VIRKSOMHEDSPLAN Teknik og Miljø Tryk på en knap! Rammer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Folkeskole-reformen August 2014.
Arbejdspladsudvikling
Møde med KKR den 28. august 2012 Oplæg v/ Johannes Flensted-Jensen & Harald Mikkelsen.
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Administrative pejlemærker i BUF
Skolereform august 2014………………
Visionsproces Fra ord til handling.
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Planstrategi, lokal Agenda 21 og Kommuneplan. Forventet tidsplan •Planstrategi ikke som forslag •Kun temarevidering af kommuneplanen Obligatorisk min.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
Tillid Temadag for AMIR
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Det Sociale Kapitel
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Placering af dagligvarebutik i Kvistgaard ‏ Kvistgård-Nyrup borgerforening 19. November 2014.
PROCES OG TIDSPLAN Godkendelse af forslag i Byrådet den 22. april Offentlig debat i maj og juni måned Udstilling i Utzon Centeret Endelig godkendelse.
Jord-ERFA-Midt Den 11. december 2014
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Borgermøde om Udviklingsstrategien Byrådet har givet sin vurdering af udviklingen og forslag til hvilke visioner, strategier og indsatser, som skal sikre.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
A A R H U S U N I V E R S I T E T U N I V E R S I T Y O F A A R H U S Lauritz B. Holm-Nielsen| 2 Aarhus Universitets Strategi
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
VIRKSOMHEDSPLAN Teknik og Miljø Tryk på en knap! Rammer
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Strategi 2015 Svømmekonference 2012.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Mere MOST - mindre fravær
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Administrativ organisering
Målopfølgning – Klima- og Bæredygtighedsudvalget
Målopfølgning - Økonomi-, Erhvervs- og Planudvalget
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

VIRKSOMHEDSPLAN 2015-2017 Teknik og Miljø Tryk på en knap! Rammer Aarhus vokser Vi skaber løsninger Rammer De styrende forhold Om virksomhedsplanen Aarhus Kommunes vision Aarhus-målene Budgetmålene Byrådsvedtagne mål og planer Indhold De politisk-strategiske indsatsområder Fotos: Ukendt Aarhus, undtaget dias 7 De organisatoriske indsatsområder

Læs Aarhus-fortællingen Aarhus vokser Flere indbyggere, virksomheder, uddannelser og studerende. Nye bydele og infrastruktur. Flere boliger - mere af det hele. Det er Teknik og Miljøs fremmeste mål at understøtte byens bæredygtige vækst - både hvad angår det størrelsesmæssige, men også hvad angår betydning og indflydelse. Aarhus skal således bevare positionen som en ”vinderby”, i en verden præget af konkurrence mellem byerne. Samtidig skal Teknik og Miljø medvirke til at sikre en dagligdag, der fungerer så godt som muligt for alle. Teknik og Miljø leverer service på en lang række områder, som har betydning for, om Aarhus opleves som et godt sted at investere, bygge, bo, arbejde og opholde sig. Denne indsats udfoldes inden for den Aarhus-fortælling og de Aarhus-mål, Byrådet har formuleret i 2014. Læs Aarhus-fortællingen Eksternt link Hjem igen

Vi skaber løsninger - sammen Teknik og Miljøs overordnede vision sætter yderligere en ramme for arbejdet:  Vores vision er at skabe rammevilkår i verdensklasse og realisere Aarhus’ markante vækstpotentiale. Det gør vi gennem kompetente og løsningsorienterede samarbejder med hinanden, virksomheder, videninstitutioner, netværk og enkeltpersoner.   Det samme gør Teknik og Miljøs ledelsesgrundlag:  Vi leder med hjerte og hjerne Vi er drevet af passion for vores opgaver. Vi sætter en klar retning, opstiller rammer, giver råderum og sikrer resultater. Vi har tillid til medarbejderne og er nærværende med en klar og tydelig kommunikation. Vi er bedre sammen Vi sikrer, at medarbejderne bruger og sætter hinandens faglighed i spil i samarbejdet om de bedste løsninger. Vi engagerer os i byen og er en professionel samarbejdspartner. Vi går nye veje Vi har fingeren på pulsen, er lydhøre og risikovillige. Vi stimulerer at medarbejderne udvikler og afprøver nye ideer, og vi lærer af det vi gør. Hjem igen

