Januar 2015 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN 2015. UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introduktion til forløbet Vejledning om valg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Januar 2014 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Vejledning om valg af emne og fag 6Arbejd selv.
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Metode i AT Religion.
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Grundlæggende IT, niveau G
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
AT-eksamensopgaven februar 2010 / BR.
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Det Internationale Område
AT efteråret 2012 / MG & RO. Overordnet emne Katastrofen - årsager og konsekvenser.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Almen sTudieforberedelse - AT
Almen sTudieforberedelse AT
Efteråret 2014 / MG & RO AT UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 35IntrolektionVejledning om valg af emne og fag 36Frist for valg af emne og.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
SRP 2014.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Katastrofen – årsager og konsekvenser
AT eksamen ”Mad og mennesker”
Tidsplan for eksamen 40s umd
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Innovation i AT/SO.
Efteråret 2014 / MG & RO AT UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 35IntrolektionVejledning om valg af emne og fag 36Frist for valg af emne og.
AT-eksamensopgaven februar 2011 / MG & BR.
Det Internationale Område
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Almen studieforberedelse
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
AT efteråret 2011 August 2011 / MG & BR. Overordnet emne At være på - muligheder og problemer.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2012 februar 2012 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introlektion 6Vejledning om valg af.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
August 2016 / MG AT OVERORDNET EMNE Grænser.
Januar 2016 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN Valg af sag og fag Vejledning og skrivedage Afleve- ring Uge 4Uge 5Uge 6Uge 7Uge 8Uge 9Uge 10Uge 11Uge.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
AT-eksamen Ressourcerummet Du finder ressourcerummet som et link på forsiden, når du logger på Lectio. Foretrækker du et usb-stick, kan du få det.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
AT-eksamen 2017.
Hvad er AT – almen studieforberedelse
Almen sTudieforberedelse 2017
KNÆK KODEN.
Skriveperiode (synopsis)
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE (AT) - Hvad er det egentlig?
AT AT AT AT AT Tell me, I’ll forget Show me, I’ll remember
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
Studieretningsprojektet
Infomøde om synteseopgaven
AT-eksamensopgaven 2019 januar 2019 / MG.
AT-eksamen 2019.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

januar 2015 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN 2015

UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introduktion til forløbet Vejledning om valg af emne og fag 6Arbejd selv 2 lektioner med indkredsning af emne og fag Vejledning om valg af emne og fag Frist for valg af emne og fag kl Vejledere offentliggøres 9 10Individuel vejledning og observation (onsdag eller torsdag) 11SkrivedagIndividuel vejledning Skrivedag 12SkrivedagFrist for aflevering kl TIDSPLAN

OVERORDNET EMNE Kommunikation - muligheder og begrænsninger

 Prøven består af en fremlæggelse og en uddybende dialog med udgangspunkt i din problemformulering og synopsis. I dialogen kan der desuden stilles spørgsmål til din studierapport. Studierapporten skal foreligge ved prøven DEN MUNDTLIGE PRØVE

De faglige mål med almen studieforberedelse er, at du skal kunne:  tilegne dig viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige metoder  foretage valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen og på dette grundlag opstille og behandle en problemformulering samt selvstændigt fremlægge resultatet heraf  perspektivere sagen  vurdere de forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag  demonstrere indsigt i videnskabelig tankegang og gøre dig elementære videnskabsteoretiske overvejelser i forhold til den konkrete sag. FAGLIGE MÅL

 Der gives én karakter. Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilket omfang din præstation lever op til de faglige mål for almen studieforberedelse. Herudover lægges der vægt på, hvordan du udvælger, strukturerer og formidler det faglige stof. BEDØMMELSESKRITERIER

OPGAVERNE Du skal vælge opgave A eller opgave B. Opgave A Du skal undersøge og diskutere en sag, hvor kommunikation spiller en central rolle. I din undersøgelse af sagen skal du belyse samspillet mellem kommunikationens formål, indhold og form samt vurdere kommunikationens muligheder og begrænsninger. Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau.

