Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Svend Gønge-skolens værdier...
… som skulle arrangere en løbekonkurrence.
IKV i den politiske kontekst
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Et væksthus for børn og voksne
Helhed i børn og unges hverdag Ålborg Kommune 2013
Vi gennemførte en række interview ifm
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Virksomheder – Leavitt’s model
Afslut med at henvise til Modstrøm
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Forskellige former for magt
Hvad er forandring?.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Forandring og læring i organisationen
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Kodeks for offentlig topledelse
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Skolereformen og ”FUF”
De 8 excellence-begreber
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Læring, kommunikation og samarbejde
Seminar d. 6. sept Hvad skal vi nå Hvorfor fokusere på bestyrelser Netværk for bestyrelser Tjekliste for bestyrelser Forretningsplan Bestyrelsen.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Uddannelse for udviklingshæmmede
Faglig fordybelse/lektiecafe.  Hvordan får vi elever og forældre til at tilmelde sig i en længere skoledag, når tilbuddet ligger sidst på dagen, er frivilligt.
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Ungdomsskolen Kolding -oplevelser for livet. Kolding Kommune NNS i Ungdomsskolen Kolding kommunal ungdomsskole Dagundervisning –PULS –Sprogklassen –Pigeklassen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
De seks bedste billeder fra gruppen
Læreren som læringsleder
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Kort & godt om: ORGANISATIONSSOCIOLOGI
Vision mission værdier handleplaner
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
RELATIONS KOMPETENCE SOM LEDELSESGREB I BØRNEFORTÆLLINGEN
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme. - Mellemtrin samt udskoling. Modtager elever – primært fra ”fødeafdeling” - 25 medarbejdere i alt. - Ambition/mål: Alle elever skal evne at gennemføre valgt ungdomsuddannelse. Alle elever skal evne at gennemføre afgangsprøve ( minimum 02 i dansk og matematik) samt gennemføre nationale tests. Alle elever skal evne at kunne transportere sig selv v.hj.a. offentlig transport. Alle elever skal opnå størst mulig omverdensbevidsthed.

Fordrer: Et personale, der har høje ambitioner på elevernes vegne. Et personale, der har høj grad af kollektiv selvtillid. Et personale, hvor professionssamarbejdet er en naturlig del af hverdagen. Et personale, der ser på muligheder frem for begrænsninger. Et personale, der tænker ”os”, fremfor ”vi og dem”. Et personale, der evner at være cirkulære, indenfor de angivne rammer. Et personale, der er stolte af deres arbejdsplads og hvor arbejdet giver mening. Et personale der har format til at tilslutte sig nye tiltag, undersøge, tage chancen. En enig ledelse.

Tilbageblik: En organisation præget af mange sygemeldinger/stress. En organisation med mange ”lokale høvdinge”. En organisation, med en ”os & dem” kultur internt. En organisation, uden fælles ledelsestilgang/tænkning. En organisation, hvor fritagelse fra FSA/FS10 og tests var reglen. En organisation, med mange ”synsninger/plejere/ synd for”. En organisation uden fælles diskurs….

at sådanne påvirker kerneopgaven. Ledelse: Overordnet strategisk ledelse: Analysere fra flere vinkler, tænke frem, give tid, medinddrage, ambitiøs, tage beslutninger – også de svære, evidens, swot-analyse, hvor skal vi hen, kompleksreducere, omsætte teori til praksis…. Bevidsthed om, at flere optikker er i spil, er nødvendige for at lede f.eks.: Skolen som strukturelt system: Lederen analyserer, fokus på samspil mellem struktur, strategi omgivelser, facts og data, regler, drift… Skolen som et socialt og menneskeligt system ( HR): Lederen er katalysator, fokus på teamwork, motivation, mennesker, personlige relationer, følelser, holdninger…. Skolen som et politisk system: Lederen advokerer, forhandler, fokus på magt, netværk med centrale aktører, win-win løsninger, overtalelse, fagpolitik/……. Skolen som symbolsk system: Lederen som ”performer”, symbol-arbejde, formulerer og kommunikerer vision, fortæller historier, inspirator, ”branding”….. Uanset hvilke beslutninger der tages, skal der altid være bevidsthed om, at sådanne påvirker kerneopgaven.

I dag er vi bl.a.: Gået fra pensumstyret undervisning til målstyret læring. Alle elever testes/9. klasseprøve/befordrer sig selv/fritagelser undtagelsen. Med i forsøg ift. F.F.M. Samarbejde med idrætsforening. NNS (forpligtende netværk) – ” Snart også med musiksted og musikskole” Engageret personale, der har mod/vil/overskud til at turde Fælles diskurs. Citat: ”Mette! havde du for bare 3 år siden sagt, at vi muligvis skal sammenlægges med ”fødeafdeling”, havde der været kaos og sygemeldinger! Nu er det bare sådan: Det bliver da spændende. Vi er jo vandt til ændringer” 