Innovations- karavanen 2010. Innovation – hvorfor? Samfundsudvikling – globale / lokale forhold kræver nytænkning. Udfordringer for UCN fx i form af færre.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Åbent bord Den Kreative Platform
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Struktur: ”Quiz og byt”
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
Camp. Energizer: Hvornår fik du sidst en god ide? 10 min.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Strukturer velegnet til…
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Innovation og iværksætteri
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
Den Kreative Platform I Skolen Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehave til arbejdsplads Her starter slide showet efter introen og musikken stopper.
Darum skole 4. november 2013.
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Ide-magneten.
Modul 3B Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli.
Projektlederens rolle(r)
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Videreudvikling af ide 2&2
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Fodbolddrengene. Her kommer Jes løbende hen til John, fordi de har aftalt at spille fodbold. Hej John. Undskyld, jeg kom for sent. Det gør ikke noget.
Relationer – børn og voksne
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Procesværktøjer.
Idé-generering. Idéudvikling En fast økonomisk ramme En fast tidsmæssig ramme Et fast eksamenskrav En fast dramaturgi Nytænkning – et konkurrenceparameter.
Vejlederens kommunikation
Læse/studiegrupper.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Modul 4D Videreudvikling af idé I grupper. Idé-udvikling i grupper.
Workshop Sund By Netværket
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 4A Ideudvikling 2&2 alene med en bunke blandede stimulikort (Spillet)
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Why I hate PRRRRRMS Christina Gadegaard Designer Digitalis MSF Onliners A/S – Medlem af IHPRRMS siden 1998.
 Program for kurset Lektion 1 Hjemmearbejde Lektion 2
Modul 5A Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges.
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
SUF - gevinstrealisering
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Øvelser til fremme af kreativ tænkning
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Innovation.
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Præsentationens transcript:

Innovations- karavanen 2010

Innovation – hvorfor? Samfundsudvikling – globale / lokale forhold kræver nytænkning. Udfordringer for UCN fx i form af færre uddannelsessøgende øget konkurrence om de studerende. Arbejdsmiljøet en udfordring, når hverdagens kompleksitet øges. Innovationskaravanen 2010

Den innovative professionshøjskole UCN Team Innovation – ”institutionelt team” = tværgående i hele UCN med fokus på innovation etableret efterår Innovation er ét af hovedområderne i UCN’s strategi for (udviklingskontrakt). Nyt videncenter ”Videncenter for Innovation” etableret ved årsskiftet Innovationskaravanen 2010

Er vi i gang? Yes! - - yes we can! Vi: uddanner til forandring. uddanner til kreativitet og innovation. arbejder kreativt og med innovative metoder mange steder i UCN… -måske somme tider helt uden at vide det? -måske er der mulighed for at gøre det meget mere? og meget sjovere? -måske er der mulighed for at få idéer, der rykker meget mere? mere end hvis vi gør ”som vi plejer”…. Innovationskaravanen 2010

Hensigten med Innovations-karavanen er, at vi alle i UCN får mere viden om, hvad innovation er og en oplevelse af innovations betydning for hverdagens praksis. Innovationskaravanen 2010

En ulden fis i en hornlygte – et buzzword – eller? Innovation er en kreativ proces, som skaber en god idé, der efterfølgende omsættes og giver værdi. Innovationskaravanen 2010 Fase 2, 3 og 4 kommer vi tilbage til lidt senere i 2010!

Hvornår får I de gode idéer? Hvor befinder I jer fysisk, når I får gode idéer? Hvad laver I, når de gode idéer kommer? Hvad mener I er afgørende for, at de gode idéer kommer frem? Innovationskaravanen 2010 At styre kreativitet = at stimulere idéudvikling = Fokus i Innovationskaravanen fase 1 !

Hvilke metoder/teorier har vi valgt til karavanen? Metoder, som vi mener, kan overføres til vores daglige arbejde i UCN. Kreative ”tænkeredskaber”, som vi vurderer, kan skabe kreativitet i UCN. Første runde af innovationskaravanen: Lateral tænkning Innovationskaravanen 2010

Innovations-karavanens medlemmer: - Jacob - Berit - Anni - Ann-Merete Innovationskaravanen 2010

Er der noget I er i tvivl om? Brug planchen ved døren! Innovationskaravanen 2010

Lateral tænkning Dr. Edward de Bono -Vi tænker traditionelt : analyse, vurdere, argumentere => traditionelle svar -Lateral tænkning gi’r os nye mønstre/sammenhænge på tværs af dét, vi ikke tror hænger sammen. -Giver mulighed for nye idéer og gode spørgsmål. -Specifikke tankeprocesser kan opøves (kreativ tænkning kan læres) - Bruger vi lateral tænkning, styrer vi tankerne hen i kreativitetens felt..

