-Akademiet NTS repræsentantskabsmøde den

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læringens fundamentale processer
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Møde om anbefalingerne
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
Fysik/Kemi i samspil og udvikling Vejle Peter Norrild
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild
Informationsaften for forældre og elever
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
VELKOMMEN TIL FORÆLDREMØDE. REFORMENS MÅL ER: • AT GØRE FOLKESKOLEN ENDNU BEDRE OG UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN • AT HÆVE.
Naturfag i spil – 27. november 2013
Lærerprofessionen.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Science Class Juelsminde Skole
The Fittest will survive
Projektarbejde En praksishistorie.
Tværfagligt undervisningsforløb
Skolereform august 2014………………
- set med en naturfaglig synsvinkel
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Indvielse af webantologien:
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
Kontaktforældremøde 20. marts maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Mål Kontaktforældrerne har opdateret viden og forståelse.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Naturfagsundervisning.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fagkonsulent.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Lærerprofessionen.
Velkommen til forældremøde
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
En dansk folkeskole 650 elever, 3 spor, 0.-9., fire obs-klasser
Gymnasiet (Stx)
Bæredygtighed – Naturfag
Sunds skole Evaluering
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Ny Fælles Naturfagsprøve
- Et forsøgsprogram for folkeskolen
Naturfagsprøve Forældremøde 16. marts 2011.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Pecha Kucha over: Lærer Læreruddannelsen Folkeskoleloven Innovation i lærerfaget Rene , Anne-Louise , Caroline
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Velkommen til forældremøde
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
De seks bedste billeder fra gruppen
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Evaluering.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Fællesfaglig naturfagsprøve på Øster Farimagsgades Skole
Mål og perspektiver for naturfagene
Almen Didaktik Indhold og form
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Velkommen til fagligt samspil
Præsentationens transcript:

-Akademiet NTS repræsentantskabsmøde den 27.9.2012 Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk

Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk -Akademiet Nørd-Akademiet udvikles i samarbejde mellem DR og NTS-Centeret NØRD-Akademiet er økonomisk støttet af Tips og Lotto midler Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk

Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk -Akademiet Et digitalt læremiddel om naturvidenskab målrettet naturfagsundervisningen 7.-9. klasse Indeholder videoklip, lærerbaggrund, spil, quizzer, evaluering mv. Målet er at motivere eleverne til naturviden-skabelig tankegang og interesse Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk

Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk NØRD -Akademiet Nørderne Kåre og Emil bliver de gennem-gående figurer på NØRD-Akademiet Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk

Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk -Akademiet Arbejdsdelingen DR`s NØRD-redaktion producerer og formidler via DR`s hjemmeside NTS-Centeret er tovholder på den pædagogiske del Forfatter af lærerressourser/lærervejledning Benny Lindblad Johansen og Harald Brandt, VIA læreruddannelsen i Århus Testpiloter Naturfagslærere fra naturfagene fysik/kemi, biologi og geografi tester forsøg og lærerressourser i undervisningen 7.- 9. klasse. Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk

Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk -Akademiet Retter sig mod undervisningen i fysik/kemi, geografi og biologi fagfagligt og tværfagligt Bliver integreret med eget univers på dr.dk/noerd og dr.dk/skole DR’s undervisningsportal til grundskolerne Alle lærere kan benytte dr.dk/skole-NØRD gratis i undervisningen Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk

Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk -Akademiet Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk

Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk -Akademiet Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk

Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk -Akademiet NØRD-Akademiet tager udgangspunkt i de flerfaglige trinmål for biologi, geografi og fysik/kemi I Fælles Mål 2009 beskrives 13 flerfaglige trinmål, som er obligatorisk indhold for naturfagene NØRD-Akademiet beskriver i første runde 4 af de flerfaglige trinmål Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk

Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk -Akademiet Flerfaglige trinmål NØRD-Akademiet: Krop og kost flerfagligt trinmål for fysik/kemi og biologi Vand og liv - vandkredsløb flerfagligt trinmål for fysik/kemi, geografi og biologi Energi og samfund flerfagligt trinmål for fysik/kemi, geografi Kulstofkredsløb flerfagligt trinmål for fysik/kemi, geografi og biologi Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk

Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk -Akademiet Hvert af de 4 temaer beskrives i en række underemner med indhold og elevforsøg Nørderne Emil og Kåre viser de spektakulære forøg, som i de færreste tilfælde kan gennemføres med en almindelig grundskoleklasse Nørdernes forsøg lægger op til forsøgsarbejde og fordybelse i klassen Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk

Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk -Akademiet Krop og kost flerfagligt trinmål for fysik/kemi og biologi Underemner/nøgleord: Energien i fedt, fedt og forbrænding Fedt som isolerende materiale Fedt og massefylde Fedt og opløselighed Fedt i sundhedsmæssigt perspektiv Fedt i fødevarer Kulhydrat Enzymer Proteiner Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk

Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk

Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk - lærevejledning Målsætning At understøtte lærere (også de uerfarne) i at anvende NØRD-Akademiet i egen undervisning Tydelig reference til Fælles Mål, med fokus på flerfaglige trinmål Hvordan maksimere motivation, interesse og naturfaglig læring? Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk

Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk Tema: Fedt Faglig ramme Beskrivelse af hver enkelt øvelse Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk

Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk -Akademiet Take off: -Akademiet bliver lanceret på NTS-Centerets årskonference BIG BANG den 21. – 22. marts 2013 Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk

Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk -Akademiet ‐kurser Mandag den 8. april 2013 kl. 13 – 16 på Danmarks Radio, Århus N Mandag den 15. april 2013 kl. 13 – 16 på CFU Lillebælt, Odense S Mandag den 22. april 2013 kl. 13 – 16 CFU København, København N Tirsdag den 23. april 2013 kl. 13 – 16 på NTS‐Center Sorø Tirsdag den 30. april 2013 kl. 13 – 16 på NTS‐Center Nordjylland, Aalborg Universitet Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk

Hvorfor flerfaglige trinmål og fælles naturfagsprøve? Folkeskoleloven § 5.1 Indholdet i undervisningen vælges og tilrettelægges, så det giver eleverne mulighed for faglig fordybelse, overblik og oplevelse af sammenhænge. Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig de enkelte fags erkendelses- og arbejdsformer. I vekselvirkning hermed skal eleverne have mulighed for at anvende og udbygge de tilegnede kundskaber og færdigheder gennem undervisningen i tværgående emner og problem-stillinger. Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk

Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk Baggrunden for flerfaglige trinmål - udnyt synergieffekten i forlængelse af natur/teknik Oftest kan eleverne ikke overføre fagligt indhold fra det ene fag til det andet på trods af, at der er arbejdet med det samme emne! Biologi Geografi Kemi Fysik Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk

Målet med flerfaglige trinmål At eleverne i højere grad skal opleve, at naturfag-ene spiller sammen, ligesom de gør i det virkelige liv, fx i forskningen og den måde hvorpå vi bruger, taler om og forholder os til natur, levevilkår, res-sourcer, teknologi, miljø og sundhed Målet er, at alle elever oplever naturfag som en del af almendannelsen, og måske får nogle endda lyst til at uddanne sig inden for området Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk

Evaluering af undervisningen Fælles naturfagsprøve Lovforslaget har til formål at skabe en endnu bedre og mere moderne prøveform i naturfagene for derigennem at styrke sammenhængen mellem undervisning, arbejdsformer og prøverne Lovforslaget skal bidrage til at udvikle og forny folkeskolens afsluttende prøver, herunder fremme elevernes tilegnelse af faglige mål i en virkelighedsnær sammenhæng Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk

Den fælles naturfagsprøve på NTSnet Følg udviklingen af den kommende flerfaglige naturfagsprøve på: NTSnet.dk/grupper/naturfagspr-ve Her forsøger NTS at samle aktuel viden om prøven Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk

Eksemplariske prøveoplæg NTS er tovholder i arbejdet med udarbejdelse af eksemplariske prøveoplæg Der nedsættes arbejdsgrupper med biologi-, geografi- og fysik/kemilærere til at lave eksempla-riske prøvespørgsmål til den fælles naturfagsprøve Interesserede kan læse mere og evt. melde sig til arbejdet på NTSnet.dk/prøve Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk

Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk