Peter Nedergaard: Berger & Luckmann: Den samfundsskabte virkelighed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
Advertisements

Tvivl om naturalistisk metodologi
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Filosofiske grundbegreber
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Livets Ord April 2012.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
At være magtesløs med den magtesløse
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Livets Ord September 2009.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Videnskabsteori og faglige metoder
Peter Nedergaard Philosophy of Naturalist Science Uge 38 1.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Dansen omkring handicapbegrebet
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Teori, metodologi og metode
Enhed i arbejderbevægelsen - Det handler om magt.
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Invitation til at leve HELT med Jesus! Afslutningen af Jesu bjergprædiken i Matthæus kpt. 7 vers 15 til 23.
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Pædagogisk forår i København
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Hvad er humaniora? Søren Hattesen Balle Lokale: 1.104Mandag d. 9.10:
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
SKABELON.
Kapitel 8: Ulighed og ideologi
Reformation.
Reformation.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Tvivl om naturalistisk metodologi Uge 38
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Naturvidenskabelig metode
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Den religiøse dimension
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard: Berger & Luckmann: Den samfundsskabte virkelighed Disposition 1)Hvad er videnssociologi? 2)Tre grundforståelser af virkelighed og viden 3)Videnssociologiens baggrund 4)Karl Mannhenim 5)Berger & Luckmann: Hverdagens betydning 6)Berger & Luckmann: Sprogets betydning

Videnssociologiens påstande og definitioner Virkeligheden er samfundsskabt Videnssociologien analyserer de processer, hvorunder denne skabelse finder sted Virkelighed = Kvalitet ved fænomener, som vi erkender som eksisterende uafhængigt af vor egen vilje Viden = overbevisning om, at fænomener besidder specifikke karakteristika, som vi kender noget til

Tre grundforståelser af virkelighed og viden I Dagligdagens forståelse: Normalt ubesværet forståelse heraf med mindre, et problem trænger sig på Social relativitet er normalt uproblematisk Den sociale relativitet udfordres først, hvis der ikke opstår et problem

Tre grundforståelser af virkelighed og viden II 2) Sociologiens forståelse: Overvejelser om grunden til, at mennesker i forskellige samfund tager forskellige virkeligheder for givet Sociologien tager disse samfund som udgangspunkt for analysen Undersøger begrebernes sociale relativitet Forsøger at give forklaringer herpå

Tre grundforståelser af virkelighed og viden III 3) Filosofiens forståelse: Tager ingen samfund for givet En absolut analyse af grundlaget for viden og virkelighed Undersøger begrebers sociale relativitet med henblik på, hvad der er sandt med hensyn til virkelighed og viden

Videnssociologien som sociologi En del af den sociologiske forskning Beskæftiger sig med analyse af den samfundsskabte virkelighed Forholdet mellem den menneskelige tanke og den sociale kontekst, hvori den opstår I hvor høj grad er tankegangen determineret af samfundet?

Opfinderen: Max Scheler 1920’ernes Tyskland Relationen mellem menneskelig tanke og den sociale kontekst Empirisk: en enorm ophobning af historiske studier i Tyskland fra 1800-tallet og frem Den historiske skole

Videnssociologiens teoretiske baggrund I 1) Marxismen: Sociale væren determinerer menneskenes bevidsthed Unge Marx (først ud i 1932) – ældre Marx – senere marxister Ideologi = ideer som våben for sociale interesser Falsk bevidsthed = tanken er fremmedgjort for den tænkendes sociale væren Unterbau – Überbau Visse marxister: økonomisk struktur determinerer helt bevidstheden Unge Marx: dialektik – ideer kan ændre sociale struktur

Videnssociologiens teoretiske baggrund II 2) Nietzsche: Den menneskelige tanke som instrument i kampen for overlevelse 3) Historicismen: Relativiteten i alle syn på menneskelige begivenheder Hegels historiefilosofi Historisk situation kan kun forstås på sine egne betingelser

Schelers videnssociologi Mål om at overskride relativiteten i de specifikke historiske samfunds determinans af tænkningen Hvilke generelle mønstre gør der sig gældende i denne determinans Realfaktorer regulerer betingelserne, hvor under visse idealfaktorer kan opstå i historien, men er uden indflydelse på disses indhold Virkeligheden er kun i et vist omfang samfundsskabt ”Tysk idealisme”

