Aalborg Lærerforening Skole- og Kulturforvaltningen Lærerstartordninger, der nytter Sådan gør vi i Aalborg 2010/2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen på Skibet Skole
Advertisements

Østervangsskolen 2010.
Hvad er familieklassen
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Den gode klasse Forældrenes rolle
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
Lyshøjskolen 2011 med Videncenter og resurseteam
IT i undervisningen Vejle Kommune. IT i undervisningen Vigtige pejlemærker  Fælles indkøb  Fælles teknisk koncept  Fælles klargøring af maskiner 
L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Hvorfor skal vi lave intro-forløb, og hvad får vi ud af det? Hvad er kommunens, skolens,
Præsentation af resultater fra elev-trivselsundersøgelsen i Team X 2
Steen Gravgaard Eriksen
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
Skolens AKT- gruppe består af fire lærere og to pædagoger,
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
Folkeskolereformen2014.
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Seminar for trivsels- og SSP-personer
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Ændringer i forbindelse med reformen Med den nye reform indføres følgende ændringer af timefordelingen i udskolingen : Dansk i klasse får eleverne.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Studiepraktik Program:
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Hvad siger medarbejderne?
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Temamøde 18. marts 2009 Organisations- uddannelsen 2009.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Forhistorie. Indtil Tidligere amtsskole med tilknyttet ”fælles kommunal” SFO. ”fælles kommunal” SFO. 2 adskilte budgetter. Lærerne arbejdede.
Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Mandag den 14. april Gymnastiksal 14 – 15. Bo syg.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Udviklingen i Nalunnguarfiup Atuarfia Nalunnguarfiup Atuarfia Atuarfimmik inerisaaneq QANOQ ? SOOQ ? KIMUT ? KIKKUT ? Skoleudvikling HVORDAN? HVORFOR ?
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
Orienteringsaften på Byhøjskolen tirsdag den 2. februar 2015 kl. 17.
27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs 1.
Velkommen til fælles Informationsmøde
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Indslusningsordning for nyuddannede lærere ”Sådan gør vi i København” Oplæg til konference om lærerstartordninger.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Side 1 Comenius Individuel elevudveksling. Side 2 Program 1.Generelle oplysninger om Comenius individuel elevudveksling 2.Kontaktlærer- mentorordningen.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
Hvordan møder praksis de nye lærere?
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Præsentationens transcript:

Aalborg Lærerforening Skole- og Kulturforvaltningen Lærerstartordninger, der nytter Sådan gør vi i Aalborg 2010/2011

Aalborg Lærerforening Skole- og Kulturforvaltningen

AGNÆS – ArbejdsGruppe i Nordjylland om Ændringer i Skolearbejdet Et uformelt diskussions- og samarbejdsforum med repræsentanter for Aalborg Seminarium, skoleledere, lærere, Aalborg Lærerforening og Skoleafdelingen (14 personer) Om forhold, der vedrører overgangen fra læreruddannelse til lærerpraksis, og som har betydning for begge dele. Initiativer Fælles udviklingsprojekter

Aalborg Lærerforening Skole- og Kulturforvaltningen

Politik for nyansatte lærere Det er Aalborg Kommunale Skolevæsens ambition at tage så godt imod nye lærere som muligt. En koordinator og kontaktperson Velkomstpakke Velkomstmøde v/ skolechef Mentorordning 20 timers introduktionsforløb 40 timer til individuel anvendelse

Aalborg Lærerforening Skole- og Kulturforvaltningen Indsatserne er aftalt i samarbejde med Aalborg Lærerforening Delvist finansieret af midler til lokal løndannelse

Aalborg Lærerforening Skole- og Kulturforvaltningen Velkomstpakke Velkomstpakken består af et velkomstbrev fra skolechefen, skolepolitikken, oplysninger om Skoleafdelingen og skolevæsenets hjemmeside m.m. Endvidere vedlægges oplysninger om mentorordningen, de 40 timer til dimittenders individuelle anvendelse, velkomstmødet og introduktionsforløbet for nyuddannede lærer. Velkomstpakken udsendes fra begyndelsen af juni måned.

