Respons på ”Kan faglighed også fortælles” Else Steen Thomassen, dansk og spansk Kolding Gymnasium Sdu, 21. januar 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Advertisements

Mobil e-læring i proffesionsuddannelserne
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Almen studieforberedelse
BGs evalueringsstrategi
2. fremmedsprog i gymnasiet
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
AT opgaven 2013 Kampen for det gode liv.
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
Myten om de lugtende sko
Mødeledelse og deltagelse
Elevaktiverende undervisning
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Tillykke, du er et talent!
Skriftlighed i undervisningen INTERNATIONAL ØKONOMI
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Genre - et overblik.
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
FREDERICIA GYMNASIUM OG HF KULT-FAGET CHRISTINA SPANGGAARD, SEPT. 2011
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Undervisningsforløb i 8. klasse.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Innovation i AT/SO.
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
Skriftlighed i biologi
Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium.  Alle skr. fag arbejder efter en gennemtænkt progression (fra det enkle til det komplicerede)  Delelementer.
Ugeforløb 2 – uge Prøveklar – den skriftlige prøve
Skrivning i de store formater
Årsplan – en kort en lang
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Novelleskrivning Hvad er vigtigt?
Genrer Konference om ny skriftlig eksamen i fransk og spansk Nyborg Gymnasium 22. oktober 2015.
De nye prøver i dansk Velkommen Eftermiddagens program –Prøven i retskrivning (fb) –Prøven i læsning –Prøven i skriftlig fremstilling, herunder vurdering.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Portfolioevaluering, 3k gange 2 dobbeltimer, november 2007 DOBBELTTIME 1 PRODUKTION AF PRÆSENTATIONSPORTFOLIO Fra læreplanen: 4.1 Løbende evaluering.
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
IT-eksamen i dansk Foreløbig evaluering af 1.forsøgssæt fra forsøgsklasser og –lærere.
Forsøgsopgavesæt 1 Præmisser, elev-vejledning, opgaveformuleringer, materiale og forventninger Konference Oure den 20. november 2008 – Marianne Hansen.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Modul 2.
Studieretningsprojektet
SKRIV TITEL HER Skriv emnet her.
Projektidé Hvordan kan man som lærer være med til at skabe sammenhæng og progression i elevernes skriftlige arbejde på tværs af fag? Projektets formål.
Tillykke, du er et talent!
Studieretningsprojektet
Dansk på GF2.
Karrierelæring i dansk på HF
Studievalgsportfolio
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Præsentationens transcript:

Respons på ”Kan faglighed også fortælles” Else Steen Thomassen, dansk og spansk Kolding Gymnasium Sdu, 21. januar 2015

Vi gør det allerede – specielt i essay og kronik Narrative kompetencer er nødvendige i den gode formidling: Interaktion mellem skriver og læser Engagement og personlighed Refleksioner med udspring i personlige erfaringer Selvfremstilling Fortællende stil Metaskriftlige anslag Skribentens egenstemme

Hvor kan medtænkning af narrative kompetencer have en positiv effekt? Analyse- og fortolkningsproblemer: Manglende fokus på hvordan tekster virker (del og helhed) Virkemidler i forskellige genrer Forslag til at inddrage det narrative: Skrive en tekst om fra en genre til en anden, fx digt -> story-board Skrifte en type fortæller ud med en anden type, fx jeg-fortæller -> alvidende fortæller

Andre ideer Skrive et forfatterportræt i 1. person Skrive forfatterinterview i 1. person ”Reflective Statement”, refleksion af egen læreproces Skrive en romanpersons dagbog – med elevens hensigt Skrive romanpersoners facebookprofiler Mundtligt: ”Den varme stol”

Hvor kan medtænkning af narrative kompetencer også have en positiv effekt? Formidlingsproblemer: Komprimeret, indforstået stil Sproglige knuder Forslag til at inddrage det narrative: Mundtlige genafleveringer - potcasts

Nogle spørgsmål er… Overser vi et vigtigt læringspotentiale, hvis vi ikke udnytter og udvikler elevernes narrative kompetencer? Hvordan undgår vi, at elevernes følelsesmæssige engagement kommer til at blokere for en saglig tilgang til stoffet? Hvordan understøtter vi elevernes oplevelse, indlevelse og engagement? Kunne man forestille sig en fjerde skrivegenre af mere kreativ karakter, der kunne imødekomme elevens narrative resurser?