De styrende forhold Aarhus-målene er det øverste niveau i Aarhus Kommunes styringshierarki, og ligger på den måde over andre målsætninger, politikker og handleplaner i kommunen. De vil derfor også være styrende for Teknik og Miljøs arbejde.   Budgetmålene og andre byrådsvedtagne mål og planer er næste niveau i styringshierarkiet. De politisk-strategiske indsatsområder er skitseret i indstillingen fra foråret 2014, med forslag om ændret organisering af Teknik og Miljø. Det drejer sig om mobilitet, boligbyggeri og sammenhængskraft, bæredygtig vækst, samt liveability. 2017 er et interessant år på flere måder. For Teknik og Miljø er det specielt interessant, at størstedelen af afdelingen forventes at flytte sammen i et nyt domicil i Gellerup. Det vil give mulighed for nye former for samarbejde og markerer derfor et naturligt sigtepunkt for afdelingen. Hertil kommer Kulturhovedstad 2017, som vil præge afdelingens virke – både i 2017, men også i årene forud herfor. Teknik og Miljø har i 2013 gennemført en omfattende proces med opstilling af prioriterede organisatoriske indsatsområder for de kommende år. Det foregik ”nedefra-og-op”, via forslag fra medarbejderne, lokale MED-udvalg, lokale ledergrupper m.v.   Arbejdet med indsatsområderne har i nogen grad været sat i bero fra foråret 2014, mens der har været arbejdet med organisationsændringen. Indsatsområderne er herefter revideret af Teknik og Miljøs udvidede chefgruppe og chefgruppe i november-december 2014. Hjem igen

Om Teknik og Miljøs virksomhedsplan Virksomhedsplanen er primært et signal om, hvad der prioriteres særligt højt, både i det kommende år, men også på længere sigt. Virksomhedsplanen indeholder således ikke detaljerede beskrivelser af organisa-tionen, de faste driftsopgaver og lignende.   Virksomhedsplanen beskriver de indsatser, der planlægges for hele Teknik og Miljø. Den er suppleret af lokale virksomhedsplaner for hvert af Teknik og Miljøs centre og Ledelsessekretariatet. I virksomhedsplanen er de styrende forhold beskrevet. En række vigtige indsatser er udvalgt, med henblik på at blive fulgt særlig tæt. Det er anført, om der er særlige aktiviteter i 2015, eller om der er tale om en indsats med et længere tidsperspektiv. De lokale virksomhedsplaner kan tage andre forhold op, som kan være vigtige for det enkelte center. Tilsvarende kan der lokalt være vigtige forhold, der ikke er nævnt i Teknik og Miljøs virksomhedsplan, men som alligevel ønskes prioriteret lokalt. Den primære målgruppe for den fælles virksomhedsplan er Teknik og Miljøs udvidede chefgruppe. Det er hér, planen skal leve. Gruppen er desuden ansvarlig for at udfolde de prioriterede indsatser i de lokale virksomhedsplaner. Hjem igen

Aarhus Kommunes vision og Aarhus-målene Byrådet har fastsat en overordnet vision for byen:   Aarhus – en god by for alle – og en by i bevægelse. Aarhus - en by med handlekraft og fællesskab Byrådet har i forlængelse heraf fastsat syv overordnede mål (Aarhus-målene): Der skal i Aarhus skabes 2.000 flere arbejdspladser årligt frem til 2030 BNP-vækst i Business Region Aarhus / Østjylland skal ligge over landsgennemsnittet Aarhus skal være CO2-neutral i 2030 95 % af en ungdomsårgang skal have en ungdomsuddannelse Andelen af selvforsørgende borgere skal op på landsgennemsnittet I Aarhus har vi en høj grad af medborgerskab Aarhus er en god by for alle Teknik og Miljø bidrager til at sikre opfyldelsen af målene på flere måder, men der er i sagens natur betydelig forskel på, hvilken rolle afdelingen spiller i forhold til de enkelte mål. Mere om Aarhus-målene Hjem igen Hvad gør vi?

