Velkommen til PLUS Bolig strategi casen for foråret 2009

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Jarnes A/S Ud af krisen Hvem er Jarnes A/S? • Start: Palle Jarne Clausen 1961 • Nu: 50% Morten Jarne Clausen & 50% Gitte Clausen Bruun Jarnes A/S.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Lederudvikling.
Arbejdspladsudvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Sønderjydsk Fodbolddommerklub Strategi 2009 – 2011.
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
Visionsproces Fra ord til handling.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Vi bygger videre på sidste års dialogmøder….. Bestyrelsens opgaver  At sikre en kompetent daglig ledelse  Gå efter den bedste – evt. forfra flere gange.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Almene boliger og boligsociale udfordringer
God ledelse er vejen til et godt psykisk arbejdsmiljø
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Debatten om den almene struktur Historik, statistik – og et kik i krystalkuglen Bjarne Zetterström.
Oplæg til fællesmøde om Ny skole 2013 Mandag d. 2. juni – 21: 30 på Søndergård Skole v/ skolechef Per Udesen og Børne- og Kulturdirektør Klaus.
Ny Organisation pr. 1. januar 2012 Præsentation
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Boligkontoret Danmark
Organisationsudvikling.
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Bestyrelsen som arbejdsgiver Bestyrelseskonference Lørdag d. 16. juni 2012.
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
Lederforum Torsdag den 10. maj 2007 Dagsorden: Generel orientering Koncernmål/ servicestrategi for 2008 Opfølgning på seminar om ledelsesværdier Medarbejdertrivsel.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
ARCHIBUS til FM Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Stedet som indgang til digital forvaltning
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
Januar 2011 Trivselsmøder.
Sportsmanagement November 2008
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
organisatoriske kompetencer
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Regionsmøder marts 2015 v/adm. direktør Kim Høgh.
  Københavns Tekniske Skole udbyder erhvervsuddannelser(fem indgange og 26 hovedforløb). Teknisk gymnasium (HTX) og kompetencegivende efteruddannelse.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 53 selvstændige organisationer Fordelt på godt 680 afdelinger Hjulpet på vej af 755 ansatte Lejerbo.
Proces for social helhedsplan i Gellerup og Toveshøj Boligsocial leder Henning Winther.
Godkendte visioner og målsætninger Lejerbo Frederiksberg Maj 2015.
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Værdi- og målsætningsproces Espergærde Skole
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
Handlingsplan 2015.
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Præsentationens transcript:

Velkommen til PLUS Bolig strategi casen for foråret 2009

Hvor var vi da vi startede…… Hvordan gjorde vi…….. Hvad var de første resultater…… Oplæg til sammenskrivning… Hvad skal vi så nu……. Eksempler på de næste udfordringer..

Hvor var vi da vi startede…… Der var en stigende utilfredshed blandt personalet Der var en uholdbar situation mellem medarbejderne indbyrdes Forholdet mellem organisationens ledelse og medarbejderne var anstrengt Der var ikke blandt medarbejderne en forståelse af organisationens strategi Der var ikke et fælles værdigrundlag Der var en stigende uenighed i ledelsen Flere medarbejdere overvejede seriøst deres fremtid i organisationen Bestyrelsen arbejdede ikke nævneværdigt på det strategiske niveau

Hvordan gjorde vi…….. Der gennemføres en medarbejdertilfredshedsanalyse i 2008 Alle medarbejdere gennemfører en personprofilanalyse og der skabes et billede af organisationens sammensætning. Bestyrelsen deltager i en workshop foråret 2009 bestyrelsen arbejder med mission, vision & værdier bestyrelsen arbejder med de strategiske fokusområder Medarbejderne gennemfører 3 workshops workshop 1 handler om Værdier workshop 2 handler om Mission & Vision workshop 3 handler om strategiske fokusområder Bestyrelsen holdes orienteret og godkender materialet Nu skal der så arbejdes med indsatserne

Alle bekymringer nedskrives i en bog, som alle ser, og forholder sig til. Ledergruppen udarbejder svar til hver eneste spørgsmål.

Hvad var de første resultater……hvad kunne vi måle?

