Ledelse i forskellige retninger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social Kapital – rig på relationer
Advertisements

Introduktion til deltagere i ledercoaching
Værdigrundlaget i Greve
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
PRODUKTER – DEL 1. Ledergruppen • Melde ærligt ud og slå ihjel – i både drift og udviklingsprojekter gennem ledelsesmæssige prioriteringer • Skabe motivation.
Nyt ansvar.
Leise Passer Jensen Version EK Netværk Iværksætter og selvstændig - et forum for iværksætterkvinder i EK, der ønsker at imødekomme nogle.
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
1.niveau: Lucida Sans Bold niveau: Lucida Sans Reg niveau: Bullet Lucida Sans Bold 14 4.niveau: Bullet Lucida Sans Reg niveau: Bullet.
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Tillid Temadag for AMIR
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Ledelse af LP-modellen Workshop, LP-landskonference 2014 Hotel Opus, Horsens. Institutionsleder, Alan Martinsen.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
HR afdelingens bidrag til arbejdsmiljøarbejdet og visa versa ….. og hvilken betydning har det at topledelsen er engageret Annette Gaard.
- Hvad kan I forvente som forældre?
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Kodeks for offentlig topledelse
LEDEREN SOM FORANDRINGSAGENT OG STRATEGISK KOMMUNIKATOR
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
set fra ledelsens side ved Områdeleder
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Gruppeudviklingssamtaler
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Kompetencer i det første ingeniørjob Aftagerseminar på DTU Byg tirsdag den 26. maj 2009 Jesper Gath.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Personaleledelse - hvad er god personale ledelse?
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
1 Ledelse af ledere Konference. Anders Balle 2 Anders Balle 3 Organisationernes roller? Hvad kan vore to foreninger gøre for at fremme den gode ledelse.
organisatoriske kompetencer
Lederkonferencen 9. juni 2010
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Erfaringer fra projekt ”Flerkulturel rummelighed i skolen”
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
VirksomhedsnetværkCabi
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Vi ønsker god ledelse – og derigennem attraktive arbejdspladser.
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
PRODUKTER – DEL 1.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Ledelse i forskellige retninger Our greatest glory is not in never falling, but in rising every time we fall. Confucius Ledelse op ad: Sikre et godt med og modspil til egen leder / den overordnede ledelse. Tage imod og løse opgaver. Hjælpe og være til rådighed, autorisere og give opbakning. Bede om hjælp og opbakning. Ledelse til siden/tværs: Være til rådighed for lederkollegaer. Sørge for godt samspil på tværs af organisationen. Gensidig hjælp og støtte, undgåelse af suboptimering. Ledelse udadtil: Samarbejde med eksterne samarbejdspartnere og andre dele af organisationen Selvledelse: Fokus på og arbejde med egne personlige styrker og udviklings-områder. ”You can’t achieve anything without getting in someone’s way. You can’t be detached and effective” Abba Eban, israelsk diplomat/politiker Ledelse ned ad: I forhold til egne medarbejdere – individuelt og i grupper. Sikre motivation, fremdrift, trivsel, samspil og resultater.

At lede nedad – vis tillid og anerkendelse Den traditionelle lederrolle, der kan lede nedad i forhold til egne medarbejdere, er stadig vigtig. Ledelse nedad sikrer, at den daglige drift fungerer Gode råd når du leder nedad 1. Vær nærværende og anerkendende: Du motiverer bedst dine medarbejdere til at præstere gennem nærværende og anerkendende ledelse. Hav derfor fokus på konstruktiv kritik og undgå at fokusere på fejl. 2. Uddeleger arbejdsopgaver: En god måde at vise sine medarbejdere tillid er gennem udelegering af arbejdsopgaver. På den måde motiverer du medarbejderne med mere ansvar, og du får mere tid til ledelse. 3. Hav øje for mangfoldighed: Medarbejdere har forskellige kompetencer, og det er vigtigt at være opmærksom på dette i måden, man leder dem på. Tilpas din ledelse og udelegering alt efter de forskellige behov og kompetencer.

