Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Hjerterum og opsøgende funktion
Set i forældreperspektiv
National konference for VUM superbrugere
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
I dag er temaet Visualisering
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Kommunikationsstrategi - et strategisk ledelsesværktøj
Din hverdags innovationsguide
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Darum skole 4. november 2013.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Skole/hjem samarbejdet - Det handler om kvalitet i relationen.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Projektlederens rolle(r)
Ledelse af LP-modellen Workshop, LP-landskonference 2014 Hotel Opus, Horsens. Institutionsleder, Alan Martinsen.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Erfaringer og overvejelser i et organisatorisk perspektiv
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Kodeks for offentlig topledelse
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Refleksioner og opsamling ift. i går
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
DUBU Superbrugerrollen
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Hvordan spørger man anerkendende?
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Velfærdsteknologi – erfaringer fra en arbejdsplads. Nyborg d. 18. august 2010.
DUBU Superbrugerrollen
Vidensbaseret praksis i botilbud
Tag snakken – bryd vanerne
Inspirationsworkshop med fokus på
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13 Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13. november 2014 Hotel Nyborg Strand

Workshop 2 ”Skab motivation blandt dine kolleger ” ICS-superbrugernes bidrag til et godt fagligt miljø omkring ICS

Superbrugerrollen Odense kommunes definition: ”En superbruger er en person, der er med til at forankre ICS i organisationen Forankring handler både om tænkning, tilgang og teknik.” ”Kvalitet i superbrugerrollen er : at være positiv, opmærksom, tilgængelig og opsøgende, og være med til faglig udvikling til gavn for borgerne, faget og os selv.”

Superbrugerrollen Superbruger - Socialrådgiver: Rådgive og vejlede kollegaer – overordnet, ikke sparring vedr. problematikken, men sparring vedr. brug af metoden. Det gøres f.eks. ved at Bruge ICS-tænkningen i sagsdrøftelser Være praktikeren, der har prøvet det før Vise det gode eksempel på en sag for kollegaerne Introducere nye kollegaer sammen med fagspecialisten Sammen med teamleder og fagspecialist udbrede ICS-tænkningen til samarbejdsparter Være mere tilgængelige i dagligdagen – have tid til at rådgive kollegaerne Heppe – bevare gejsten / nedtone forvirring og modstand Deltage i evaluering og praksis-udvikling Deltage i netværk

Superbrugerrollen Superbruger – Konsulent: Sikre opdatering, opsamling og overblik. Det gøres f.eks. ved at Have kontakt til socialstyrelsen Overblik vedr. nye tiltag omkring ICS Opsamling og evaluering vedr. ICS i CBU. Inddragelse i svære sager, hvor ”indhold” og metode bliver ”mudret”. Bevare helikopterperspektivet Samarbejde med eksterne samarbejdsparter (PPR) – inddrage og udbrede Sikre ICS anvendes underordnet hvilket fora man er i At være faciliterende – understøttende (deltage på teammøder + individuel sparring) Fuldt overblik over alle metodens redskaber  

Spørgsmål til refleksion Hvilke positive og/eller udfordrende reaktioner møder du i relation til motivation omkring ICS på din arbejdsplads? Hvad er i spil? – Hvordan kan det give mening?

Reaktioner på forandringer er mangfoldige Nogle vil opleve at det nye skaber mulighed for nytænkning og udvikling. Andre følger med strømmen. Nogle forholder sig kritisk og oplever fravær af mening.

Identificér modstanden I forandringsprocesser er modstand et naturligt og nødvendigt element. Det vil sige at vi i første omgang må tillade frustrationen at få plads og dernæst identificere hvad modstanden består af: - Frygten for det nye og ukendte? - Uenighed i metodens grundprincipper? - Frygten for ikke at ”slå til”? - Handler det om noget helt andet, der foregår i organisationen? - Opleves metoden som mere omfattende end det vi gjorde i forvejen?

Identificér modstanden Hjælp dine kolleger til at blive konkrete når de skal formulere hvad der er svært = nedbryd processen i delelementer. Hvor opstod frustrationen? (I en undersøgelse kan det være i forskellige faser, f.eks. analysen)

Aaron Antonoysky Helbredets mysterium (1923-1994) Oplevelse Af Sammenhæng – OAS – Indeholder forholdet mellem begreberne: Meningsfuldhed Håndterbarhed Begribelighed

Minimér modstanden ICS er ikke nyt for en socialrådgiver! Vi har alle ICS’en i os. Hjælp dine kolleger til at identificere hvornår de faktisk allerede bruger metoden uden at være klar over det! = der opstår din mulighed for at anerkende. Spred budskabet at ICS ikke er raketvidenskab! Det handler om systematik. Hold ud og acceptér din kollegas synspunkt! – men du må gerne udfordre.

Motivation og belønning At udlodde en belønning, når et mål er nået= at anerkende at ting tager tid (ét af de syv sigtepunkter) Udlod en konkurrence, når du vil prøve noget af som superbruger: ”Hvis vi gennemfører det her sammen, så er der en belønning af hente”= at legalisere dét at bede om hjælp! Kig indad som superbruger. Mangler du begejstring? Hvad skyldes det? Mangler du tid til din superbrugerfunktion? (Husk de syv sigtepunkter – ledelsen går foran)

Alle mand om bord Motivation og anerkendelse hænger sammen. Anerkendelse = at se og forstå den anden parts udgangspunkt. Anerkendelse bygger på tillid. Tillid skaber mulighed for at spørge: Hvad har du brug for, for at komme i gang med ICS?

Eksternalisering (White) Eksternaliserende sprogbrug kan være hjælpsomt. At eksternalisere = at adskille problemet fra personen Navngiv problemet: Fx. Uviljen, Tristheden, Sorgen. Spørg undersøgende ind til Fx ”Uviljen”. problemet er problemet personen er personen

Eksternalisering (White) Spørg undersøgende ind til Fx ”Uviljen”. Fx: Hvornår er Uviljen stærkest? Hvad gør den så? Hvornår er Uviljen svagest? Hvad er i spil når Uviljen ikke bliver nødt til at gøre opmærksom på sig selv? Hvornår spænder Uviljen ben for samarbejdet med andre? Hvad er det Uviljen så vil gør opmærksom på?

Refleksion i mindre grupper: Hvis du skulle give et godt råd i forbindelse med dine erfaringer om at skabe motivation – Hvordan ville det lyde? Hvilke vellykkede erfaringer har du med at skabe motivation i teamet? Konkretiser erfaringerne så meget som muligt: Hvad motiverede? Hvornår opdagede du at motivation var skabt? Hvordan blev du blev opmærksom herpå? Hvordan var det anderledes? Hvad skabte motivationen grobund for? Hvilken effekt havde det i forhold til dig selv, de øvrige ansatte, forældrene og børnene? Osv.

Tak