  Via Klimasekretariatet indgår Aarhus Kommune løbende klimapartnerskabsaftale med virksomheder og uddan-nelsesinstitutioner. Aftalerne giver muligheder for virksomheden i at indgå i et innovativt fællesskab sammen med kommunen, de andre virksomheder og uddannelses-institutioner i netværket. Ungdomsuddannelser Teknik og Miljø stiller praktikforløb o.l. til rådighed. I forbindelse med udbud af større anlægsprojekter anvendes uddannelsesklausuler. Selvforsørgende borgere Al erfaring viser, at det øger chancen for at skaffe sig fast arbejde, hvis man opholder sig på en arbejdsplads. Teknik og Miljø ønsker at bidrage aktivt til målet ved til stadighed at tilbyde aktiveringsforløb og lignende. Det sker dels gennem særlige tilbud som Job i Naturen, men også ved at skabe muligheder i tilknytning til de almindelige arbejds-pladser i Teknik og Miljø. Medborgerskab Teknik og Miljø opretholder en aktiv dialog med fælles-rådene i kommunen. I de kommende år afsøges mulig-hederne for at fremme medborgerskab gennem at inddrage frivillige kræfter i bl.a. vedligeholdelsen af byens grønne områder. En god by for alle Teknik og Miljø skal til stadighed afbalancere sin indsats. Der skal sikres at alsidigt udbud af bomuligheder. Der skal være plads både til biler, busser og cykler. Byens rum og de rekreative muligheder skal kunne benyttes af alle. Aarhus-målene – hvad gør Teknik og Miljø Flere arbejdspladser Teknik og Miljø bidrager gennem den overordnede fysiske planlægning og gennem det konkrete myndighedsarbejde (tilladelser, tilsyn m.m.). I de kommende år er der specielt fokus på optimering af byggesagsbehandlingen. Teknik og Miljø bidrager også til målet gennem rollen som bygherre. Det gælder både på infrastruktur-området og forsyningsområdet, men også gennem det omfattende energirenoveringsprojekt, Aa+, der gennemføres frem mod 2018.   Anlæg og anskaffelser tilrettelægges så vidt muligt sådan, at lokalt funderede virksomheder har gode muligheder for at byde på opgaverne og dermed øge beskæftigelsen. Endelig indgår Teknik og Miljø i partnerskaber og regionale klynge-initiativer på cleantech- og arkitekturområdet. BNP-vækst En af forudsætningerne for at opfylde dette mål er, at Aarhus evner at tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft. Teknik og Miljø bidrager hertil via en aktiv boligpolitik, der rummer plads til alle boligtyper. Desuden bidrager afdelingen ved aktivt at arbejde for bedre mobilitet og ved at sikre et godt byliv. På det praktiske plan betyder det bl.a., at byen skal fremstå både smuk og ren. CO2-neutralitet Teknik og Miljø bidrager på flere fronter. Fjernvarmeproduktionen omlægges til overvejende at være baseret på biomasse. Der opretholdes et attraktivt kollektivt trafiksystem. Og mulighederne for at cykle udbygges. Aa+ - projektet bidrager også til at fremme målsætningen. Hjem igen

Budgetmålene Budgetmålene revideres forud for budgetlægningen for 2016, med afsæt i drøftelser i Teknisk Udvalg.   Budgetmålene – og herunder de konkrete indsatser, der planlægges udført i forhold til budgetmålene - indarbejdes efterfølgende i virksomhedsplanen. Hjem igen

Opsamling vedr. budgetforliget Byrådsvedtagne mål og planer Budgettet og budgetforliget indeholder en del beslutninger vedr. Teknik og Miljø, En del af disse forudsætter en særlig indsats af et eller flere centre.   Chefgruppen følger op på udmøntningen af budgetforliget hver anden måned. Herudover har byrådet vedtaget en lang række mål og planer på Teknik og Miljøs område. En del af disse mål og planer ligger til grund for de politisk-strategiske indsatsområder i virksomhedsplanen. Opfølgningen på øvrige mål og planer sker i de enkelte centre. Opsamling vedr. budgetforliget Eksternt link Hjem igen