Karl Mannheims videnssociologi I Blev mere udbredt end Scheler. Udgav på engelsk Kom efter 1933 til Storbritannien, hvor han underviste og forskede Marxismen spiller en større rolle for ham end for Scheler Optaget af ideologifænomemer = al idébetinget tænkning. Ikke kun modstanderens tænkning som hos Marx

Karl Mannheims videnssociologi II ”Relationisme” og ikke ”relativisme” = viden er altid kun viden fra en vis position Ideologiernes påvirkninger kan ikke udryddes Men de kan indskrænkes gennem systematiske analyser af så mange som muligt af de forskellige socialt fastlagte synspunkter

Karl Mannheims videnssociologi III Hvilken gruppe kan overskride sin egen snævre position bedst? = ”socialt fritsvævende intelligent” = mellemlag relativt uafhængigt af klasseinteresser

Berger & Luckmann – kritik af hidtidig videnssociologi: Har næsten udelukkende været rettet mod ideernes sfære, dvs. mod teoretisk tænkning Det er for snævert Videnssociologien må beskæftige sig med alt det, der i samfundet går for at være viden Ikke at overdrive den teoretiske tænknings betydning i samfundet Det er commonsense-viden snarere end ideer, at videnssociologien skal fokusere på

Berger & Luckmann – byggestene i deres videnssociologi: Alfred Schutz: koncentrere sig om strukturen i hverdagens commonsense-verden Unge Karl Marx: dialektik mellem samfund og ideer Durkheim: samfundet som en objektiviseret størrelse Weber: konstitueres gennem subjektive betydninger

Berger & Luckmann – hverdagens betydning I: Dagliglivet er den mest betydningsfulde, fordi den skaber en sammenhængende verden Viden i hverdagen = objektiveringer af subjektive processer og meninger Hermed bliver den intersubjektive commonsense-verden opbygget Analyse af den subjektive oplevelse af dagliglivet Sund fornuft = adskillige før- og halvvidenskabelige fortolkninger af hverdagens virkelighed

Berger & Luckmann – hverdagens betydning II: Hverdagens virkelighed = virkeligheden par excellence En intersubjektiv verden, jeg deler med andre Danner skarpt skel mellem hverdagen og de andre virkeligheder Hverdagsvirkeligheden søger at integrere den problematiske sektor i det, som i forvejen er uproblematisk

Berger & Luckmann – sproget i hverdagen I: Giver de nødvendige obtiviseringer Giver den nødvendige orden Giver hverdagslivet mening Liver samordnet med samfundets Sproget har rod i hverdagen Selv når det bruges om erfaringer fra såkaldt lukkede betydningsområder (Gud = far)

Berger & Luckmann – sproget i hverdagen II: Hverdagens virkelighed er kun mulig i kraft af objektiviseringer Tegndannelsen = menneskets frembringelse af tegn = et særlig vigtigt tilfælde af objektivisering Sproget = et system over vokale tegn er samfundets vigtigste tegnsystem Skyldes menneskets evne til at udtrykke sig vokalt i et fælles sprog Sproget er blevet endnu vigtigere, fordi det er blevet et objektivt tilgængeligt opbevaringssted for de enorme akkumuleringer af erfaringer

Berger & Luckmann – sproget i hverdagen III: Sproget stammer fra og refererer til hverdagen fyldt med pragmatiske motiver Rodfæstet i commensense-virkelighed Sproget tvinger mig ind i dets mønstre Forsyner mig med færdiglavede muligheder for en stadig objektivering af min voksende erfaring

Berger & Luckmann – når sproget overskrider hverdagen: Sproget kan også hjælpe med at overskride hverdagen her og nu Bygge bro mellem forskellige af hverdagens zoner Kan referere til lukkede betydningsområder (fxreligion) Sproget kan konstruere fantastiske bygningsværker – fx religion, kunst, videnskab Akkumulere historiske refaringer Giver fælles adgang til det sociale videnslager Dermed hjælpe med at løse nye problemer