God fornøjelse!

…Isbryder…

Udfordringen Hvad giver dig arbejdsglæde? Hvilke udfordringer er der i dit daglige arbejdsliv?

Idegenerering Innovations- karavanen 2010

Den personlige udfordring…. Nu skal du vælge den udfordring, du gerne vil arbejde videre med: Det skal være en konkret udfordring fra dit arbejdsliv Udfordringen skal formuleres, så du kan handle på den – hvordan kan jeg…………? Skriv udfordringen som et spørgsmål…

Ideudvikling. Rejsen imod nye ideer….. Innovationskaravanen 2010

Strukturen - den kreative platform: Den Røde Løber Opgaven –udfordringen Ideudvikling Ideudvælgelse Præsentation Den blå løber/kattelemmen

Den kreative platform principper: Vi holder (næsten) ingen pauser. Du må gerne "melde dig ud" - bare du melder dig ind igen En opgave en deadline Sig JA til (næsten) alt Lav mange fejl - og brug dem Ideer er ikke farlige - accepter dem alle. Lad være med at være genial Ingen bedømmelse

Vi går i gang…

Den røde løber - 3D case Klap ”Yes – jeg har lavet en fejl” Find sammen med den, som har den samme hårfarve, som dig selv Den med den længste pegefinger starter

Den røde løber - 3D case Dagen baglæns ”Fokus” Find sammen med den, der har den samme farve trøje, som dig selv Den med de største hænder starter I får 1 minut hver og vi styrer

Den røde løber – 3D Case Ting mødes Find sammen med en, der har samme type bukser som dig selv. Den, der sidst har spist et æble, starter

Den kreative platform Bedste venner i dag til ideudvikling: Gule sedler Pen Skriv en ide 1 pr. seddel

Find din udfordring frem igen…..

Ideudvikling….

Ideudvikling Tøm hjernen…..

Hvilke ideer ville han få?

Hvilke ideer ville de få?

Ideudvikling UCN ”Education with balls;=)” Tag en bold i posen. Brug ordet til at få ideer til din udfordring…

Ideudvikling Ønsketænkning…. Hvad nu, hvis alt kunne lade sig gøre?

Ideudvikling Dogmetænkning… Hvad nu, hvis du kun har 10 minutter til at imødegå udfordringen…. Hvad sker der så…

Ideudvikling Hvis en tandlæge havde din udfordring – hvilke ideer ville han/hun få?

Ideudvikling Hvis den person du holder mest af havde din udfordring – hvilke ideer ville han/hun få?

Ideudvikling Hvis en general havde din udfordring – hvilke ideer ville hun/han få?

Sortering af individuelle ideer Grønne ideer – umiddelbart omsættelige Gule ideer – på lidt længere sigt Røde ideer – radikal innovation Associationer

Den røde løber - 3D case Giv gaver Find sammen med den, der har samme type sko som du har Den, der har længst hjem, starter

Ide-kortet Find sammen i grupper Alle ideer sættes på bordet Vælg én ide ”med hjertet” Placer din ide midt på et A3 ark Idekort (parvis): Brug 5 minutter til fælles ideudvikling på den ene parts ide – skriv ned Byt roller Skift makker; gentag proceduren

Præsentation i elevator – 1 minut til hver Læs din udfordring op. Fortæl om de ideer du fik til løsning af udfordringen. Den der er født først på året starter.

PAUSE….

Fernisering…… Medbring A3-arket med udfordringen og dine ideer. Hver 8 personers gruppe laver nu ”hjulet” med en anden 8 personers gruppe, hvor man på skift laver ide- formidling og lytter. Dette gentages, hvis der er tid. Proces-opsamling på ideerne…..

… Slut på den kreative platform…

Realisering… Hvad skal der ske nu med din ide? - hvad gør du i morgen? - hvad gør du om en uge? -hvordan kan du se at din ide er gennemført?

Evaluering

HVAD NÅEDE VI I DAG? Øvede os i, at fejl er OK Valgte en betydningsfuld udfordring Fik energi (energizers) – grin og bevægelse Idéudviklede alene -> idéudviklede sammen Præsenterede idéer – glædede os over høsten Tryghed / koncentration / motivation / viden ET GODT GRUNDLAG FOR IDÉUDVIKLING

Tak for i dag