Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Set i forældreperspektiv
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Skoleparat LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Undervisningsplanlægning
Grundlæggende IT, niveau G
Introduktion til Sprogpakken
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Skolereformen – optimering af barndommen?
Måltidet – lyst og fællesskab
Analyse af praksis.
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Astrid d e t k r e a t i v e l æ r i n g s m i l j ø s 1 0 b u d it-projektleder jan gejel.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Hvad er faglig kerne? Per Fibæk Laursen DPU, Center for grundskoleforskning Børne- og kulturchefforeningen
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Lærerprofessionen.
Sociale kompetencer Og Undervisning i fag
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Skolen og den sociale arv
Lærings- og praksisfortælling
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Præsentation af forårs-sfo
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
…………Skal blive så dygtige som de kan

Den pædagogiske læreplan
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Strategiske pejlemærker
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning Søren Smidt UCC sm@ucc

Undervisning Rutiner Børnekultur Læringsmiljø

Børn lærer (også) gennem de forskellige sanser, og de tilegner sig viden og erfaringer gennem aktive handlinger. Sansernes beredskab i forhold til læreprocesser afspejler sig i deres opmærksomhed, som til tider er årvågen, mens de andre gange er mindre modtagelige for nye indtryk eller bearbejdning af disse indtryk. Børn er forskellige og har forskellige sansemæssige disponeringer og er derfor også forskellige i deres tilgang til læring. Læring

Børn lærer også ved at være i direkte omgang med og kunne mærke og afprøve i praksis Børn har brug for lærere der tydeliggør målene handler med og viser, hvad de mener, vil have, ikke vil have og hvordan emner skal forstås og hvad det kan betyde i praksis Oplevelse af meningsfuldhed og relevans i den konkrete situation har stor betydning for børns læreprocesser Manglende meningsfuldhed og manglende opfyldte basale behov (sult eller træthed) hæmmer barnets adgang til årvågen opmærksomhed og produktive læreprocesser Læring

Hvordan kan børnene inddrages i tilrettelæggelsen af læreprocesserne? Børnenes overblik over målene med undervisningen og de konkrete aktiviteter øger muligheden for selvstændige initiativer At dygtiggøre sig i børnenes opfattelse af verden, som baggrund for at forstå deres handlinger og reaktioner Børneperspektiv

”Ægget” Voksenfelt Forhandlingsfelt Børnefelt Hvem bestemmer?

Leg og børnekultur Legen hører til i børnefeltet Vigtigheden af at børnene selv sætter deres aftryk og har indflydelse og udvikler samvær og fællesskab Eksempel: Start på dagen med stikbold Leg er ikke lærerstyrede lege og spil i børns optik Leg og børnekultur

Rutiner og ritualisering Rutiner: måltider, arbejdsrutiner, start på arbejdet arbejdsformer, afslutning på arbejdet m.v. Udgør en stor del af dagligdagen. Bevidst tilrettelæggelse Ritualiseret forløb: grundlag for læreren – overblik for børnene Mulighed for læreprocesser med handlinger, fællesskab g individuelle hensyn. Børnene vil gerne være med, blive brugt, føle sig nyttige Rutiner og ritualisering

Lærerkompetencer 1. Relations kompetence 2. Ledelses kompetence 3. Didaktisk kompetence Lærerkompetencer

En central del af pædagogisk arbejde er målrettet og systematisk iagttagelse og refleksion over: 1) elevernes læreprocesser, 2)egne handlinger og positioner i samspillet og konflikterne med og mellem eleverne Refleksion

Lærerens ansvar og opgaver Mål, forberedelse, rammesætning Kende elever og inddrage dem i beslutninger Sørge for at eleverne ved hvad der skal ske Uddelegerer opgaver Rollemodel og kritisk medundersøger Støtte grupper og løse sociale spørgsmål Stille krav om elevers refleksion over læreprocesser Evaluering Lærerens ansvar og opgaver