Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Projektstatus – Aula September 2018.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Projektstatus – Aula September 2018."— Præsentationens transcript:

1 Projektstatus – Aula September 2018

2 Delleverance 1 Delleverance 2 Generel navigation Grupper Beskeder
Søgning Lokal administration af brugere og grupper Delleverance 2 Opslag Kalender Sikker fildeling Notifikationer Central- og kommunal administration

3 Tidsplan Projektstatus

4 Opdateret implementeringsplan

5 Overordnet planlægning
Udrulning

6 Institutions opsætning
Opdateret implementeringsplan Planlægning I – Udrulning Set fra Skive kommune i bølge 3 Teknisk støttemøde Opstartsmøde Uge 50/slut december 2 måneder Udrulning: – Kommunal opsætning Institutions opsætning Fra Fælles indledende opsætningsworkshop for institutions-adminstratorerne Evt. opfølgningsmøde nogle uger senere

7 Opdateret implementeringsplan
Planlægning II - Uddannelse af administratorer (A + C) Set fra Skive Kommune i bølge 3 Kommunal opsætning Kommunal administatoruddannelse Ca. 3-4 uger Udrulning Superbrugere for adm. personale (C) Kommunal udd. af institutionsadmin. Februar 2019 Institutions opsætning Marts 2019 Forberedelse af undervisning Undervisning Workshop Workshop

8 Superbrugere for pæd. personale (B) Kommunal udd. af pæd. Personale
Opdateret implementeringsplan Planlægning III - Uddannelse af pædagogiske superbrugere (B) Set fra Skive Kommune i bølge 3 GoLive Superbrugere for pæd. personale (B) 21.02 – Kommunal udd. af pæd. Personale April 2019 Ibrugtagning Maj/juni 2019 Udrulning Kommunal opsætning Institutions opsætning

9 Start på institutionsopsætning
Udrulningen Kommunal opsætning Institutions opsætning 8 ugers udrulning Udrulningsstart Netcompany aktiverer institutioner Aula synkroniserer stamdata Start på institutionsopsætning Klargøring Uddannelse De 8 kommunale trin Tildele roller og rettigheder Kvalitetssikre data fra UNI-Login Kvalitetssikre skema-synkronisering Kvalitetssikre integration til OneDrive/GoogleDrive Opsætte og kvalitetssikre dashboards (widgets) Tilknytte rette forvaltningsmyndigheder Evt. opsætte tværkommunale grupper Evt. opsætte kommunikationskanaler De 4 institutionstrin Opsætte institutionelle dashboards – herunder widgets Tildele roller og rettigheder Kvalitetssikre data fra UNI-Login Opsætte institutionens grupper Medarbejdere klargør Evt. opsætte grupper Manuelt overflytte data fra SI til Aula Udrulningsprøve

10 Udrulning og opsætning af hjemmesider
Opdateret implementeringsplan Udrulning og opsætning af hjemmesider Hjemmesideindhold afklares Strategi for udarbejdelse af hjemmesider fastlægges Udarbejdelse af indhold (tekst, mediefiler) kan påbegyndes Hjemmesider opsættes Information om hjemmesider deles Endelig design deles Release af Hjemmesider Skolers hjemmesider klar 2018 2019 jan feb mar april maj jun jul aug sep

11 Information om hjemmesidefunktionalitet deles løbende
Opdateret implementeringsplan Information om hjemmesidefunktionalitet deles løbende Hjemmesider Hjemmesider opsættes og administreres i Aulas administrationsmodulet Understøtter at institutioner kan benytte eget domæne, hvis de har dette. Informationsstruktur Faner og undersider i op til fire niveauer Tekst og medier (eks. billeder og filer) Forside Om Skolen Kontakt Skabeloner Vi udarbejder hjemmesideskabeloner til både skoler og dagtilbud De centralt defineres skabeloner kan tilpasses ift. struktur, grafik og layout kommunalt og på institutioner.

