Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Svend Gønge-skolens værdier...
Advertisements

Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Modstand som forandringspotentiale
Undervisningsplanlægning
Ledelsesakademiet, Erhvervsakademi Aarhus
Arbejdspladsudvikling
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
G4S og Erhvervsakademi Aarhus
Evaluering af forsøgsskoleprojektet Læreruddannelsen i Aarhus
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
Præsentation af teorien transfer
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
Strategi som forandrings- skabende dialog
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Hvad er forandring?.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Kodeks for offentlig topledelse
Hvad er LP-modellen? LP-modellen er udviklet af professor Thomas Nordahl 3-årigt forskningsbaseret projekt En model til pædagogisk analyse og handleplaner.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Program Erfagruppen d. 2. februar Velkommen og introduktion til ”moodygrafen” Forbrugerstyrelsen tegner deres ”moodygraf” Interview.
Velkommen til Ny Nordisk Skole akademidag 2015 #nynordiskskole.
Implementeringsforskning
Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren.
Konsultative praksisformer i PPR
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
DPU – Aarhus Universitet
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
VI VIL GENBRUGEVI VIL DELEVÆRKTØJER Undersøg, hvad der skal testes Planlæg og udfør testen Del indsigter fra den nye test Find ud af, om noget skal tilpasses.
Faglig Udvikling i Praksis Teknologi
Hvordan øges værdien af entreprenørskabstræning i Ghana?
At gøre karriere.
©Evaluering. Af læring, undervisning og uddannelse
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Flipped Classroom i butiksøkonomi Kim Skaaning, Lektor
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Præsentationens transcript:

Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis

Transfer At anvende viden og kunnen lært i en sammenhæng til at kvalificere handling i en anden Uddannelse handler måske ikke så meget om at blive klogere, men om at blive bedre til at handle!

Tre vigtige faktorer 1.Personlige faktorer 2.Faktorer i undervisningen 3.Anvendelseskonteksten

Hvad virker bedst? 1.Personlige faktorer: 35% 2.Faktorer i undervisningen: 20% 3.Anvendelseskonteksten: 45% Hvorfor bruger vi så mest tid på undervisningen? Kilde: Bjarne Wahlgren Professor i voksenpædagogik ved DPU

Transfer sker ikke automatisk Vanskeligheder ved at se sammenhæng – Manglende lighed mellem læringssituation og anvendelsessituation Vanskeligheder ved at oversætte viden til praksis – Kræver komplekst oversættelsesarbejde – Rekonceptualisering Modvilje mod at anvende det lærte – Den nye viden overlejres af vaner, traditioner, ”Vi plejer…” Konteksten vanskeliggør anvendelsen – Anvendelse af læring forudsætter forandring: kan møde social modstand Hvad får dette jer til at tænke på?

Perspektiver Mere vægt på læring i praksis Skærp samspillet mellem faktorer Forholdet mellem nær og fjern transfer

Observation som metode