Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Disposition Central – lokal aftale Gennemgang af de vigtigste bestemmelser og bilag.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forståelsespapir Forståelsespapir - ikke en aftale, og så alligevel….. Rammer der er centralt udfyldte med KLF. Loven er gældende alle de steder, hvor.
Advertisements

Introduktion til OK13. Det generelle resultat 2 årig overenskomstperiode Rammen:  1. år: 0,82 % - da reguleringsordning er i minus => ingen lønstigning.
TR-rollen frem mod nye arbejdstidsregler
Hotel- & Restaurantskolen den 15
Fredericia Lærerkreds
Velkommen til medlemsmødet For børnehaveklasseledere om arbejdstidsaftalen april 2009 Brøndby Strandskole.
Onsdag den 15. maj 2013 Uddannelsesforbundet HRS
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
-gensyn med den professionelle lærer
Indledning Med Lov 409 og folkeskolereformen står vi over for store omstillinger, som den enkelte skole skal arbejde med. Derfor har parterne aftalt en.
Arbejdstidsplanlægning 5 dages arbejdsuge
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. ARBEJDSTID SELVTILRETTELÆGGENDE.
Brøndby Lærerforenings
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
TR møde 6. januar 2014 Reform og arbejdstid Eksempler på lokale opmærksomhedspunkter.
Lærernes arbejdstid. Tre lag Centralt mellem KL og DLF Decentralt mellem kommune og den lokale lærerkreds Lokalt mellem skoleleder og den enkelte medarbejder.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Radisson, H. C. Andersen, Odense 3. – 5. september 2008 Arbejdstidsaftale 08.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Fælles lederoverenskomst og lederaftale
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
Lejrskole Afgørelse ved faglig voldgift lige før sommerferien Lov 409 siger 14 timer pr. døgn – uanset om læreren arbejder mere end 14 timer! Konkret arbejdstid.
Ændringer i lærernes lønforhold og arbejdstid ved OK 13 Bestyrelseskursus Syd 2013 Frøslevlejrens Efterskole 4. oktober oktober 2013Frøslevlejren1.
1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.
August 2008 PLUSTID - vil vi have det ? Det statslige område.
Lokalaftale Arbejdstid & løn Lærere & børnehaveklasseledere Ballerup Kommune & Ballerup Lærerforening 1. august 2016.
Medlemsmøder om OK april 2015 Lindenborg og Nordfyns 13. april 2015 Skibelund og Skals Juridisk-økonomisk enhed, Efterskoleforeningen.
Overenskomst 2011 – etårig overenskomst Orientering om væsentligste elementer i OK-forliget mellem DANSKE ARK, ARKITEKTFORBUNDET, Konstruktørforeningen.
Bestyrelsen retningslinjer Ledelsen Ledelsen tilrettelægger og planlægger i samarbejde med lærerne Opgave- oversigt og dialog Tidstilrette- læggelse Opgaverne.
ARBEJDSTIDSAFTALE Lederkursus Kapitel 1 Indledning Forudsætningerne for, at aftalen kan fungere og dermed, at intentionerne i forordningen om folkeskolen.
Aftale om ansættelsesvilkår Aftale om ansættelsesvilkår for ansatte der overgår til staten mv. i forbindelse med kommunalreformen. Aftalen gælder både.
1 OK 2013 Informationsmøder d. 20. juni 2013 Himmerlandscentrets Idrætsefterskole Haslev Idrætsefterskole Ladelund Efterskole Ringe Fri- og Efterskole.
Lønforhandling. De vigtigste pointer Lønforhandling foregår hele året Der er penge – det er et spørgsmål om, hvem der får dem Din tillidsrepræsentant.
19. april 2012Kursus for sekretærer og forstandere 1 Brogaarden 19. april 2012 Ny Løn Ved specialkonsulent Christian Petersen.
FORLIG MELLEM KL OG LC I HOVEDTRÆK Faglig sekretær LFS Flemming Kjærgaard Andersen OVERENSKOMST 2015.
1 Sektormøde 19. maj – 20. maj Udfordringen: Markedsstyring af den offentlige sektor …i form af bl.a. - Økonomistyring - Fokus på målbare resultater.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Herlev-aftalen Nordiske Lærerorganisationers Samråd 19. maj 2008 V/ Bent Larsen, Herlev Lærerforening.
Medlemsmøder om arbejdstid - februar 2014 Medlemsmøder februar Midtfyns Efterskole d. 5. februar Frijsenborg Efterskole d. 6. februar Midtsjællands.
10. april Nyt fra Efterskoleforeningen Sekretærkursus 2 DGI-Byen 10. april 2013 v/ Christian Petersen.
Temadag for TR.
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Efterskoleforeningen
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Arbejdstid - frihed og rammer
Lokale lønforhandlinger
OK17 Private opholdssteder og botilbud mv.
Lokale arbejdstidsaftaler
Overordnede bestemmelser
Overenskomst-forhandlinger 2018
Introduktion til OK13 1.
Sådan læser du din lønseddel KMD Silkeborg Data
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
KONSULENTERNE GUIDER ONLINE:
Specialundervisningens rammer
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
FOAS + A2B Arbejdstid TR-uddannelsen 1 A, Arbejdstid.
Arbejdstid Kommunale område
Lokale arbejdstidsdrøftelser TU 19 BUF’s budget 2019 og 20
Lokale lønforhandlinger
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Introduktion til OK13 1.
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Præsentationens transcript:

Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Disposition Central – lokal aftale Gennemgang af de vigtigste bestemmelser og bilag

Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Central – lokal aftale De lokale parter er forpligtet til af forhandle Arbejdstidsaftale 08 De lokale aftaleparter er SLs lokale afdeling og kommunen Kan enighed ikke opnås, gælder Arbejdstidsaftale 05

Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Hvad kræver det at overgå? For at overgå, skal der lokalt: - Beregnes og forhandles omregningsfaktor(er) og u- maksimum - Tages stilling til enkelte opgavers placering - Indgås aftale om løn jf. overenskomstens bilag 3 bilag 6 udfyldes og underskrives Herefter gælder reglerne i den centrale aftale

Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Hvilke centrale aftaler Centralt indgås aftaler for: - Folkeskolelærere – er sendt ud - Børnehaveklasseledere - Ungdomsskolelærere (heltidsundervisningen) - Voksenspecialundervisning - Sprogcentre

Arbejdstidsaftale 08 - indholdet 3 typer arbejdsopgaver Undervisning Opgaver i tilknytning hertil Andre opgaver (§ 4) Undervisnings- opgaven (§3)

Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Undervisningsopgaven Undervisningsopgaven består af: 1.Undervisning 2.Opgaver i tilknytning til undervisningen Ledelsen skal udarbejde et grundskema for undervisningens placering

Udmeldt årligt undervisningstimetal Beskrives i FS-lov §16 Indgår i opgaveoversigten som det antal undervisningstimer, som læreren skal læse i skoleåret For interne skoler er timetallet reguleret i Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Arbejdstidsaftale 08 - indholdet

Opgaver i tilknytning til undervisningen Forberedelse og efterbehandling Samarbejde og udvikling vedrørende undervisningen Faglig ajourføring Elevpraktik, brobygning, introduktionsforløb Klargøring og tilfældig forlængelse af skoledagen Opgaver ml. undervisningsopgaver Andre opgaver i tilknytning til undervisningen

Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Opgaver, der hverken er undervisning eller opgaver i tilknytning til undervisning Normalt tillagt én/ enkelte lærere Skolelederen fastsætter tidsforbruget i dialog med læreren Der er mulighed for at indgå akkorder Særlige regler for – Klasselærere – Lejrskoler – Afgangsprøver og censur Andre opgaver

Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Den enkelte lærers undervisningstimetal (§ 5) Kommunens undervisningsmaksimum er fastsat i lokalaftalen – svarer til fuldtidsbeskæftigelse Andre opgaver nedsætter antal undervisningstimer Omregningsfaktorer - Undervisning - Specialskoler, heldagsskoler, døgninstitutioner - Særlige undervisningsformer - nyuddannede

Fokuspunkter for lokale SL-afdeling Den enkelte lærers undervisningstimetal Der skal aftales: Et maksimalt undervisningstimetal Omregningsfaktor for undervisningen Omregningsfaktor for ny-uddannede, der sikrer en nedsættelse af det maksimale undervisningstimetal med 30 timer Lokal lønaftale Arbejdstidsaftale 08 - indholdet

Andre opgaver - tilrettelæggelse Tiden til ”andre opgaver” fastsættes som udgangspunkt af skolelederen i dialog med læreren Der skal tages højde for hele opgavens omfang. Læreren kan opgøre tiden svarende til timerammer. Skoleleder og TR kan indgå akkordaftale akkordaftaler på kommunalt niveau, hvis det findes hensigtsmæssigt af hensyn til opgavens særlige karakter Arbejdstidsaftale 08 - indholdet

