Elevplan Implementeringserfaringer Folmer Kjær. Varedeklarationen for denne workshop I workshoppen gennemgås cases på hvordan skoler har grebet implementeringsprocessen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Idræt og bevægelse På Søndersøskolen i skoleåret 2014/15 Version 1.3 Implementering af skolereform.
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Udviklingsplaner Sønderborg
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
It-ledelse for ikke-it-chefer
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Risici for SAPA-projektet
At udforske sin egen praksis
Sådan skaber vi et kampagnekorps Baggrund Foreningen skal bruge flere frivillige til centrale og lokale events For fortsat at sikre midler til foreningens.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Ny Organisation pr. 1. januar 2012 Præsentation
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Forskellig forståelse af opgaven Michael Hald Konsulent KL
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Fra kvalitetsinitiativer til Pædagogisk og didaktisk grundlag… med Elevplan som understøttende og fremmende værktøj.
Læring og inklusion i skolen
HHX og HTX i Elevplan Et overblik…..
Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008 Velkommen til Silkeborg Gymnasium.
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Velkommen til workshop om EASY-P
Elevplankonference september
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Elevplankonference september
Omlægning af arbejdsgange i EASY-A og Elevplan Før: Hvorfor havde vi behov / hvordan så vi behov? Under: Hvordan kom vi i gang? / hvordan var processen.
KIGO og kommunernes opgaver
Superbrugerdagen Workshop II Superbrugerdagen Workshop II Brobygning.NET Uddannelsesplan/Elevplan.
Hvordan kommer vi i gang? HHX og HTX i Elevplan. Medarbejder log-on fra internettet - Elevplanbrugernavn Kontaktlærere: Medarbejdere der i EASY-A knyttes.
Opgavestyring i Elevplan
Indhold, indsatser, implementering
Uddannelsespolitik set i et kommunalt perspektiv
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Kort om baggrunden Fusion og strategi Strategiens mål om intern støtte og service, bygningsdrift m.v. Eksternt pres.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Virksomhedernes brug af Elevplan
SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane - nogle forholdsvis almindelige betragtninger om drift, implementering.
Velkommen til LærerIntra set fra lederens bord Ledelsens holdning og ageren har stor betydning for, hvordan SkoleIntra kommer til at fungere på skolen.
organisatoriske kompetencer
Lederkonferencen 9. juni 2010
Elevplan for økonomiens skyld??? Folmer Kjær Uni-C.
Den dynamiske årsplan - Elevprofil
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
Ledelse af helskoleprojekt Struktur – rammer - barrierer
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
SUF - gevinstrealisering
Plan for sammenhængende indsats overfor ungdomskriminalitet
Virksomhedens brug af Elevplan og Skolepraktik i Elevplan
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
EASY-A og Elevplan – undgå dobbeltarbejde
Virksomheden og Elevplan
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læsning til større faglig forståelse Status maj 2014 Mercantec.
Projektstatus – Aula September 2018.
Administrativ organisering
Det sker i den kommende tid
Uddannelserne i Aula begynder snart
Statens HR – Implementeringskoncept
Oprydning i SkoleIntra, skolens brugere og lokal opsætning af Aula
Oprydning i SkoleIntra
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Præsentationens transcript:

Elevplan Implementeringserfaringer Folmer Kjær

Varedeklarationen for denne workshop I workshoppen gennemgås cases på hvordan skoler har grebet implementeringsprocessen an. Vi ser på organiseringen, ledelsesengagement, samspillet mellem de administrative funktioner og opgaver og brugen af elevplan i de pædagogiske afdelinger på skolerne, samt på de uddannelsesinitiativer der har været gennemført på skolerne.

Implementerings strategier set i de senere år Privat entusiastisk drevet implementering Ildsjæle og entusiaster Administrativt drevet implementering Effektiviseringer og besparelser Strategisk / ledelsesmæssigt drevet implementering Organisationsudvikling, pædagogik, effektivisering og besparelser

Privat entusiastisk drevet implementering Karakteristika: Personligt projekt – ofte ”på trods af…” ”Nørdet”: IT / pædagogisk drevet Upåagtet af ledelsen Samspil med administrationen: Ofte ikke eksisterende, eller i bedste fald ”på nåde”

Administrativt drevet implementering Karakteristika: Effektivisering af holdadministrationen Forenklet procedure ved karaktergivning Samspil med den pædagogiske ledelse Ofte tilfældighedspræget Mangel på tværgående forpligtigende aftaler

Strategisk / ledelsesmæssigt drevet implementering Karakteristika Involverende proces Effektivisering af holdadministrationen Afskaffelse af dobbeltarbejde Forenklet procedure ved karaktergivning Tværgående forpligtigende aftaler Involvering af planlægger = ”underdirektøren” Skolekursus / workshop

Uddannelsesmæssige initiativer Sammenhængskurser Workshops Forudsætninger: Hyldevarer skal være på plads og ajourført Planlæggerens centrale rolle og dennes kendskab til undervisningsforløbs indhold

Tilfældig skole – dobbeltarbejde!

Før oprydning: 47 forskellige forløb ”Nogen har helt misforstået ideen om skabeloner og hold” ”Nogen har helt misforstået ideen om skabeloner og hold”

Efter hyldeoprydning Gennemskuelighed, struktur og fjernelse af dobbeltarbejde!

Undgå dobbeltarbejde Lav skabeloner i Elevplan (UV foløb) Specialistarbejde – placer ansvar og udførelse hos nogle få! Overfør til EASY-A og indlæs Specialistarbejde – placer ansvaret i administrationen, de har styr på skoleforløb og indtag! Skemalæg som altid Placering og flytning af elever, enten via Elevplan på undervisningsforløbet eller i EASY-A på skoleforløb (ved én aktivitet pr forløb)

Implementering af Elevplan Nøglepersoner Ledelse: tag beslutninger og følg op. Skal der tages små eller større skridt?? Administration: Grundlaget for succes ligger her! vigtigt at medarbejderne kender sammenhængen til Elevplan, og ser gevinsten for skolen i de lidt ændrede arbejdes rutiner. Elevplan superbruger: Dybt kendskab til Elevplan og ansvarlig for opbygningen af skabeloner. Supporterer undervisere, administration og ledelse. Ansvarlig for at formidle Elevplan nyheder videre i organisationen

Gevinster i Elevplan Skemanoter Opgavestyring (og plagiatkontrol) Niveaufordeling Elevaftaler Evaluering Skriftlig evaluering Karakterafgivelse Valgfagsadministration Lup auto-ajourføres (skolens lokale undervisningsplan) Mulighed for mail til mester og elev (skoleindkaldelse) 95% af brugerne kan klare alle opgaver fra skemaet

Cases Planer og resultater fra 3 skoler Herningsholm Skive TS EUC-Sjælland