Vores lejere Øvrige omverden Ejendomsfunktionærer Administration Afdeling Ejendomsfunktionærer Afdeling Afdeling Boligorganisationer Administration Repræsentantskab Hoved bestyrelsen Formanden Forretningsfører Kommunale og andre offentlige inst. Øvrige omverden

Alle disse kan påvirke din SWOT Interessentanalyse Kommuner og amt Staten Folketing/ Lovgivning Politi Fagforeninger Beboere og naboer Medarbejdere EU Finansielle partnere Interesse org. og pressen LLO Den almene udlejningsbranche Leverandører Private boligudlejere Andre boligorganisationer Sociale organisationer Alle disse kan påvirke din SWOT

Interne forhold Styrker Svagheder Omstillingsparat God aldersspredning Godt teamwork Faglighed Fleksible Kollegiale forhold Mere fokus på medarbejderne Fælles værdigrundlag På vej mod frihed under ansvar Attraktive boliger ........ Organisationens størrelse (for lille) Tendenser til silodannelse Manglende kommunikation ”Amatør”bestyrelser Uddannelse Uklart og svingende ledelsesgrundlag Ikke bevidst arbejde med organisationsudvikling Kundefokus Markedsføring Vi har ikke noget der gør os unikke

Andre boligorganisationer De finansielle markeder Eksterne forhold Trusler Muligheder Andre boligorganisationer De bliver meget større end os De er mere proaktive end os De finansielle markeder Lovgivning – nye rammer Konjukturerne – tilgang til eksterne ydelser Pressen – dårlig omtale Manglende visitation fra Kommunen Privat boligudlejning Leverandører der svigter Ghettodannelser Fusioner Mulighed for ansættelser af specialister når vi bliver Større Tilbyde ferieboliger Sparring med andre Boligorganisationer Sammenlægning af afdelinger Kulturelle arrangementer Fremtidssikring af vores Boliger Nybygninger og renoveringer

Nærvær Engagement Åbenhed Innovativ & proaktiv Nærvær Teamwork Oplæg til sammenskrivning… Nærvær Engagement Åbenhed Innovativ & proaktiv Nærvær Teamwork Kommunikation Humor

Nærvær Engagement Åbenhed Innovativ & proaktiv Nærvær Teamwork Oplæg til sammenskrivning… Nærvær Engagement Åbenhed Innovativ & proaktiv Nærvær Teamwork Kommunikation Humor

Mission Hvad var de første resultater…… Ledelse + bestyrelse Vi er et kosteffektivt administrationsselskab, der servicere alle vores kunder med drift og udlejning af almene boliger.

Mission Hvad var de første resultater……Medarbejderne Vi er en visionær organisation der administrere og fremtidssikre almene boliger i Nordjylland

Vi valgte denne beskrivelse

Vision Hvad var de første resultater…… Ledelse + bestyrelse Med kompetente medarbejdere vil vi være den største og mest attraktive boligadministration i Nordjylland 16 Copyright : Wise Mind ApS Homepage : www.wisemind.dk

Vision Hvad var de første resultater……Medarbejderne Vi ønsker med kompetente og engagerede medarbejdere at skabe en af de største og mest dynamiske boligorganisationer i Nordjylland

Vi valgte denne beskrivelse

Fælles resultat…… Kunder Økonomi Interne Processer Medarbejdere Beboerdemokrati Service Information Tilfredshed Administrationsbidrag Budgetstyring Kosteffektivitet Leverandørstyring Likviditetsstyring Fællesindkøb Forvaltningsrevision Teams Intranet Effektive arbejdsgange Læring og uddannelse Tilfredshed MUS-samtaler Personalemøder

Den nye strategiplakat for PLUS BOLIG……

Strategisk fokusområde Fremmøde til afdelingsmøderne resultat mål Mål 2010 2011 2012 Beboerdemokrati 30 % 2009 indeks 100 Fremmøde til afdelingsmøderne 120 125 130 Service niveau 115 Information Nyhedsbreve 4 8 12 Kundetilfredshed < 20 % 110

Mål 2010 2011 2012 0 % - 5 % - 10 % - 20 % - 10% + 50 boliger + 150 Strategisk fokusområde Strategisk resultat mål Mål 2010 2011 2012 Administrations-bidrag Fremtidig stigning lavere end prisindeks 0 % - 5 % - 10 % Budgetstyring Indgreb og kontrol ved overforbrug Leverandørstyring Graduering og reduktion. - 20 % - 10% Kosteffektivitet Øget antal boliger uden stigning af medarbejdere + 50 boliger + 150 + 200 Likviditetsstyring Nedsættelse af renteudgifterne