At lede opad – se på helheden At lede opad indebærer, at lederen ikke blot ser det som sin opgave at optimere driften i egen enhed, men også erkender sin rolle som del af lederfællesskabet. Lederen skal medtænke det store billede, fremfor kun at koncentrere sig om egen enhed Gode råd når du leder opad 1. Vær loyal uden at gå på kompromis med egen overbevisning: Som mellemleder er det dig, der har fingeren på pulsen med hensyn til, hvad der fungerer for dine medarbejdere. Medtænk derfor altid organisationen overordnede mål og værdier, men sig fra overfor topledelsen, hvis du ved bedre inden for dit ansvarsområde. 2. Inddrag medarbejderne i strategiarbejdet uden at miste synet for driften: Det kan betale sig at involvere medarbejderne i udarbejdelsen af strategier, da der derved er større chance for, at medarbejderne tager strategien til sig og bruger den i hverdagen. Men hav stadig øje for den daglige drift og korte deadlines. 3. Find balancen mellem top og bund: Du skal kunne gå i dialog med topledelsen, men samtidig medtænke dine medarbejderes behov og kompetencer.

At lede udad – vær brobygger og opdateret Gode råd når du leder udad 1. Byg bro mellem organisationens ekspertise og borgerens behov: Når du leder udad, skal du være bindeleddet mellem dine medarbejderes ekspertise og borgerens ønsker og krav. Understøt medarbejderne i deres faglighed, men hjælp dem samtidig til at tage udgangspunkt i borgerens behov. 2. Hav fingeren på pulsen i forhold til, hvad der rører sig: Hvis du er opdateret med hensyn til nye tiltag eller større strukturelle ændringer på dit område, er du bedre i stand til at forberede organisationen og dine medarbejdere på eventuelle forandringer. Sørg for at sparre med dine medarbejdere – det er oftest dem, der har den tætteste kontakt med borgeren.

At lede på tværs – fokus på tværgående samarbejde At lede på tværs indebærer at kunne sammenbinde dét, der foregår i egen afdeling, med arbejdet i andre afdelinger. Gode råd når du leder på tværs 1. Gå forrest når det gælder tværgående samarbejde: Vær åben overfor samarbejde på tværs af organisationen, da det kan skabe mulighed for udvikling. Men kend dine omgivelser og sørg for at afklare med egen leder, så der er opbakning hvis eventuelle ressourcer og tid skal genforhandles.    2. Find balancen mellem den daglige drift og tværgående udvikling: Det er din opgave at sikre, at din afdeling fungerer, og at den daglige drift kører. Men tværgående udvikling er samtidig nødvendigt for, at afdelingen ikke går i stå. Find derfor balancen mellem nye udviklingsprojekter uden, at din afdeling bliver overbebyrdet.  

LEDERENS OPGAVEPORTEFØJLE STRATEGISK LEDELSE - det lange perspektiv Visioner , mål, strategi, handlingsplaner Udvikling af opgave, metoder, organisation, kultur og kompetencer Networking, tværgående FAGLIG LEDELSE ledelse af ”produktionen” Planlægning Organisering Opfølgning Information Faglig sparring Faglig spydspids Driftsopgaver ØK/ADM. LEDELSE - styr på ressourcerne Økonomi og personale Budgettering Opfølgning Rapportering PERSONALELEDELSE - motivation, trivsel og udvikling af den enkelte og gruppen Nærvær, interesse Feedback Udviklingssamtaler Gruppens samarbejde Coaching

LEDERENS OPGAVEPORTEFØJLE % % Hvilke opgaver ligger der i din portefølje? Hvor megen af din tid/energi skal allokeres til de fire overordnede ledelsesopgaver? STRATEGISK LEDELSE - det lange perspektiv FAGLIG LEDELSE ledelse af ”produktionen” Driftsopgaver % % ØK/ADM. LEDELSE - styr på ressourcerne PERSONALELEDELSE - motivation, trivsel og udvikling af den enkelte og gruppen Gruppearbejde