12 Datamigrering Hvad skal flyttes og hvor skal det hen?

13 Opdateret strategi for datamigrering
Nyt fra KOMBIT Opdateret strategi for datamigrering Planen går fra semi-automatisk til automatisk datamigrering af udvalgte data fra Skoleintra De udvalgte data fra SkoleIntra svarer til det som tidligere er udmeldt Indeholder nu overordnet aktivitets- og tidsplan Kan findes på aula.dk og her

14

15 Overordnet aktivitets- og tidsplan for datamigrering
Nyt fra KOMBIT Overordnet aktivitets- og tidsplan for datamigrering Hovedaktivitet Tidspunkt Kommunen udarbejder plan for datamigrering (såfremt det ikke er sket) August – oktober 2018 Skoler foretager oprydning af data i SkoleIntra August 2018 – medio juni 2019 Skoler foretager manuel migrering af data til Aula, når skolens medarbejdere har fået adgang til Aula (efter endt udrulning) April – medio juni 2019 Stop for opdatering af data i SkoleIntra, der skal flyttes med automatisk datamigrering Ultimo juni 2019 Leverandøren af Aula indlæser dataudtræk i Aula for alle skoler Juli 2019 Kommuner/skoler udfører stikprøvekontrol i Aula vedrørende data, der er flyttet med automatisk datamigrering Medio - ultimo juli 2019 Aula er åben med data, der er flyttet fra SkoleIntra Primo august 2019

16 Lokal organisering Roller og opgaver

17 Beskrivelse af roller og opgaver i arbejdet med Aula
Skolens Aula-team

18 Leder med fokus på Aula og easyIQ (1 pr. skole)
Skolens roller Beskrivelse Leder med fokus på Aula og easyIQ (1 pr. skole) Drive processen med at implementere Aula samt arbejde med god undervisning understøttet af læringsplatformen; Sikrer forandringsledelsen på skolen Sikrer at medarbejderne kender deres rolle og opgave. Sikrer at de udmelde tidsfrister, vejledninger, retningslinjer, mm. formidles og implementeres. Lokaladministrator (1 pr. skole-fx adm. medarbejder) Varetager administrative opgaver med fælles data og opsætning og indhold i Aula for den enkelte skole Har særlige rettigheder i Aula Koordinerer løbende arbejdet med Aula med lederen Sikrer, at organisationen er ajour med ændringer, som bliver udmeldt. (Kan med fordel ligeledes have opgaven med styring af datamigrering og hjemmesiden) Pædagogiske superbrugere på skoler – både for Aula og easyIQ (1-4 pr. skole) Er instruktør for forløb D og har en afgørende rolle i implementeringen. Har en særlig indsigt i Aula og har endvidere en særlig rolle i forhold til at identificere, opsamle og rapportere fejl. Yder support til pæd. medarbejdere på skolen i forhold til at anvende Aula. Har en særlig indsigt i Aula og en særlig rolle i forhold til at identificere, opsamle og rapportere fejl. Vil have kontakt med administrator. Deltagelse i 4 netværksmøder á 2 timer. Kan med fordel være ressourcepersoner fra eksempelvis det pædagogiske læringscenter, som har været inddraget i tidligere implementerings-processer eksempelvis læringsplatformen, ville kunne drage fordel af en samlet viden omkring samspillet mellem Aula og easyIQ. Derfor forventes det, at skolen vælger disse personer til opgaven. Datamigrerings- ansvarlig (1 pr. skole) Sikrer at alle nødvendige fælles data på skolen gemmes og/eller overføres til Aula. Sikrer sammen med leder at alle medarbejdere kender deres opgave i forhold til at flytte sine data og kan supportere dem undervejs. Hjemmeside ansvarlig (1 pr. skole) Opsætter skolens nye hjemmeside på baggrund af skabelon og vejledning fra fælles hjemmesideanvarlige Sikrer at alle nødvendige data på skolens hjemmeside overflyttes til den nye hjemmeside.

19 AULA. Skive.dk Hjemmeside:

20 Arbejdsspørgsmål Hvordan kan Aula skabe værdi i forældresamarbejdet
Arbejdsspørgsmål Hvordan kan Aula skabe værdi i forældresamarbejdet? Hvilken og hvor meget kommunikation skal finde sted mellem skole og forældre og hvad er der brug for at kommunikere om? Hvilke muligheder skal forældrene have for at kommunikere med skolen? Hvilken form og indhold skal kommunikationen have, så flest muligt kan støtte op om deres børns udvikling, læring og trivsel?


Download ppt "Projektstatus – Aula September 2018."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google