Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ledelse af helskoleprojekt Struktur – rammer - barrierer

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ledelse af helskoleprojekt Struktur – rammer - barrierer"— Præsentationens transcript:

1 Ledelse af helskoleprojekt Struktur – rammer - barrierer
Workshop omlagt elevtid v/Alice Giilsgaard Nielsen

2 Det hører vi tit: Eleverne skal blive så dygtige som de kan
Lærerne skal bruge mere tid sammen med eleverne Skoleåret skal udnyttes fuldt ud Kan OS være en del af løsningen??

3 Kort om Learnmark Fusionsskole fra 2011
HHX og HTX flyttet sammen august 2014 Ny rektor august 2014 Ny ledelsesstruktur 1. februar 2015 Tradition for fokus på drift fremfor læring……

4 Struktur/proces : et forsøgsår – behov for erfaringsopsamling, systematisering og udvikling  Udviklingsgruppe på tværs af hhx og htx forår 2015 (3 mdr) Fællesmængde i det skriftlige arbejde Logistik og form Feedback Efteruddannelse Fysiske rammer og klasserumsledelse Arbejdsseminar for alle medarbejdere primo august 2015 (faggrupper udvikler OS) Rammedokument - Inspirationsdokumenter – OS skabelon Kollegialt supervisionsforløb Fra retorisk feedback i lærerteams til udvikling af ”superlektioner”

5 Rammer Alle fag med elevtid på 10 timer og derover
1.g og 2.g i implementeringsfasen – frivillig i 3.g. 25% af den samlede elevtid på årgange omlægges Så vidt mulig, ingen timer efter kl Ledelsen har besluttet hvor meget i de enkelte fag Omregnes til lektioner, der lægges i skema. Underviser omdøber selv lektioner til OS efter behov.

6 Barrierer/udfordringer #1
Hjælp til læring – ikke til lektier!! Fag har forskellige skriftligheder Differentiering af omfang af OS Ikke elevtid i alle fag ”det gør vi allerede” vs. ”det behøver jeg ikke gøre” Misforståelser/ikke optimal brug af OS hos lærere Kunsten at undgå dobbeltarbejde (rette-delen) Plads i skemaet – værst i 2g. Implementering

7 Barrierer/udfordringer #2
Indgriben i undervisernes didaktiske frihed? Skal OS holdes adskilt fra fagtimer eller være en del af?? Hvordan gives der feedback? Hvordan sikrer vi kvaliteten? Hvornår er vi en succes?

8 Erfaringer indtil nu OS er rigtig for læring og samarbejde
Rigtigt at inddrage medarbejderne i alle dele af processen Faggrupper arbejder forskelligt Kræver en god plan og kontinuerligt ledelsesfokus Sæt rammerne og stil rimelige krav – brug underviserne til at udvikle praksis Hent inspiration udefra - investér Spørg ind ved MUS Vær parat til evaluere og rette til.

9 Næste skridt Evaluering og tilpasning af OS i de enkelte fag og på årgange Opsamling på elevernes læring – virker det?? Ikke kun fornemmelser men realiteter på bordet. Strammere styring af OS timer i skemaet

10 Spørgsmål/fokuspunkter
Hvorfor vil VI bruge OS – og hvad vil vi opnå (for eleverne, underviserne, skolen)? Hvordan vil vi inddrage medarbejderne? Hvem kan bidrage med hvad? Hvordan vil ledelse følge op på OS? Vi er en succes når ……


Download ppt "Ledelse af helskoleprojekt Struktur – rammer - barrierer"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google