Mål 2010 2011 2012 Strategisk fokusområde Strategisk resultat mål Fællesindkøb Der skal skabes besparelser via fællesindkøb Der skal etableres indkøbsaftaler i kategorierne A-B-C 5 stk 7 stk 10 stk Teams Vi skal arbejde med teams 30 % af alle ansvarsområder er placeret i teams 45 % af alle ansvarsområder er placeret i teams 60 % af alle ansvarsområder er placeret i teams Effektive arbejdsgange Udnyttelsesgraden af EG-Bolig skal forbedres med 70 % 30 % i 2010 50 % i 211 70 % i 2012 Forvaltnings-revisionen Vi vil være proaktive med hensyn til forvaltningsrevisionen 20 % af forretningsgangene gennemgås og revideres hvert år Intranet Alle vores forretningsgange skal på intranet Vi skal have et velfungerende INTRANET 50 % af alle forretningsgange er på INTRANETTET 70 % af alle forretningsgange er på INTRANETTET

Mål 2010 2011 2012 70 % har en personlig handlingsplan Strategisk fokusområde Strategisk resultat mål Mål 2010 2011 2012 Læring + uddannelse Individuelle udviklingsplaner på alle 70 % har en personlig handlingsplan 90 % har en personlig handlingsplan 100 % har en personlig handlingsplan Medarbejder- tilfredshed Forbedres med 10 % 2009= 72 75 78 80 MUS-samtaler Grus-samtaler Gennemføres min 2 gange pr år. 1 MUS 1 Grus Personalemøder 2009=indeks 100 Alle deltager i 7 møder pr år Alle deltager i 9 møder pr år Alle deltager i 12 møder pr år

Nu skal der laves indsatser af medarbejderne og bestyrelsen Men alle skal jo ikke lave indsatser om ALT……………

Vi ser naturligt 4 teams + en aktiv bestyrelse til de strategiske indsatser Økonomi Team Service Team Support Team HR JB ANH XX HHK CNK MP SN BS SVA KD AO JH BL FN AL

Hvad skal vi så lave indsatser på ?

Alle skal være involveret i min. 4 konkrete indsatsområder Team Økonomi Team Service Team Support Team HR Bestyrelsen Service Beboerdemokrati Information Beboerdemokrati Cost effektivitet Service Administrations bidrag Budget styring Service Kundetilfredshed Leverandør- styring Kundetilfredshed Budget styring Information Intranet Information Cost effektivitet Fælles indkøb Teams Administrations bidrag Likviditets styring Intranet Læring og uddannelse Tilfredshed Personalemøder MUS/GRUS samtaler Effektive arbejdsgange Effektive arbejdsgange Forvaltnings- revisionen Leverandør- styring Læring og uddannelse Tilfredshed Personalemøder MUS/GRUS samtaler Læring og uddannelse Tilfredshed Personalemøder MUS/GRUS samtaler Forvaltnings- revisionen Effektive arbejdsgange ALLE DELTAGERE SKAL ARBEJDE MED MIN. ET FOKUSOMRÅDE FRA HVERT PERSPEKTIV Læring og uddannelse Tilfredshed Personalemøder MUS/GRUS samtaler MAN KAN IKKE FORPLIGTIGE ANDRE END SIG SELV Alle skal være involveret i min. 4 konkrete indsatsområder

Gå går vi igang

Hvert år skal strategi gruppen præsenterer præsentere et oplæg til bestyrelsen Team Økonomi Team Service Team Support Team HR JB ANH XX HHK CNK MP SN BS SVA KD AO JH BL FN AL 1 deltager + 1 deltager + 1 deltager + TEAM HR = Strategi gruppen

Opdatering af den strategiske analyse Indlevering af budgetter Wise Mind Processen December Januar Medarbejderne i hver afdeling fastsætter indsatser og evt. effektmål November Præsentation Februar Scenarie tænkning A B C ? Opdatering af den strategiske analyse Oktober Evaluering og valg af afdelingsindsatser, målepunkter og ambitionsniveau Marts Ledergruppen godkender de centrale temaer og KPI’er på tværs af funktioner (suboptimering?) Indlevering af budgetter Godkendelse af centrale temaer og KPI’er September Finance : Customers Processes People Strategi 2005 April PLUS BOLIG BSC August Maj Ledergruppen udpeger, hvilke funktionsområder der skal arve resultatmålene Juli Juni

Nu kan Plus Bolig igen leve op til sit image.