Aalborg Lærerforening Skole- og Kulturforvaltningen Mentorordning En funktionsbeskrivelse Mentorordningen gælder for alle nyansatte børnehaveklasseledere og lærere på skolen, og ikke blot nyuddannede. Tidlig kontakt er vigtig! Mentoren tager kontakt til den/de nyansatte så tidligt som muligt – helst inden sommerferien, og denne fortsætter med at tage initiativer til samarbejdet gennem hele skoleåret. Mentoren betales med 15 timer og et honorar på 2000 kr. pr. skoleår

Aalborg Lærerforening Skole- og Kulturforvaltningen 20 timers introduktionsforløb To hele skoledage og to eftermiddage i efteråret Fælles forløb med individuelle valg- muligheder

Aalborg Lærerforening Skole- og Kulturforvaltningen Introduktionsforløbets formål At introducere den nye lærer til et stort skolevæsen, som den nye lærer er en del af. – Hvordan bruger man hinanden nu og fremover? At den nye lærer erfarer, at der er andre, der har de samme glæder og problemer, som vedkommende har, eller andre end vedkommende har. At den nye lærer møder nogle af skolekonsulenterne og PPR’s medarbejdere – et personligt kendskab og en viden om, hvad man kan bruge dem til.

Aalborg Lærerforening Skole- og Kulturforvaltningen At den nye lærere får en smagsprøve på nogle af mange tjenesteydelser: Dramacentret, Rævebakken, Egholm, Pædagogisk MedieCenter og PPR. At belyse nogle af de emner og dilemmaer, der erfaringsmæssigt kan volde bekymringer i begyndelsen: - Hvordan klarer jeg urolige elever? - Hvordan klarer jeg de svære samtaler med forældrene? - Hvordan tackler jeg konflikter?

Aalborg Lærerforening Skole- og Kulturforvaltningen At den nye lærer møder nogle af skolevæsenets nye og mere erfarne lærere, som fortæller, hvordan de tackler udfordringerne i hverdagen, så de har et arbejde, de er glade for. At den nye lærer taler med andre nye lærere – erfaringsudveksling som en del af forløbet og i pauserne.

Aalborg Lærerforening Skole- og Kulturforvaltningen Introduktionsforløbets indhold Tirsdag den , kl : Introduktion, videndeling og erfaringsudveksling: Nye læreres erfaringer fra deres første år i folkeskolen Introduktion af PPR og Pædagogik og Udvikling Mandag den , kl : Ekskursionseftermiddag: Introduktion til nogle af skolevæsenets specielle tilbud

Aalborg Lærerforening Skole- og Kulturforvaltningen Torsdag den , kl : Workshopdag: Medarbejdere fra PPR og Pædagogik og Udvikling tilbyder workshops, der er en blanding af kursusoplæg og erfaringsudveksling. En workshop forstås her som en involverende mødearrangementsform, der med udgangspunkt i fagpersonens oplæg lægger vægt på udveksling af erfaringer, diskussion og praktisk demonstration af arbejdsmåder. Torsdag den , kl : Videndeling og erfaringsudveksling: Erfarne læreres tackling af folkeskolens udfordringer Indlæg, paneldebat og erfaringsudveksling i grupper

Aalborg Lærerforening Skole- og Kulturforvaltningen Konference på SkoleKom Praktisk meddelelses- og dialogforum ”Opdragelse” til at bruge SkoleKom :-)

Aalborg Lærerforening Skole- og Kulturforvaltningen 40 timer til individuel anvendelse - til refleksion, supervision, faglig støtte eller… Idékatalog: Hvad mangler du? Hvad er svært? Hvad er du usikker overfor? Eksempler: Faglig opkvalificering, AKT-kursus, udarbejdelse af årsplaner, erfagrupper, kollegavejledning, supervision, coaching, faglig mentor, konfliktløsning, drama, PPR-assistance, møder med fagkonsulenter, afvikling af afgangsprøver, forældresamarbejde, overværelse af erfarne kollegers undervisning, følordning…

Aalborg Lærerforening Skole- og Kulturforvaltningen Fagundersøgelse Formål: Dokumentation i forhold til nyuddannede læreres vilkår i Aalborg Kommunale Skolevæsen Dokumentation i forhold til nyuddannede læreres vilkår generelt i folkeskolen Dokumentation med henblik på vejledning i forhold til linjefagsvalg på læreruddannelsen i Aalborg

Aalborg Lærerforening Skole- og Kulturforvaltningen daks.dk Dorthe Kamp Formand Helle Truesen Porsdal Udviklingskonsulent