Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Hvorfor skal vi lave intro-forløb, og hvad får vi ud af det? Hvad er kommunens, skolens,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Hvorfor skal vi lave intro-forløb, og hvad får vi ud af det? Hvad er kommunens, skolens,"— Præsentationens transcript:

1 L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Hvorfor skal vi lave intro-forløb, og hvad får vi ud af det? Hvad er kommunens, skolens, lærernes og elevernes interesse i en velfungerende lærerstartsordning?

2 L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Hvorfor skal vi lave intro-forløb? Fordi der er et behov!

3 L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening I Aalborg oplevede vi, at nystartede lærere og børnehaveklasseledere havde følgende syn: •Uoverkommeligt •Problematisk •Uoverskueligt •Nogle lærere og børnehaveklasseledere overvejede at stoppe/ skifte karriere •Nogle nystartede lærere og børnehaveklasseledere fik symptomer på stress

4 L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Al begyndelse er svær Så hvad er klynk og hvad er udfordringer? Udfordringerne er forskellige fra nyansat til nyansat. Derfor er der behov for differentierede indsatser både på centralt (kommunalt) og lokalt (skolen) niveau. Det er vigtigt at støtte nyansatte lærere/ børnehaveklasseledere i, at der er et liv udenfor skolen: •Familie •Venner •Fritid – SIG SELV Hvor får den nyansatte sin energi fra?

5 L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Det er komplekst at være lærer el. børnehaveklasseleder Forståelse af at læreruddannelsen ikke er en afsluttet uddannelse – det er et livslangt studie. • Mange krav • overblik • Faglighed • Planlægning • Refleksion • Dilemmafyldt – hvornår er det godt nok • Ikke enten eller – men både og •Læreren/børnehaveklasselederen er sin egen ”arbejdsgiver”

6 L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Ny Lærer/ Børnehave- klasseleder Leder Kolleger Elever Forældre

7 L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Leder: •Dygtige og engagerede medarbejdere •Fastholdelse af personale •Skolen bliver hurtig til en samlet enhed – den nyansatte bliver en del af skolens kultur •Den nyansatte kan rette fokus mod lærerjobbet •Får en medarbejder der har energi til at være et frisk pust samt et kritisk blik

8 L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Kolleger: •Hurtig en naturlig del af samarbejdet - teamsamarbejdet •Anerkendelse og opmærksomhed •Det er godt med en kritisk god ven, der kan være sig selv •Der bliver ikke så meget at ”feje op” for de øvrige ansatte. •Det samlede psykiske arbejdsmiljø bliver bedre!

9 L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Elever: •Læreren/børnehaveklasselederen er autentisk og ikke svag •Eleverne oplever ikke en lærer/børnehaveklasseleder der er usikker på procedurerne på skolen •Eleverne oplever ikke en lærer/børnehaveklasseleder der er unødig usikker •Får en lærer/børnehaveklasseleder der kan have fokus på klassen og den enkelte elev

10 L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Forældre oplever: •At den nye lærer/børnehaveklasseleder har overskud til både børn og voksne •At læreren/børnehaveklasselederen virker sikker og vidende •At der er opbakning til læreren/børnehaveklasselederen •At der er hjælp at hente •At klassen ikke er dårligere stillet ved at have en ny lærer/børnehaveklasseleder

11 L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Vigtigt med politik for nyansatte lærere og børnehaveklasseledere Både centralt og lokalt!


Download ppt "L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Hvorfor skal vi lave intro-forløb, og hvad får vi ud af det? Hvad er kommunens, skolens,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google