Organisations kultur Organisationskultur handler om, hvordan de ansatte modtager organisationskulturens karakteristika. Det handler ikke om, om de kan.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceområde 1 • Får folk til at spille sammen • Motiverer og inspirerer folk til at gøre deres bedste • Viser tillid til, at folk kan løse opgaven.
Advertisements

LEAN Akademy.
15. november Tosprogvejledning
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Divergent og Konvergent
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Lederudvikling.
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
Arkitektur - data.
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Skabelon til strategisk plan
Virksomheder – Leavitt’s model
Historie •Sejlklubbens formand nævner behov for bedre faciliteter i sin beretning på efterårsgeneralforsamling, 2002 •Generalforsamlingen er positivt stemt,
Historier fra et demonstrationsprojekt
Fokus på personlige kompetencer
Innovation Hvordan kan vi skabe et klima og struktur, inden for hvilken innovation bliver opmuntret og belønnet. Ide generering Muligheder Udvikling Markedsføring.
Værdibaseret ledelse Hvorfor det?.
Kultur i organisationer
Personlig ledelse/ personale ledelse
Sociologi – Individ og samfund
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Organisationstruktur
Kultur- og branchestudier M-KA Genre. Hvad er vigtigst? At definere genre eller at forstå genre?
Forandring og læring i organisationen
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
”Før gjaldt det om at bygge den bedste borg. Nu gælder det om at skabe den bedste bevægelse” – Hein-Sørensen Tendenser indenfor organisationer.
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
Kreativitet – et systemisk fænomen Innovatismer – Håndbog for innovationsagenter og forandringsledere. Søren Lybecker, Professor i psykologi ved.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Nyt Netværk 9. november 2006inkubia aps Dansk Arbejdspladskultur.
Hvad er mål/resultat (output)?
Shine og virksomhedskultur
Velkommen til Lægedage
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
Marielund Psykologisk Praksis og Kursussted Min egen recoveryproces Vendepunkter Udløsende.
Den lærende organisation
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Samarbejde og konflikter
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Carsten Lindorf Lean Forandringer Problemstillinger.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
SKABELON.
Frivillighed og sociale medier Region Syddanmarks lokalkomiteer
Socialisering Kapitel 5.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Individualisme – se mig Fællesskab – spejl mig Følelser - føl mig Fornuft - mål mig Selvoptimering Værdifællesskaber Selvskabelse Fornuftsfællesskaber.
Antropologisk Undersøgelse af Vejle Roklub 2015 DFfR hovedgeneralforsamling 2016 Christopher Furlan.
(Hvordan) bringer Peer-støtte recovery ind i organisationerne
Hvordan møder praksis de nye lærere?
Lederens vandring 1.
Diasserie – om de handicapkompenserende ordninger målrettet jobcentrets samarbejdsvirksomheder Nedenfor finder I forslag til dias, som I i jobcentret kan.
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Karrierelæring i dansk på HF
Meningsskabelse som relationskompetence
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Organisations kultur Organisationskultur handler om, hvordan de ansatte modtager organisationskulturens karakteristika. Det handler ikke om, om de kan lide kulturen eller ej. En organisationskultur udvikles over flere år og har sine rødder i virksomhedens værdigrundlag.

7 primære karakteristikker der fanger essensen i organisationens kultur. Innovation og risikotagning. (i hvilken grad opfordrer man sine medarbejder til at være innovative og tage ricisi. Graden af detalje. (i hvilken grad det forventes at medarbejderne er præcise, analytiske og opmærksomme på detaljer. Output orienteret. (fokus på resultatet eller udbyttet) Orienteret mod mennesker. ( beslutninger som tager overvejelser med, omkring hvordan beslutninger påvirker medarbejderne i virksomheden).

5) Team orienteret: (i hvilken grad har man organiseret sine arbejdsaktiviteter omkring teams og ikke enkeltpersoner). 6) Aggreasivitet: (handler om, i hvilken grad medarbejderne er hidsige og konkurrenceminded end letomgængelige. 7) Stabilitet: ( hvor opmærksom er man på at holde status que i forhold til at vokse i størrelse.)

Hvad gør kultur Den danner forskellighed fra en organisation til en anden. Den giver en form for fælles identitet blandt organisationens medlemmer. Definerer spillets regler. Kultur giver en lyst til at comitte sig til noget der er større end en selv. Giver stabilitet i det sociale system

Mulige problemer ved kultur. Det kan være svært at indføre forandringer Problemer omkring når man ansætter folk med specielle kvalifikationer, hvor det er svært at accepterer virksomhedens kerneværdier. Svært at få flere virksomhedskulturer til at smelte sammen.

Hvordan kan medarbejderne lære kultur Historier(historier fra fortiden giver legatimitet for nuværende praksis. Ritualer (Hvis du krydser polarcirklen bliver du døbt). Materielle symboler. Tøj som uniform, den måde virksomheden er indrettet på, hvad ser man når man træder ind i virksomheden. Sprog (hvordan taler man sammen i virksomheden.).