Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFrida Steensen Redigeret for ca. et år siden
1
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
2
Filmiske virkemidler Filmens dramatiske indhold
Filmens æstetiske udtryk Karakteropbygningen Underbygningen af stemninger
3
Filmiske virkemidler Billedet Klipningen Lydsiden Lyssætning og farver
4
Filmens fødsel Hvad kunne man i 1895? Fortælle med levende billeder
Sort/hvide billeder Totalbillede med stationært kamera Lyd fra live-pianist og lydeffekter i biograflokalet
5
Filmens fødsel Hvad kunne man ikke? Klippe Optage lyd i kameraet
Vise farvefilm Variere billedbeskæringen Bevæge kameraet
6
Klippeteknikker Kontinuitetsklipning: ”Naturlige” usynlige overgange
Klip i bevægelsesretning Klip i blikretning (POV)
7
Klippeteknikker Krydsklipning:
At klippe frem og tilbage mellem to handlingstråde, der på et tidspunkt skal mødes. I dialogscener - shot- reaction-shot eller POV-shot
8
Lauges kat Christina Rosendahl, 12. min. 2004
Arbejdsforslag : Anslaget – krydsklipningen mellem Sonny og Lauge Personkarakteristik af Lauge og Sonny i forhold til: Indhold: Location Handlinger Påklædning Filmiske virkemidler: Billedbeskæringer Fortællersynsvinkel Lydside Krydsklipningens funktion + overgangene mellem klippene
9
Klippeteknikker Montage:
Fransk for ”sætte sammen/montere” - synonymt med klipning generelt Russisk montageteori (dialektisk montage): Eisensteins idé om, at to sammenklippede indstillinger skal relatere til hinanden på en måde, så A og B i kombination skaber en ny mening C, som ikke findes som en indstilling i filmen.
10
Klippeteknikker Montage: Dynamisk montage:
Dynamisk klipning, der i stiliseret form formidler mange informationer på kort tid Elliptisk montage: Korte klip, der i stiliseret form trækker tiden sammen og i montagen viser mellemstationer under et handlingsforløb fra en scene til en anden, fx en rejse.
11
Suspense Dramaturgisk betegnelse for en fortælleform, der skaber spænding. Når publikum ved noget filmens hovedpersoner ikke ved.
12
Psycho, Alfred Hitchcock 1960
Dynamisk/dialektisk montage Skiftende kameraperspektiv (ekstrem fugl og frø) Varierende billedudsnit Skiftende POV Suspense Markant underlægningsmusik
13
Lyd og musik Opfattes mindre konkret end billedet
Taler til underbevidstheden Befordrer en stor del af følelserne i en film og er derfor en emotionel faktor
14
Lyd og musik Kan etablere og underbygge: Kan identificere:
Stemninger Følelser Miljøer Kan identificere: Genstande Bevægelser Personer Kan viderebringe samtaler Kan forstærke dramatiske optrin Kan bidrage til at definere genrer
15
Lyd og musik To hovedgrupper: Synkron lyd (diegetisk)
Lyd, som tilskueren direkte kan forbinde med filmens billedunivers Asynkron lyd (non-diegetisk) Lyd, der kommer fra en lydkilde, der ligger udenfor handlingsplanet.
16
Synkron og asynkron lyd
4 underkategorier: Tale Reallyd Effektlyd Musik
17
Tale Synkron tale: Asynkron tale:
Dialog eller monolog af personer, der er til stede i billedet (læbesynkront) Asynkron tale: Voice-over (fortællerstemme)
18
Musik Synkron musik: Asynkron musik:
Incidentalmusik, hvor lydkilden optræder i billedet Asynkron musik: Underlægningsmusik – lydkilden optræder ikke i billedet
19
Musik og lyd Mickey Mousing:
Musik og lyd imiterer bevægelser på billedsiden Kontrapunktisk lyd: Lyd- og billedside peger i hver sin retning Lyd som ledemotiv: Bestemt lyd, musiktema el. kendingsmelodi for bestemt karakter, sted el. tema
20
Musik og lyd Subjektiv lyd:
Den lyd. Som en person i filmen hører og videregivet sådan som personen oplever den. Lyden som alene-fortæller: Når lyden fungerer som fortæller alene
21
Blodsøstre Louise Friedberg, 2006
Trekantsdrama Kontraster Filmsproget: Skaber stemning Etablerer spænding Opbygger karakterer og relationer Filmiske virkemidler: Billedkomposition/linjer Lyssætning Farver Lydside Set up – pay off
22
Blodsøstre Louise Friedberg, 2006
Arbejdsforslag til filmen: Tag udgangspunkt i første del af fødselsdags-sekvensen: Tidskode: 12:38 – 17:32 Scenen før gæsterne kommer: A. Kig nærmere på billedkompositionen, placeringen af Dea og Sidsel i billedrammen, lyssætningen, farver og deres betydning for handlingsplanet. B. Hvilken rolle spiller Sidsels røde flamingosko her?
23
Blodsøstre Louise Friedberg, 2006
Arbejdsforslag til filmen: C. Beskriv lydsiden (reallyd, effektlyd,underlægnings-musik) og dens betydning for stemningen – før gæsterne kommer, under fødselsdags-drømme-sekvensen og da Caroline træder ind.
24
Fremdriftselementer:
Varsler: Mørke skyer, død fugl, hovedpersonen mister en ejendel, uhyggelig musik før mord-scenen etc. Forhindringer: vejspærring, bilen punkterer, personer spærres inde etc. Forhalinger: Nogen trækker tiden ud, nogen udsætter en beslutning eller en handling Suspense: Publikum aner, at der er fare på færde, før personerne i filmen ved det
25
M Fritz Lang 1931 Læg mærke til: Klipningen:
POV, krydsklipning, den afsluttende lille montage Lydsiden: Hvilke lydkilder? Hvilken rolle spiller de i de to klip fra indlednings-sekvensen? Fremdriftselementer Brugen af bolden og ballonen som central rekvisit (funktion og betydning)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.