Lønaftaler ”Skal”-aftale: Bilag 6 A-D, pkt. 5 Overenskomstens Bilag 3 Lønaftalen skal indeholde Undervisningstillæg Specialklassetillæg Arbejdstidsbestemte tillæg Akkordtillæg Tillæg for selvstyrende team Opmærksom på væsentlige lønændringer Værdien af lokale overtidsaftaler Arbejdstidsaftale 08 - indholdet

Arbejdstidens placering (§7) Normalt på hverdage Maksimalt på 209 dage -kan fraviges ved aftale mellem skoleledelsen og TR Arbejdet foregår på skolen eller uden for skolen - alle opgaver kan gøres til genstand for tilstedeværelse, forudsat det giver mening i forhold til opgaverne, og de fysiske rammer er i orden Arbejdstiden skal så vidt muligt være samlet

Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Arbejdstidens placering (§7) Normalt på hverdage Maksimalt på 209 dage -kan fraviges ved aftale mellem skoleledelsen og TR Arbejdet foregår på skolen eller uden for skolen - alle opgaver kan gøres til genstand for tilstedeværelse, forudsat det giver mening i forhold til opgaverne, og de fysiske rammer er i orden Arbejdstiden skal så vidt muligt være samlet

Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Opgaveoversigt (§ 6) Skal overordnet angive undervisningsopgaver og andre opgaver, den enkelte lærer påtænkes at løse i det kommende skoleår Ikke et bindende tilsagn om opgaver indebærer et minimumsløntilsagn

Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Arbejdstidens placering (§7) Normalt på hverdage Maksimalt på 209 dage -kan fraviges ved aftale mellem skoleledelsen og TR Arbejdet foregår på skolen eller uden for skolen - alle opgaver kan gøres til genstand for tilstedeværelse, forudsat det giver mening i forhold til opgaverne, og de fysiske rammer er i orden Arbejdstiden skal så vidt muligt være samlet

Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Fleksibilitet (§ 8) Behov for ændringer i løbet af skoleåret  mulighed for at ændre på indhold og omfang af arbejdsopgaver Ændringer drøftes snarest muligt mellem skoleledelsen og den berørte lærer - konsekvens ved ændringer drøftes - ved større ændringer laves tillæg til opgaveoversigten - hvis undervisning aflyses i en periode, drøftes lærerens arbejdsopgaver

Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Overarbejde (§ 9) Overarbejde kan opstå som: -Planlagt overarbejde -Løbende pålagt overarbejde Skoleledelse og lærer aftaler, om overarbejdet udbetales løbende eller afspadseres i efterfølgende normperiode Ved skoleårets afslutning opgøres arbejdstiden: -Arbejdstid i henhold til opgaveoversigten -Pålagt undervisning udover opgaveoversigten x omregningsfaktor -Pålagte andre opgaver udover opgaveoversigten

Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Merarbejde deltidsansatte (§ 10) Godtgørelse med frihed af samme varighed eller normal timeløn Overtidsbetaling for timer, der overstiger fuldtidsnormen

Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Til- og fratræden i skoleåret Beregning og opgørelse af arbejdstiden i henhold til bilag 5 Arbejdsopgaver, som ikke er jævnt fordelt over skoleåret: Afviklet arbejdsmængde vurderes konkret

TR´s rolle TR og skoleledelse skal drøfte de overordnede principper for arbejdstilrettelæggelsen Fokus på arbejdsmiljøet både på skolen og for den enkelte lærer TR aftalekompetencen til at indgå aftale om skoleakkorder TR og skoleledelse skal løbende samarbejde om: –Implementeringen af den lokale arbejdstidsaftale –Hvorvidt aftalen indfrier målsætningen om øget engagement, professionalisme, fleksibilitet og mindre bureaukrati Arbejdstidsaftale 08 - indholdet

Til- og fratræden i skoleåret Beregning og opgørelse af arbejdstiden i henhold til bilag 5 Arbejdsopgaver, som ikke er jævnt fordelt over skoleåret: Afviklet arbejdsmængde vurderes konkret

Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Til- og fratræden i skoleåret Beregning og opgørelse af arbejdstiden i henhold til bilag 5 Arbejdsopgaver, som ikke er jævnt fordelt over skoleåret: Afviklet arbejdsmængde vurderes konkret