Aktivitetsstyringens beskrivelsesmetoder Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 5 Aktivitetsstyringens beskrivelsesmetoder Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Styringsområder Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Styringsniveauer Styringsniveau Aktivitetsstyring Strategisk niveau Taktisk niveau Operativt niveau Markeds-og produktudvikling Mål, indsats og ressourcekrav Aktivitetsbudget, salgsplaner, kompetenceudviklingsplaner Opgave- og sælgerstyring Kompetenceudvikling af team og individer Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Strategisk aktivitetsstyring Kritisk SWOT-analyse Strategiske midler Vision Værdigrundlag Mål og strategiudvikling Mål Strategi Handlingsplan Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Kundegruppeanalyse Kundegrupper A B C I alt Omsætning x X - Stykomkostninger = Dækningsbidrag pr. kundegruppe - Markedsføringsomkostninger = Markedsføringsbidrag pr. kundegruppe - Kapacitetsomkostninger henført til kundegrupper = Kundegruppebidrag Variable omkostninger der ikke henføres til kundegrupper Kapacitetsomkostninger der ikke henføres til kundegrupper = Totalt resultat Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Taktisk aktivitetsstyring Element Taktisk og operativt Strategisk Tidshorisont Periodenedbrydning Genstand for planen Prognosemetoder Organisatorisk ansvar 1-2 år Kvartaler/måneder Produkter, Kundegrupper Kvantitative Salg og marketing 5 år År Produktgrupper, Markeder Kvalitative Topledelse Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Operativ aktivitetsstyring Totale salgsmål Sælgers salgsmål Afvigelse Sælgers resultat Korrigerende foranstaltninger Årsag Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Budgetmodeller Direkte budgettering Modificeret direkte budgettering Indirekte budgettering af DB gjort op i kapacitetsenheder Indirekte budgettering ud fra salgssum i kroner Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Direkte budgettering Antal vareenheder pr. varenummer Salgspris pr. vareenhed pr. varenummer Varesalg = • Antal vareenheder pr. varenummer Variable omk. pr. vareenhed pr. varenummer Variable omk. = • Dækningsbidrag pr. vareenhed pr. varenummer DB Antal vareenheder pr. varenummer • = Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Direkte budgettering Metoden har den største specifikationsgrad og styringsdybde Kan anvendes af produktionsvirksomheder, der sælger standardvarer i et varigt sortiment samt for den del af salget, der allerede ligger som indgåede ordrer i ordreproducerende virksomheder Fordele: giver mulighed for dybtgående og nuanceret planlægning af den fysiske styring af indkøb, produktion og salg Ulemper: forudsætter stor prognosesikkerhed mht. salget og VO. Desuden skal virksomheden være i stand til systematisk at arbejde med store datamængder Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Modificeret direkte budgettering Gennemsnitlig salgspris pr. fælles mængdeenhed pr. varegruppe Antal fælles mængdeenheder pr. salgsgruppe Varesalg = • Antal fælles mængdeenheder for en gruppe af varenumre Gennemsnitlig variable omk. pr. fælles mængdeenhed Variable omk. = • Antal fælles mængdeenheder for en gruppe af varenummer Gennemsnitlig dækningsbidrag pr. fælles mængdeenhed DB = • Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Modificeret direkte budgettering Kan anvendes i følgende tilfælde: Hvor antallet af varenumre er stort Hvor virksomheden først producerer varerne efter kundens ordreafgivelse (f.eks. stålværksindustrien) Hvor varenumrene optræder mere eller mindre som substituerende varer set fra kundens synsvinkel (f.eks. brædder og planker eller papir i forskellige varianter) Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Indirekte budgettering ud fra kapacitetstræk Antal kapacitetsenheder pr. salgsgruppe Gennemsnitlig omsætning pr salgsgruppe Varesalg = • Gennemsnitlig variable omk. pr. kapacitetsenhed pr. salgsgruppe Variable omk. Antal kapacitetsenheder pr. salgsgruppe = • Antal kapacitetsenheder pr salgsgruppe Gennemsnitlig DB pr. kapacitetsenhed pr. salgsgruppe DB = • Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Indirekte budgettering af DB gjort op i kapacitetsenheder Kan med fordel anvendes af servicevirksomheder, der producerer til ordre efter kundens specifikationer Det primære for denne type virksomhed er, at de udbyder en særlig kompetence på baggrund af kapaciteten (f.eks. medarbejdere, maskiner) Kapacitetstrækket bruges som indirekte udtryk for aktivitetens volumen Minder om modificeret direkte budgettering Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Indirekte budgettering ud fra salgssum i kroner Omsætning i beløb pr. salgsgruppe Varesalg = Antal solgte enheder pr. salgsgruppe Variable omk. = • 1 – DG Antal solgte enheder pr. salgsgruppe DB DG = • Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Indirekte budgettering ud fra salgssum i kroner Her er ingen styring på de operative elementer Det er ren beløbsbudgettering Budgetteringen foretages på baggrund af den forventede dækningsgrad Kan med fordel anvendes i handelsvirksomheder, som har et bredt og dybt sortiment Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander
Indirekte budgettering ud fra salgssum i kroner Ulempe: • der er ikke mulighed for at skabe kobling mellem aktivitetens volumen og kapacitetstrækket • Ingen styring på de operative elementer manglende koordinationsværktøj ml. indkøbs-, produktions- og salgsfunktionen • ovenstående betyder, at den ikke er anbefalelsesværdig i produktionsvirksomheder Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander