retorik – at tale/holde foredrag. Retorik som aktivitet: Overalt hvor der er mennesker der formidler, påvirker og argumenterer, er der retorik. Den egentlige.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Teoretisk pædagogikum
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Oplæg v. Sarah Tarp Nissen
Kommunikation - trykstil
Personlighed og Kompetencer
Dansk i AT 2018 Alternativer – forandring og fornyelse
Essay.
Hvorfor dansk på GF1?.
Dansk på GF2.
Den gyldne balance … Hvad gør vi for dem? Hvad gør de for os?
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Den gyldne balance … Hvad gør vi for dem? Hvad gør de for os?
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
DET SMUKKE VED LITTERATUREN
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Sproghandlinger, genrer, stilleje Hvad er en sproghandling? Det er fx: at påstå noget at beordre nogen til noget at advare mod noget at svare på et spørgsmål at hilse at true med noget at argumentere at råde til noget at spørge om noget at tage afsked at bede om noget at postulere at diskutere at vurdere at popularisere at missionere Dvs: Den sproghandling man udfører, når man siger noget, er simpelt hen det man gør, når man siger noget. Vi udtrykker følelser, holdninger, behov, forholder os til verden og andre mennesker,

Fx: digt, drama, novelle, roman Genrer Der er litterære genrer: Fx: digt, drama, novelle, roman Der er også genrer inden for kommunikation: Skriftlige genrer Fx: telegram, reportage, rapport, læserbrev, lovtekst Mundtlige genrer: Fx: diskussion, debat, interview, uformel samtale

Stilleje Hvilket sprog bruger man i en bestemt situation? Du sidder i toget. Hvad ville du sige, hvis du gerne ville låne den Metroavis, som en person sidder med i hånden? Personen er: Din far Din lillesøster En fremmed dame i toget En jævnaldrende, som du ikke kender En klassekammerat Er der forskel på hvad du siger? Hvis ja, hvorfor?