Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

REKLAME KOMMUNIKATION.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "REKLAME KOMMUNIKATION."— Præsentationens transcript:

1 REKLAME KOMMUNIKATION

2 KOMMUNIKATION Lytte, tale, læse og skrive = kommunikation
Kommunikation er at udveksle budskaber og betydninger mellem afsendere og modtagere Budskaber og betydninger kan være ord(verbale budskaber), men også det vi siger uden ord(nonverbale budskaber) fx kropssprog, eller de signaler vi udsender igennem påklædning, frisure o.l. Den der kommunikerer er afsender. Den der kommunikeres til er modtager

3 FORSKELLIGE KOMMUNIKATIONSFORMER
En – En-kommunikation = Når to parter kommunikerer Massekommunikation/1 til mange = Når flere end 2 er involveret. Fx. på TV foregår kommunikationen 1 til mange, dvs. fra en TV-kanal til mange seere Multikommunikation = Mange til mange taler sammen. Fx. Facebook – her taler deltagerne på kryds og tværs, dvs. mange til mange Enetale(monolog) = Envejskommunikation. Fx. ordrer, irettesættelser, kollektive beskeder. Pointen med dem er, at vi ikke ønsker at få svar tilbage, men der er altid et svar, når vi står overfor hinanden. Ikke nødvendigvis verbalt, men ofte nonverbalt, fx sur mine, gaben, smil. Selv når vi ikke ønsker at kommunikere, gør vi det alligevel. At vende ryggen til eller kigge væk/ned er også at sende et budskab Samtale = Når kommunikationen går begge veje, foregår der en dialog

4 Visualisering af kommunikationsformer
En – en / enetale/monolog En til mange Samtale/dialog Mange til mange

5 Kommunikationsmodellen
En enkel kommunikationsmodel der er god at huske, når I arbejder med reklamer, men også med artikler og pjecer, ser opslag på opslagstavler, SMS/mails og i interaktion med andre mennesker, hvad enten det er via en skærm eller ansigt til ansigt Afsender Budskab Modtager

6 Hvad er hvad? Afsender og modtager = Undersøge forhold omkring afsender og modtager. Hvem de er, især hvis du ikke kender dem i forvejen. Alt hvad du kan finde er væsentligt, fx alder, køn, uddannelse, beskæftigelse, politisk/religiøst/seksuelt tilhørsforhold mm. Relationen er vigtig Hensigt = At undersøge hensigten omfatter dels årsagen til at afsender henvender sig til modtager, dels årsagen til at modtager lukke op for kommunikationen og lader sig påvirke. God idé at overveje hvorfor, parterne ønsker at kommunikere Budskab = Hvad ønsker afsenderen, at modtageren skal opfatte. Der kan både være tale om tydelige/åbne og skjulte budskaber i tekst såvel som billede

7 REKLAMER En henvendelse med den hensigt at sælge en vare, f.eks. En koncert, tøjmærke, forestilling, skræmmekampagne mv. Reklamer tilhører genren ”faktion” – De benytter sig både af fiktive virkemidler, men har samtidig en tydelig forbindelse til den konkrete virkelighed Forbindelsen til virkeligheden er den vare, der reklameres for. Det fiktive er bl.a. reklamernes sprog, fx rim og rytme, og deres vilde og fantastiske begivenheder Uanset reklamernes brug af fri fantasi er varen det vigtigste, og det betyder ikke kun at underholde og fortælle en god historie. Afsenderens mål er at sælge sin vare I dag kan vi ikke gå udenfor en dør uden at blive mødt af reklamer. Vi ser dem på facader, busser, toge, stationer, bannere og forretninger. Selv når vi er hjemme i privaten, bliver vi mødt af reklamer i TV såvel som igennem brevsprækken

8 I de sidste 20 år har reklamebranchen stille og roligt vokset sig stor og indflydelsesrig ift. vores forbrugsvaner, men tidligere var synet på reklamebranchen præget af fordomme og hån. Det blev ikke set som et agtværdigt erhverv I takt med TV’s indtog i vores hverdag er levende reklamer blevet en hastigt voksende forretning. Særligt føljetoner som DSB-Harry, KIMs-reklamerne, L’easy, Oddset(Danske Spil), YouSee osv. har danskerne taget til sig Det er reklamer, vi husker godt, og det gør, at produkterne ikke forsvinder ud af vores syns- og tankefelt, om end et øget salg via reklamerne er mere tvivlsomt Som forbrugere er vi ikke ukritiske, vi tager ikke alt for gode varer, hvilket var tendensen tidligere. Selvom DSB-Harry var sjov, er vi stadig utilfredse med DSB, L’easy er ikke en god forretning på sigt for forbrugerne, da de ofte ender med at betale mere for varen pga. renter osv.

