4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3 Interne forhold Oversigt Muligheds- og trusselsmatrix TOWS-matrix
Advertisements

Logistik Mål og strategier
10 Konkurrencesituation
Analyse af eksterne og interne forhold
Marketingplanlægning
Kapitel 2.
Handleplaner Repræsentantskabsmøde den 8. juni 2012.
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
13. Arbejdsdeling i en virksomhed funktioner
IT og virksomheden Organisationsteori.
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Markedsvurdering.
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Udvikling og styring af en virksomhed
POLITIK LEDELSESSYSTEM
S O R - modellen Markedsførings- Stimuli (De fire P-er) Omverdenen
5 Internationalisering
Salg og service Dag 1.
Virksomheder - definition
Hotellets koncept.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Forretningsmodel.
- EN TILVALGSMULIGHED FOR DATALOGISTUDERENDE
Konceptualisering af forretningsmodellen
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
OH 3.1 SWOT - Hvad får man ud af det? Større overblik over produkt og processer og dermed også en større viden. Efteruddannelse, kompetenceudvikling. Styrket.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Kap. 14 – Samlet vurdering af en virksomhed
Bog & idé Af: Gruppe 4.
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Af: Jonatan W & Line Stryander
5. Virksomheden i drift Virksomheden i vækstfasen
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
12 Serviceydelser Oversigt
24. Logistik Logistikbegrebet - Kort definition:
Introduktion til afsætning
2  Muligheder: At hun har mange år til at udvikle virksomheden. Iværksætterpris = samarbejde Trusler: Store firmaer og kendte designere.  Omverdensmodellen:
Regnskab & økonomistyring - Lektion 9 HD 5. semester forår 2010
GRUPPE 6.
Kapitel 15 Logistik og Lagerteori
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 1
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse. 1. Virksomheden Virksomhedstyper - Produktionsvirksomheder - Handelsvirksomheder - Servicevirksomheder.
Virksomhedens udvikling
18. Strategisk analyse af eksterne forhold
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Idegrundlag og målsætninger
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
12 Serviceydelser Oversigt
12 Serviceydelser Oversigt
5. Virksomheden i drift Virksomheden i vækstfasen
24. Logistik Logistikbegrebet - Kort definition:
10 Konkurrencesituation
Præsentation af forretningsplan
D/K Regnskab i/s Eksamensprojekt juni 2017.
ERHVERVSCASE Generelt
26. Indkøbsstyring Indkøbsfunktionens opgaver:
(Firmanavn) SWOT-analyse
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Business Model Generation
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Virksomhedens livscyklus
Præsentation af forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Præsentationens transcript:

4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence Konkurrencemæssig fordel SWOT-opstilling Sammenhæng mellem omverdensmodel, værdikæde og SWOT-opstilling 4 Interne forhold

Værdikæden Værdikæden består af en række aktiviteter, der udføres med henblik på at skabe et produkt med størst mulig kundeværdi. Værdikædeanalysen anvendes til systematisk at analysere virksomhedens aktiviteter for at identificere, hvor virksomheden opnår konkurrencemæssige fordele. Værdikæden består af følgende led: Produktudvikling Produktion Marketing Salg og service 4 Interne forhold

Værdikæden 4 Interne forhold

Værdikæden for en handelsvirksomhed 4 Interne forhold

Værdikæden for en detailvirksomhed 4 Interne forhold

Porters oprindelige værdikæde Porters oprindelige værdikæde er opdelt i primæraktiviteter og støtteaktiviteter. Primæraktiviteterne kendes fra den forenklede værdikæde Støtteaktiviteterne omfatter følgende: Indkøb Teknologiske ressourcer Menneskelige ressourcer – medarbejderne Virksomhedens infrastruktur – administrativ opbygning og samarbejde 4 Interne forhold

Porters oprindelige værdikæde 4 Interne forhold

Kernekompetence En virksomheds kernekompetence er det, som virksomheden er virkelig god til. Kernekompetencen findes ved at se udefra og ind i virksomheden. Der er tre betingelser for, at en kompetence kan kaldes en kernekompetence: Kunderne oplever kompetencen som værdifuld. Kompetencen skal differentiere virksomheden fra konkurrenterne. Kompetencen skal besidde et indbygget udviklingspotentiale. 4 Interne forhold

Konkurrencemæssig fordel Virksomhedens konkurrencemæssige fordel ses indefra og ud i virksomheden i forhold til de vigtigste konkurrenter. Den konkurrencemæssige fordel adskiller virksomheden med fx et bedre produkt eller en lavere pris en konkurrenterne. Typiske konkurrencemæssige fordele for en virksomhed: Unikt produkt Unik fremstillingsproces Stordrift Medarbejdere Synergi og samspil – fx ved at have flere beslægtede forretningsområder Udnyttelse af lokale fordele – fx god beliggenhed 4 Interne forhold

SWOT-opstilling SWOT-opstillingen er en struktureret ramme for opstilling af virksomhedens stærke og svage sider samt muligheder og trusler i omverdenen. SWOT-opstillingen giver virksomheden overblik over den interne og eksterne situation. Interne situation (stærke/svage sider): Ressourcer: bygninger, maskiner, inventar, medarbejdere, økonomi De fire 4’er: pris, produkt, place (distribution) og promotion Eksterne situation (muligheder/trusler): Kunder, konkurrenter, leverandører Finansielle forhold, samfundsforhold 4 Interne forhold

SWOT-opstilling 11 4 Interne forhold

Sammenhæng mellem de tre centrale modeller 4 Interne forhold