Opgaverne Opgave B Du skal undersøge en sag, der rummer et problem, hvor kommunikation spiller en central rolle. Du skal udarbejde et forslag til en innovativ løsning af problemet. Løsningsforslaget skal begrundes, og dets konsekvenser skal vurderes. Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B- niveau. OPGAVERNE

Kommunikation er udveksling af informationer. Kommunikation opfattes traditionelt som en proces, hvor en afsender sender et budskab via et medie til en modtager, der afkoder og tilegner sig budskabet. Det er også kommunikation, når systemer udveksler informationer. Kommunikation har mange former som fx verbale, nonverbale, bevidste, ubevidste, analoge, digitale, biologiske og kemiske. Kommunikation foregår inden for menneskelige fællesskaber, men i høj grad også i tekniske systemer og i naturens verden. Kommunikation rummer altid risiko for fejl og misforståelser. KOMMUNIKATION

Talesprog er et centralt medie for kommunikation. Gennem tale afsendes lyde, der af modtageren kan fortolkes og forstås som et bestemt budskab. Med kroppen kan man signalere glæde, styrke, vrede, smerte, engagement og lyst – kropssprog. Gennem skriftsprog kan man sprede og bevare budskaber. Den teknologiske udvikling af elektroniske medier, eksempelvis telefon, radio og tv gør det muligt at sende budskaber til mange over lange afstande og med høj hastighed. Internettet har forstærket processen og åbner for nye former for flervejskommunikation. TALESPROG

Kultur- og generationskløfter kan opstå som følge af forskellige sprog og kommunikationstraditioner. For at kommunikere effektivt er det ikke nok at kunne sproget; man skal også kende til kulturen. I den politiske kommunikation foregår der en kamp om at sætte dagsordenen. Reklamer forsøger at skabe, stimulere og manipulere vores behov. Politikere markedsfører deres budskaber bl.a. ved hjælp af spin. Kunstnere fortolker verden og udtrykker sig gennem eksempelvis ord, musik, dans, drama og billeder, hvilket kan udfordre etablerede forestillinger, provokere modtageren og på den måde give nye erkendelser. KULTUR

Næsten alle kan komme til orde i det digitaliserede samfund. Kommunikationsstrømmen kan opleves som uendelig og stressende. Aldrig er der blevet kommunikeret så meget, aldrig har der været så meget spam og støj. Ytringer kan være nedsættende, og det skaber et dilemma mellem ytringsfrihed og indgreb, der begrænser krænkende udtalelser. DET DIGITALISEREDE SAMFUND

I levende organismer foregår kommunikation især gennem udveksling af elektriske signaler og kemiske signalstoffer. Nogle gange går den biologiske kommunikation galt, hvilket kan medføre kræft og andre sygdomme. Dyr, mennesker og planter kommunikerer med artsfæller og andre arter gennem adfærd. Kommunikationen sker med lyd, gennem synet og med kemiske stoffer. I et automatiseret samfund er det nødvendigt, at tekniske systemer kan kommunikere med hinanden uden menneskelig indgriben. Det sker ved hjælp af symbolsprog og koder. Denne kommunikation udvikles med hastige skridt med anvendelse af digitalisering, og med nanoteknologi dukker nye muligheder op. LEVENDE ORGANISMER

Finder du her: Link: 26/index.html Login: uv\firstclass login og samme kode om til firstclasshttp://at-eksamen.supportcenter.dk/at /index.html (Linket findes også på hjemmesiden under AT3.2 i håndbogen)  Herunder er der et ressourcerum, som du med fordel kan orientere dig i for at indkredse den sag, du vil arbejde med. Det er et ressourcerum, der kan hjælpe dig på vej, men du er ikke forpligtet til at bruge det omtalte materiale. Redaktionen af ressourcerummet er afsluttet 5. december Efter denne dato kan der være links, der er døde, og titler, der ikke længere er tilgængelige på de steder, der henvises til. EKSAMENSOPGAVEN

 Ressourcerummet hørende til opgaven  Opslagsværker på EMU - herunder  brug af skoda  brug af bibliotekernes databaser  AT hos Systime (  Minileksikon på ÅSG til synopsens udarbejdelse OPSLAGSVÆRKER

 Der er bemanding på skolens bibliotek i forbindelse med vejledningslektionerne  Brug ”spildtiden” ved vejledninger til at søge information i studieområdet  Under vejledningerne torsdag i uge 5 og torsdag i uge 6 vil der være to bibliotekarer fra Århus Kommunes Biblioteker til stede i kantinen  Bibliotekernes databaser kan tilgås hjemmefra – kræver lånekort i Århus kommune BRUG SKOLENS BIBLIOTEK

ARBEJDSARK OPGAVE A Arbejdsarkene findes på hjemmesiden

ARBEJDSARK OPGAVE B