9 Mini-break: Reklamefilm der underholder
Oddset Citronmåne-tasken Unicef Folkekirken.dk

10 Reklamer Målgruppeanalyse, appelformer og analyse af trykte reklamer

11 Målgruppe Alder Køn Fritidsinteresser Uddannelse Beskæftigelse
Indkomst Bopæl Livsstil

12 Minerva – Målgruppeanalyse
Hvis du vil sælge et produkt, er kendskabet til målgruppen vigtig Det nytter ikke at lave en fitness-reklame med unge, veltrænede modeller, hvis målgruppen er de 70-årige Minerva-modellen er en opdeling af forskellige segmenter i samfundet dvs. forskellige grupper i samfundet, der deler interesser/livsførelse med hinanden

13 Appelformer Logos: Logik
Når afsenderen forsøger at overbevise logisk/sagligt og appellere til modtagerens fornuft. Logos-appellen behøver ikke være et umiddelbart logisk argument – det kan også være et argument, der bygger på saglig viden. Etos: Tillid Kan være sværere at huske, men skal appellere til modtagerens tillid – her er afsenders troværdighed afgørende. Handler om, når afsenderen forsøger at overbevise med henvisning til en afsender, som modtageren har tillid til. Patos: Følelser I familie med ordet: Patetisk = følelsesladet Når afsenderen forsøger at overbevise ved at inddrage og appellere til følelser hos modtageren.

14 Anvendelse af appelformer
LOGOS: Logik Hold dig til kendsgerninger Vær saglig og objektiv Vælg neutrale ord Optræd behersket og dæmpet Gør sagen klar ved fx at anvende udtryk som: "Der er to grunde til at...", "Undersøgelser har vist at... m.fl."

15 Anvendelse af appelformer
ETHOS: Tillid Vær dig selv Brug gerne eksempler og egne erfaringer Hold øjenkontakt med tilhørerne Vis interesse og respekt for tilhørerne Undgå at virke pjattet og useriøs – hold dig til sagen Vær nuanceret – tag hensyn til ulemper og modargumenter Vind tilhørernes tillid ved fx. At anvende udtryk som "Jeg ved at nogle af jer synes at...", "Jeg har selv prøvet at..." m.fl.

16 Anvendelse af appelformer
PATHOS: Følelser Vær engageret Brug værdiladede ord Anvend et levende kropssprog – men overdriv ikke Brug eksempler som taler til tilhørernes følelser Få tilhørerne til at føle at det er deres liv, det drejer sig om – brug vendinger som "I ved jo godt at...""Netop I kan gøre noget fordi..." m.fl.

17 Lav en reklame Reklamen skal indeholde: Logo, Et slogan
En illustration En kort tekst om baggrunden for og hensigten med kampagnen De tre appelformer skal anvendes: Logos (fakta og logik) Etos (Autoritet og ekspertviden) Patos (Følelser og værdier) Husk at have appelform, målgruppen og jeres kommunikation i fokus – jeres kommunikation skal være tydelig og passe til målgruppen

18 Overvejelser til jeres reklamen
Budskab og hensigt: Skal der være åbne og skjulte budskaber er der i reklamen? Hvilke hensigter har I som afsender? Hvor og hvilke medie skal reklamen være? Komposition: Hvad skal være reklamens blikfang og hvordan skal linjeføring være? Hvordan skal reklamens layout og typografi være? (Logo, slogan anden tekst) Overvej hvordan illustrationer og tekststykket skal hænge sammen

19 Sproglige virkemidler:
Hvordan skal sætningsopbygningen være? Vil I benyttet rim, rytme, ordspil? Vil I benytte slang eller hvordan skal sprog være? Vil I benytte metaforer? Fx Torskedum er et eksempel på en metafor. Det består af to ord, som man normalt ikke finder sat sammen. Metafor: Han kører lynende stærkt: Sammenligning: Han kører som lyn og torden: Han kører er realplan, lynende er billedplan. Han kører er realplan, som lyn og torden er billedplan Illustrationer: Hvilken farver, belysning, perspektiv, beskæring, rumvirkning vil I bruge Hvad er illustrationernes funktion i reklamen? Personer, miljø, livsstil: Hvor foregår reklamen (tid og sted)? Overvej evt. personer, miljøet og hvilke livsstile der skal repræsenter reklamen

20 Eksempler Overvægt, hjerte-kar sygdomme, diabetes 2, rygerlunger, alkoholmisbrug, prævention, knogleskørhed, kræft og vaccination …

21 Lav en reklame Reklamen skal indeholde: Logo, Et slogan
En illustration En kort tekst om baggrunden for og hensigten med kampagnen De tre appelformer skal anvendes: Logos (fakta og logik) Etos (Autoritet og ekspertviden) Patos (Følelser og værdier) Husk at have appelform, målgruppen og jeres kommunikation i fokus – jeres kommunikation skal være tydelig og passe til målgruppen

22 DEFINITION PÅ KAMPAGNE
”En kampagne er en række målrettede handlinger med det formål at påvirke en målgruppes viden, holdning eller adfærd i en bestemt retning, gennemført over en afgrænset periode” (den danske ordbog)


Download ppt "REKLAME KOMMUNIKATION."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google