Tv-reklame.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Advertisements

Filmtekniske virkemidler
TV- og filmreklamer.
Kommunikation af resultater
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Fortællinger & Genrer November 2010
Hvad er mediefag?.
Filmanalyse Intro til filmmediet.
Metodiske tilgange og filmiske virkemidler
Trykte reklamer og tv-reklamer
9 Købsadfærd på konsumentmarkedet
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Kapitel 5 Den kreative strategi
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Kommunikation / it.
Danmarks passion og stolthed Strategi for Økologisk Landsforenings Kommunikationsteam
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Appelformer Logos, etos og patos.
Præsentation af Det retoriske kompas
Reklamer Reklametyper.
Tegneserier  .
Animation - en bevægelse der fortæller.
Beskæring, perspektiv, og komposition
Snak med din sidemand om dette et par min.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Filmanalyse - et grundkursus -
- et forsøg på en analyse
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Profilfag Julemarked Alle er på padlet i gruppen og har materialet fra sidste gang Alles padlet skal I dag kl indeholde: 1. Det der mangler fra.
Reklame & Markedsføring
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Verdens værste bødler Sagprosa.
Kortfilmen ”Beast”.
Kortfilm Et overblik.
Reklameanalyse Walkthrough.
Reklamefilm Analysemodel.
Analyse af noveller.
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)
Tekstens byggeklodser
Handlingsalternativer
Reklameanalyse.
Alternativ reklameassistent
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
-Billedanalyse-.
Levende billeder: Kortfilm
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Dokumentar.
Din kreative online praksis! – del 2
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
REKLAME KOMMUNIKATION.
Markedsføring og reklame
Afsender Produkt Udgivelsestidspunkt
Verbal kommunikation Ord og samtale
- Virkelighedsvarianter
At gennemskue faktagenren
Hvad er dokumentarfilm?
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Tobaksreklamernes magt
2.D Mediefag C.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Overordnet fokus forløbet
Præsentationens transcript:

Tv-reklame

Oversigt Hvad er en tv-reklame? Formål Typer af tv-reklamer Varens brugsværdier Målgrupper AIDA-modellen Reklamekneb Typer af tv-reklamer Hovedbestanddele i en tv-reklame Tv-reklamen fortæller en historie Fremstillingsformer Den gode tv-reklame

Hvad er en tv-reklame? Definition: En kort film med et salgsbudskab. Fortæller en historie for at sælge en vare. Er bestilt og betalt af producenten af varen. Budskabet er rettet mod en bestemt målgruppe. Varighed: 5-60 sekunder.

Formål med en tv-reklame At påvirke en bestemt målgruppes købeadfærd. At sælge en eksisterende vare. At introducere og sælge en ny vare. Salget af en vare er målet med en tv-reklame. “Historien”, som fortælles i tv-reklamen, er midlet til at sælge varen.

Varens brugsværdier En vare har to brugsværdier: Varens primære brugsværdi: Varens reelle brugsværdi, dvs. varens gode egenskaber. Fx: Vi drikker Coca-Cola for at slukke tørsten. Varens sekundære brugsværdi: De afledte egenskaber, der følger med varekøbet, fx social status og livsstil. Fx: Vi tror, at vi opnår selvtillid, spænding og succes hos det modsatte køn ved at forbruge varen. Den sekundære brugsværdi optager ofte størst plads i tv-reklamen og er den, der skal sælge varen.

Målgruppen Målgruppen angår fx: Køn, alder, uddannelse, job, social status, drømme og ambitioner mm. Eksempler på målgrupper: Den unge børnefamilie, karierrekvinden, de sportsinteresserede mænd, den nybagte mor, håndværkeren, teenagere osv.

AIDA-modellen Attention (opmærksomhed): At præsentere en vare. AIDA-modellen viser de fire stadier, som tv-reklamens budskab skal igennem for at nå modtageren: Attention (opmærksomhed): At præsentere en vare. Interest (interesse): At skabe interesse hos målgruppen. Desire (købelyst): At give lyst til varekøbet, fx gennem argumenter. Action (handling/varekøb): At opfordre til varekøbet.

Reklamekneb Reklamen kan ”overtale” forbrugeren til varekøb på forskellige måder: Idolkneb: Fx et sportsidol præsenterer varen. Ekspertkneb: En ekspert/autoritet udtaler sig for at styrke produktets troværdighed. Udbredelseskneb: Der refereres til en stor gruppe af mennesker, der bruger produktet. Generaliseringskneb: Tv-reklamen hævder, at ”alle mennesker” har behov for varen.

Typer af tv-reklamer Man kan inddele tv-reklamer efter fx: Varetype: fx produkter til hudpleje, kæledyr, sport eller smykker, musik osv. Målgruppe og livsstil: fx børnefamilien, singler, fitnessdyrkeren, håndværkeren, pensionisten osv. Fortællemåde og fremstillingsform: fx brug af virkemidler som lys, musik, ”historie” osv.

Hovedbestanddele i en tv-reklame Tv-reklamen består af: Tale Handling Musik Lyd (reallyd,effektlyd,voice-over) Filmiske virkemidler Evt. et reklameslogan Evt. en jingle (en særlig kort brug af musik og måske ord – skaber genkendelse)

Tv-reklamen fortæller en historie Historien kan ofte indsættes i Berettermodellen Aktantmodellen

Fremstillingsformer Man kan skelne mellem to fremstillingsformer: Den faktuelle fremstillingsform: Fortællerstemmen er producenten eller en repræsentant for producenten. Fortællerstemmen er en forbruger eller en autoritet, der har erfaring med varen. Den fiktive fremstillingsform: Seeren må selv finde frem til budskabet.

Den faktuelle fremstillingsform Gengiver forhold i virkeligheden. Fremhæver varens egenskaber (den primære brugsværdi). Appelformer: Fornuft (logos) og troværdighed (etos). Anvender logiske argumenter. Modtageren (seeren) informeres og belæres. Direkte seerhenvendelse (fx ved hjælp af øjenkontakt). Budskabet fortælles direkte.

Den fiktive fremstillingsform Indholdet er en opdigtet historie. Historien kan indsættes i Berettermodellen. Aktantmodellen kan synliggøre hovedpersonens projekt. Appelformer: Følelser (patos) og troværdighed (etos). Modtageren (seeren) identificerer sig med hovedpersonen og konflikten. Problemløsning: Varen ”løser problemet”. Indirekte seerhenvendelse (fx via en hovedperson i historien). Modtageren (seeren) må selv finde frem til budskabet.

Virkemidler En tv-reklame er en lille film med filmiske virkemidler: Indstilling, scener og sekvenser Lyd (fx replikker, underlægningsmusik og fortællestemme) Lys (fx ovenlys skaber naturlighed) Farver (fx stemning og symbolik) Filmsprog (fx komposition og klip) (Find nærmere beskrivelse af begreberne under Virkemidler i forløbet).

Analyse af tv-reklamer Tv-reklamens grundtype Vare Målgruppe Plot - Dramaturgi/historie - Personer - Location(s) - Rekvisitter Reklamekneb Virkemidler (lyd, lys, symboler, filmsprog) AIDA-modellen Vurdering Brug ReklameCirkel og Virkemidler, når du skal analysere tv-reklamer.

Den gode tv-reklame En god tv-reklame opfylder to kriterier: Tilgodeser målgruppen: Jo mere tv-reklamen involverer os, jo mere opmærksomhed, sympati og genkendelighed får den, og jo mere sælger den. Opfylder AIDA-modellen