Fagsekretariat for Undervisning - www.faaborgmidtfyn.dk Specialundervisningskonference – Brug paletten 8. december 2009 ”Vi går i gang”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

 indbyggere  elever  750 lærere og børnehaveklasseledere (-70)  Selvforvaltning  Center for uddannelse  Børneudvalg Næstved Kommune.
Set i forældreperspektiv
Præsentation af materialer på personalemøde
REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Udvikling af tilbud om tværfaglig og tværsektorielt koordineret indsats til børn med cerebral parese - organiseret i et samarbejde mellem Kolding Kommune,
Siunnersuisarfik PPR-Syd Box 520 Tlf.:
Årsmøde for alle forældre 8. marts 2007 ”Skolen sprænger alle rammer” Årsmøde for alle forældre Mårslet Skole Torsdag den 8. marts 2007 Klokken
Forældremøder 2010 Egeskovskolen
Inklusion en samlet ”pakke”! Det teoretiske.
Støttet af • Projektet set fra CFU – mål og rammer • Projektet set fra skolens side • Best practice eksempler • Nåede vi målet –formidling.
Økonomien > - giv mig sindsro til at acceptere de ting
Skolebestyrelsens bud på "Fremtidens skole " på Lemtorpskolen 10
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
1-01. Kurser for tillidsrepræsentanter Modul 3 Kommunalreformen: Del 1: Nye kommunale strukturer – DSI og kommunalreformen – opgaver i 2006 Kommunen:
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: Innovation i 1. linje – Praksisnær Lederuddannelse Navn på institution: VEU Center Øst.
Workshop om inklusion DH’s sommerskole d
En god skole er en inkluderende skole.
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Målepunkter for den inkluderende skole?
Nye Veje i Specialundervisningen. Målet for Nye Veje Det overordnede mål er, at alle børn skal inkluderes mest muligt med respekt for deres funktionsniveau.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Præsentation af materialer på personalemøde
Folkeskolens uddannelsesøkonomi Skolerigsdag den 13. januar 2011 Jan Olsen, Cheføkonom i KL Erik Christensen, Borgmester i Nyborg Kommune.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
2-01.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen.
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
INKLUSION - at arbejde for givende og bæredygtige fællesskaber
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Oplæg vedrørende ny struktur på ældreområdet V/ Ældrechef
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
Den gode projektansøgning
Kolding Kommune Børne- og Uddannelsesforvaltningen Nye veje i styring af specialundervisningen.
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
APV Lindved Skole Januar Rengøring SFO Undervisning.
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Hermann Christmann 29. oktober 2011 Stammeforeningen i Danmarks 40-års jubilæumskonference 1 Stammebehandling Fra et brugersynspunkt.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Orientering om fremtidig struktur i skolen
Specialundervisning – en ny strategi. Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Hvad er problemet? 2006/2007 : 210 elever ( 66,6 mio.) –
Konsultative praksisformer i PPR
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
DEN ØKONOMISKE STRATEGI: RÅD TIL UDVIKLING MØDE MED SKOLERNES MED-UDVALG TORSDAG DEN 10. APRIL 2014.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
- En lærerig og inspirerende oplevelse
Forenings Partnerskaber -Idrætsklubber og forvaltning i forening
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
PPR og Familieindsatser
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Budgetmodel - grundlaget
Præsentationens transcript:

Fagsekretariat for Undervisning - Specialundervisningskonference – Brug paletten 8. december 2009 ”Vi går i gang”

Fagsekretariat for Undervisning - Faaborg-Midtfyn Kommune: Faaborg, Broby, Ringe, Ryslinge, Årslev (ca indb.)

Fagsekretariat for Undervisning - Intentionerne bag kommunalreformen Ansvar og økonomi følges ad Nærhed i opgaveløsningen Større faglig bæredygtighed

Fagsekretariat for Undervisning - Hvorfor ny tildelingsmodel? Årelang stigning i antal elever i vidtgående specialundervisning ”Diagnose-tyranni” → øget eksklusionen af elever med særlige behov Tidsanvendelse på beskrivelser og administration frem for på indsats Ventetid og bureaukrati → (for) sen indsats → ekskluderende og mere vidtgående indsats

Fagsekretariat for Undervisning - Formålet med en ny tildelingsmodel Flytte fokus til tidlig forebyggende indsats Ændre kulturen: ”Eksklusions- og ansøgningskultur” ↓ ”Vi går i gang-kultur”

Fagsekretariat for Undervisning - Skolernes centrale rolle Personalet på skolerne: kender børnene har ideer og forslag til indsats

Fagsekretariat for Undervisning - Forankring af ændringen På skolerne Skabe forudsætninger for den tidlige og inkluderende indsats I forvaltningen Fungere som fagligt understøttende afdeling frem for adm.kontor

Fagsekretariat for Undervisning - Økonomi og succes Skolen fastholder ansvaret for eleven Skolen kender sit budget og kan fastansætte personale Skolen kan kompetenceudvikle sit personale Skolen kan udvikle solide inkluderende strukturer Skolen kan tidligt og hurtigt gå i gang med opgaven Flytning af ressourcer til skoler er en forudsætning for succes

Fagsekretariat for Undervisning - Forvaltning og succes Skal arbejde konsultativt frem for administrativt Skal besidde faglige kompetencer til at arbejde understøttende Skal initiere og understøtte kurser, efteruddannelse, metode- og skoleudvikling Skal evaluere og erfaringsopsamle – vidensdele – best practice Ændring af forvaltningens rolle er en forudsætning for succes

Fagsekretariat for Undervisning - Øvrige forudsætninger for at nå målet Klare forventninger til skolerne, herunder målgruppen Etablering af relevante tværfaglige samarbejdsfora, som støtter op Skabe fælles sprog, kultur og tilgang til opgaven

Fagsekretariat for Undervisning - Ressourcetildeling skoleåret 2008/09 og 2009/10 ElevtalFaglig støtte AKT og anden spec.pæd. bistandEnkeltintegreredeI alt LærereKr.1166 kr/elevVisitation 2008/ , kr/elev 2009/ ,

Fagsekretariat for Undervisning - Foreløbige resultater Færre indstillinger til PPR 2007: 755 indstillinger 2008: 556 indstillinger 2009: 342 indstillinger Færre ansøgninger om støtte eller specialtilbud Kreativitet og afprøvning af nye veje Konkrete nye inkluderende strukturer på skolerne