Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen på Skibet Skole
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Evaluering.
Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00
Velkommen til kursus 3: Få dit projekt i mål!. 2 Program Dag •Plenum:Godmorgen og velkommen •Plenum:Udfordringer fra praksis med at få projektet.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
21. juni 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Ledelse i den digitale skole - selvevaluering af udbyttet af it Uddannelsesforum 4. november 2008 kl. 14: :50 Konsulent Sanya Pedersen, Danmarks.
Sprogpakken Praksisopgaven.
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Kontaktforældre Program
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Styr på Sundheden Projekt Styr på Sundheden Baggrund: erfaringer fra SpS pilotprojekt Hovedprojekt 4 år – 20 skoler i 20 kommuner Følgeprojekt 2 år – 6.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Fokus på skolestarten Hedeboskolen Skagen.
OBS – gør som det passer dig!  Denne skabelon er med vilje ikke særlig stramt designet. Det er for at du selv kan lægge det indhold og detaljeniveau i.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
Link Camp 2012 Fredericia Gymnasium 2012 Oplæg. Teateret Møde den 1/3 – 2012 Kl – Møde igen den 2/3 – 2012 Kl – Præsentation.
Målstyret læringsreform
Al undervisning understøtter alle børns læring og udvikling.
Frivillighed. Det handler om at give Samarbejde Være sammen med nye mennekser Lave frivilligt arbejde.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Dagens program – ugens program
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Den fælles prøve med *Center for Læring i Natur, Teknik og Sundhed.
Lærere og team arbejder videre
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Præsentationens transcript:

Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011 Program 24/8 9.00 Godmorgen 9.15 Udeskole – viden i virkeligheden 10.00 Potpourri af aktiviteter 12.00 Frokost 12.45 Temaarbejde i udeskolen, introduktion og workshops 14.15 Evaluering i udeskolen

Målsætning Formål: - at deltagerne bliver introduceret til og får erfaringer med udeskole praktisk og teoretisk Mål: - at deltagerne får ridset grundlæggende præmisser op for udeskole - at deltagerne bliver præsenteret for tips og tricks i forbindelse med planlægning, gennemførelse og evaluering af udeskole - at deltagerne opnår erfaringer med fag-faglige og tematiske tilgange til udeskoleundervisning - at deltagerne lærer at bruge anderledes organisationsformer til den anderledes undervisning

Rammer Onsdag d. 24/8: Introduktion, praktiske øvelser, evaluering Torsdag d. 25/8: Inspiration, manifest, kontrakt, forløb, aktionslæringsaftaler Aktionslæringsforløb (2 mødegange á 3 timer) Torsdag d. 15/12 (3 timer): Erfaringsdeling – praktiske forløb, evaluerings-resultater

Mål – tegn – observation – evaluering Elev-evaluering: - sociale mål, trivsels- og sundhedsmål - faglige mål - manifest-mål

Elevevaluering Metoder: Elevernes logbog – fast skrivning Fotos, konkreter, tegninger, digte mv. - fastholdelse. Fortælling, evt. fælles Opgaver – sammenhæng mellem inde- og udeskole Læringsstrategier – observationer af enkelte børn (udnyttelse af tolærerressource)

Egen evaluering Deltagernes egen evaluering: Logbog - egne refleksioner - gruppens aftaler, spørgsmål osv. - manifestet – hvordan går det? Evaluering af evaluerings-eksperimenter: Hvilke metoder er velegnede til evaluering i udeskolen? Hvad er nemt/svært at evaluere?

Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011 Program 25/8 9.00 Godmorgen 9.15 Marianne Gregersen - udeskoleerfaringer 11.00 Dogme (manifest) 12.00 Frokost inkl. aktionslæringsaftaler 13.00 Kontrakt, sted, årsplan, undervisningsforløb 14.30 Opsamling og vi ses 15/12

Aktionslæringsforløb Lærertid: 2 x 3 timer til sparring med konsulent og Naturskolen Hvad er det? Teambaseret, eksperimenter med egen undervisning, læreres/pædagogers læring om udvikling af egen praksis i fokus Form: Formøde – aktion med observation – didaktisk samtale – evt. aktion og samtale Metode: SMTTE-modellen En obligatorisk del af kurset 

Aktionslæringsforløb fordeling Dorthe Adamsen dorthea@uvtaarnby.dk KAG: 1 gruppe LG: 2 eller 3 grupper? PG: 1 lærer. Team? Elzebeth Wøhlk elzebethw@uvtaarnby.dk SKO: 1 gruppe TBG: 2 grupper (?) US10: 1 lærer. Team?

Produkt 15/12 Undervisningsforløb – deles med alle Brug gerne skabelonen Udvælg en lille praktisk aktivitet, som alle skal prøve. Medbring selv udstyr eller ring i forvejen, hvis vi skal skaffe noget Evaluering Erfaringer med en metode: Vis elevprodukter og formidl egne erfaringer

Eftermiddagen Kontrakt Vælg jeres sted – cykeltur Årsplanen – identificér emner, synliggør udeskolearbejdet Udarbejd et undervisningsforløb Kl. 14.30 samles vi og præsenterer vores dogmer, kontrakter og undervisningsforløb samt evaluerer de to kursusdage

Kontrakt Rammer: tidspunkter, steder, hvilke lærere/pædagoger hvornår? Kollegiale aftaler: må man aflyse? tager vi elever uden gummistøvler med? hvordan løser vi konflikter? hvordan informerer vi forældrene? har vi fælles rutiner, der giver udeskolen faste rammer? Undervisning: hvordan hænger inde- og udeskolen sammen? hvilke fag dækkes hvornår? Evaluering: hvordan evaluerer vi elevernes faglige udbytte? og sociale, trivsels- og sundhedsmæssige? Hvordan evaluerer vi selv? Hvornår samler vi op på iagttagelser og evalueringsresultater?

Tænk udeskole ind i årsplanen

Skabelon til undervisningsforløb på skoven i skolen Titel Fag: Det fag som forløbet retter sig imod. Ofte berører et forløb i skoven flere fag – eller er tværfagligt, hvis det er sådan så angiv det Klassetrin: Årstid: Kort om: Appetitvækker på højst 200 anslag inkl. mellemrum Formål: Hvad er formålet med forløbet – og hvordan passer det med målene for fagene på pågældende klassetrin. Forberedelse: Hvordan skal læreren forberede sig selv og klassen Hvad skal du bruge: Liste over det de skal bruge Hvor lang tid tager undervisningsforløbet? Skriv det ultrakort Sådan gør du: Beskrivelse af hvordan aktiviteten udføres Baggrund: Ekstraviden om temaet, om skov og træ, pædagogisk baggrund eller andet relevant. Forslag til videre arbejde: Relevant litteratur, links, andre forløb Forfatter: Forfatter navn, profession + evt. e-mail, hvis man gerne vil have respons.

Sammenhæng i undervisningen UDE og INDE