Kort om vores brug af musik Filmmusikteori Egne oplevelser Ikke noget objektivt ”rigtigt/forkert” - kun konventioner Bedømmelse af musik ved hjælp af dommerpaneler/juryer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Inspiration til fotografering.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Filmtekniske virkemidler
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
I dag er temaet Visualisering
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Velkommen på biblioteket Vi glæder os til at få dig som bruger. Spørg bare, hvis du har brug for hjælp!
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
Internet til alvor og sjov
Udvikling af beboerdemokratiet
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Jeg støtter barnet ved:
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
Kommunikation / it.
Engelbert H – og den sidste chance
Medlemsgalleri Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Trommer Navn Trommer Navn Trommer Næste side.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Kortfilm – de 7 parametre
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Audiovisuel betydning
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
For de kreative, nytænkende, sære, unormale og geniale tankegange.
International opgave = KULTUR
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Den anerkendende interviewform
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
- et forsøg på en analyse
KULTURSTYRELSENS ÅRSMØDE ”FREMTIDENS KULTURBRUGERE OG DET DIGITALE”. Læs For Mig.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Hva er god klasseledelse ?
Lavet af Christine og Signe 8.C ESSAY. Beskrivelse Man inddrager sine egne meninger og tanker. Ved vi tænker over tingene, danner vi billeder oppe i vores.
Kap 19 E – handel Kapitel 19.
Hvad er reklamepsykologi?
Reallyde Hvordan hører vi? Vi hører ikke produktionsapparatet.
Reklamefilm Analysemodel.
OPDAG bibliotekerne i Odense - grydeklare tilbud til skolerne.
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Brugerfladen – layout og styling af NemLog-in
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Fællesskab i byer. Koncerter Vi synes der skal være nogle flere koncerter. Det behøves naturligvis ikke at være en dyr koncert. Vi tænker vær halve år.
Lad tanker og drømme flyve - Søren Kierkegaard for alle
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Retorik – at tale/holde foredrag. Retorik som aktivitet: Overalt hvor der er mennesker der formidler, påvirker og argumenterer, er der retorik. Den egentlige.
Børnebiffen medium Oplev film….
Se mere om L21 ansøgning på
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Den gode tone Lse.
Den gode tone Lse.
Meningsskabelse som relationskompetence
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Kort om vores brug af musik Filmmusikteori Egne oplevelser Ikke noget objektivt ”rigtigt/forkert” - kun konventioner Bedømmelse af musik ved hjælp af dommerpaneler/juryer Musik ≈ universelt ”sprog” Musik er ikke sprog, men et åbent system i menneskelig kommunikation der kan producere mening uden for sig selv Ingen direkte koder der forbinder musik med ikke-musik Fysiologiske forandringer – rytme, dynamik, tempo, toneleje ((( Digital lyd – lektion 2 )))

Filmmusikkens historie i glimt stumfilm Videreførelse af konventioner fra Wagner og Strauss (det Wagnerske ledemotiv) fra 1800-tallet Blev i forvejen brugt i teater Første lydfilm (Don Juan) 1926 – første talefilm 1928 Musik blev brugt til at få det overvældende sansebombardement til at virke naturligt Musik dækkede over lyden fra fremviseren Tilførte rytmisk beat som kunne understøtte eller fremdrive rytmen i klipningen eller bevægelserne på lærredet Lyden gav rumlighed der kompenserede for lærredets 2-D Livemusik var modgift til de spøgelsesagtige skuespillere Musikken bandt tilskuerne sammen ((( Digital lyd – lektion 2 )))

Filmmusikkens historie i glimt lydfilm Stadig stillistisk efterligning af 1800-tallets symfoniske idiom –Findes stadig i mange Hollywoodproduktioner á la Disney og i soaps Ledemotiv Mickey Mousing Suspence – dissonerende spændte akkorder (”Psycho”) Syntaktisk funktion (intro/outro, links) –For at gøre et ellers kunstigt og iscenesat forløb naturligt Establishing sounds Konventioner, der siden er blevet modificeret: –Musikken skulle være optisk retfærdiggjort –Musikken skulle være ”uhørlig” Økonomi ændrede brugen af filmmusik Vores større evne til at percipere ændrede brugen af filmmusik ((( Digital lyd – lektion 2 )))

Filmmusikken i dag Kravene til filmmusik er anderledes i dag –Ikke så stort behov for hjælp –Vores evne til at læse billeder er blevet større –Vi kan afkode meget avancerede billeder og –forløb –Dog stadig brug for underlægning Vekselvirkning: –Filmmusikken har ændret vores ”syn” på musik og dermed vores brug af musik –Vores daglige brug af musik har indflydelse på brugen af musik i film –Musikkens modefunktion og karakter af vare spiller også ind ((( Digital lyd – lektion 2 )))

Hvorfor overhovedet musik? Musikkens primærproces: –Freud: direkte forbindelse mellem musik og det ubevidste –Musik er ”sikkert” sprog fra den præ-ødipale fase Easy listening –Skal ikke nærlyttes –Skal kunne afbrydes hvert sekund af en speakerstemme –Funktionel musik der indordner sin form og styrke efter de forhold man lytter under –Oprindeligt tænkt som middel til manipulation –Skal fjerne bekymring og ophidselse –Fylde huller eller kamuflere ubehagelige lyde (Kitsch) –Kodeord: velbehag ((( Digital lyd – lektion 2 )))

Hvorfor overhovedet musik? Easy listening >< filmmusik –Filmmusik også reguleret og underlagt –Filmmusik hjælper med at fjerne ubehageligheder –Ved at understrege, illustrere og forankre narrationen fjerner musikken usikkerhed om hvad der sker på billederne og hjælper med at tyde tegn Easy listening >< webmusik –? ((( Digital lyd – lektion 2 )))

Hvorfor overhovedet musik? Musik som stilmarkør –Musik kan sige noget om hvilken modtager et site henvender sig til –Musik bliver brugt i reklamer til at understrege stil og for at knytte tilhørsforhold til tilskueren –Meget moderne musik minder om reklamemusik – musikken er kun redskab til at sælge en vare Musik som signatur/logo –Hænger sammen med at hørelsen er omnidirektionel ((( Digital lyd – lektion 2 ))) A [budskab] M

Hvorfor overhovedet musik? Sound Identity –Design af lydsider til virksomheder –Udnytte ledige markedsføringsflader –Branding ved hjælp af kulturelle/bløde værdier –Skabe bedre arbejdsmiljøer ((( Digital lyd – lektion 2 )))