Download præsentationen
1
Beskæring, perspektiv, og komposition
Filmisk terminologi! Beskæring, perspektiv, og komposition
2
En films opbygning Indstilling Scene Sekvens
3
Indstilling Er en række enkeltbilleder, der optages uden klip. Altså fra klip til klip
4
Scene En række indstillinger, der er samlet i en afgrænset handling, der udspilles i et samlet tidsrum og sted.
5
Sekvens En række scener, der sammen skildrer et længere afsluttet handlingsforløb
6
Beskæring Ultratotal
7
Beskæring total
8
Beskæring halvtotal
9
Beskæring Halvnær
10
Beskæring nær
11
Beskæring ultranær
12
Andre beskæringer Nakkeskud (over-the-shoulder) To – skud (two – shot)
13
Forskellige perspektiver!
Normal Frø Fugl
14
Komposition Forgrund, mellemgrund og baggrund
Balance/ubalance vha. diagonale linier eller kælkede linier Fokusskift
15
Dagens opgave Vi ser et klip Koncentrer Jer om: - Beskæring
- Perspektiv - Komposition
16
Kameraet, lys, farver, klipning og lyd
Filmens sprog II Kameraet, lys, farver, klipning og lyd
17
Stationære Kamerabevægelser
Panorering Tilt Rush/sweep oanorering
18
Kamera på skinner, dolly eller kran
Fællesbetegnelse: Travelling
19
Håndholdt Subjektiv (P.O.V) Vi ser det, som personen ser.
Kan være meget spændingsskabende Bruges ofte i gysere
20
Håndholdt Giver en fornemmelse af kaos og dynamik
21
Håndholdt Steadi cam Giver mere flydende bevægelser, end decideret håndholdt
22
Belysning Low key (stemning, skygger en del af filmen)
High key (ingen skygger, Friends)
23
Farveholdning Varmt <>koldt Color grading
Primær farveskala (Superman) Komplementær farver (Romeo + Juliet)
24
Klipning/editering Kontinuitetsklipning Montageklipning
Minimalklipning
25
Kontinuitetsklipning/usynlig klipning
Klip på bevægelse Klip i blikretning Match – cut (fra én rund form til en anden) Bevirker, at vi nærmest ikke ser klippene
26
Montageklipning Associativ klipning Synligt (bevidst)
Fra fugl i bur til man bag persienne = mand føler sig fanget
27
Minimalklipning Lange indstillinger Bevægeligt kamera Dybdefokus
Karakterer bevæger sig i billedet
28
Parallel og krydsklipning
Kryds = handlingsforløb forenes Parallel = finder sted samtidig, men mødes ej
29
Slow og speed up Henholdsvis tid til at dvæle eller kaos.
Forlænger eller forkorter den faktiske tid
30
Flash – backs og flash - forwards
Henholdsvis tilbage eller frem i tiden Flash – backs forklarer, hvad og hvorfor en person reagerer, som han/hun gør Flash – forwards kan vise, hvad personen frygter eller håber på
31
Klipperytme! Mange eller få klips Dynamik eller dvælende stemning
32
LYD Synkron lyd Dialog (læbe-synkron) Asynkron Voice - over
33
Brug af musik Underlægningsmusik er asynkront
Hvis en bilradio spiller, er der tale om synkron brug af musik (incidental musik)
34
Lyde Reallyd = hvis man ser en person, som skriger og man kan høre skriget Off – screen lyde = motorstøj, men hvor vi ikke ser bilerne.
35
Kontrapunktisk brug af musik
Kan være meget effektfuldt Krigsspillet til XBOX 360 ”Gears of War” har reklameret ved hjælp af Gary Jules’ sang Mad World. Det giver en helt ny fornemmelse. (YouTube)
36
Opgave! Læg i følgende klip mærke til: Beskæring Komposition
Perspektiv Kamerabevægelser Farve og lys Klipning Lyd
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.