De politisk-strategiske indsatsområder Indsatsområderne er opstillet af rådmand og Teknik og Miljøs chefgruppe.   Liveability Bæredygtig vækst Boligudbygning og social sammenhængskraft Mobilitet og forbundethed Hjem igen

Liveability Vi skal gøre byvækst og fortætning til en vinderdagsorden, ikke mindst lokalt i de områder, hvor byen vokser. Byens vækst giver os muligheden for at gøre Aarhus mere ”liveable”. Vi skal tænke liveability ind i sammenhæng med alt, hvad vi gør. Det kan handle om at skabe flere fælles grønne og blå rekreative arealer eller flere levende og attraktive byrum, når vi i øvrigt udvikler byen. Eller det kan handle om, at aarhusianerne skal opleve et større medejerskab til vores fællesarealer.  I 2015 former vi en fælles udviklingsramme for arbejdet – bl.a. i form af City Lab, liveability-målinger og 360 graders perspektiv på byudvikling. ”Vi skal forene høj levestandard og livskvalitet mens Smilets by vokser” STØRRE PLANER PÅ VEJ 2015 2016 2017 2018 Fælles udviklingsramme   Indsatsområder Hjem igen

Bæredygtig vækst Aarhus skal gå foran som en ressource- og energieffektiv by. Aarhus skal være CO2-neutral i 2030. Aarhus skal give borgerne lyst og motivation til at energieffektivisere. Aarhus skal tage lederskab for grøn omstilling – vores vækst forpligter, og udgør samtidig en enestående mulighed. Vi skaber løsninger sammen, både på tværs af Teknik og Miljø og sammen med virksomheder og videninstitutioner. Gennem udbud skaber vi fremtidens bæredygtige efterspørgsel, og skaber optimale vilkår for innovation. Vi tænker mulighederne for bæredygtig vækst ind i løsningen af alle opgaver.   ” Vi skal bygge fremtidens Aarhus bæredygtig og mobilisere en folkeligt forankret kurs mod CO2030” STØRRE PLANER PÅ VEJ 2015 2016 2017 2018 Affaldsplan   Vandforsyningsplan Klimaplan 2016 Strategisk energiplanlægning Planstrategi Kommuneplan Indsatsområder Hjem igen

Boligudbygning til en by, der hænger sammen socialt Vi bygger fremtidens Danmark i Aarhus, og vi skal bygge en by, som hænger sammen socialt, hvor alle har råd til at finde en passende bolig af god kvalitet. Når vi bygger en by med en varieret sammensætning af boligtyper og ejerformer i byens kvarterer, skabes forudsætningen for velfungerende lokalsamfund, hvor gode skoler, dagtilbud og foreningsliv kan vokse og øge byens sociale kapital.   ”Alle aarhusianere har ret til en god by med en stærk social kapital og sammenhængskraft” STØRRE PLANER PÅ VEJ 2015 2016 2017 2018 Løbende planer for større boligområder   Boligpolitik Planstrategi Kommuneplan Indsatsområder Hjem igen

Mobilitet og forbundethed God mobilitet for mennesker og varer er en forudsætning for vækst og for at sikre et godt byliv for alle. Østjylland som national vækstmotor er ensbetydende med et stadigt voksende mobilitetsbehov – internt i Aarhus, regionalt, nationalt og internationalt. En sammenhængende infrastruktur er en forudsætning for høj mobilitet. Transporttilbuddene i Aarhus skal afspejle byens størrelse, og vi skal kombinere transportformerne, så vi får ”mest mulig mobilitet for pengene”. Samtidig nødvendiggør hensynet til mennesker, klima og miljø, at vi prioriterer bæredygtige og helhedsorienterede virkemidler.   ”Vi skal bygge afstandene kortere og skabe bedre mobilitet for mennesker og varer” STØRRE PLANER PÅ VEJ TIL BYRÅDET 2015 2016 2017 2018 MOVE og anlægsprogram (årligt)   Udviklingsplan for ITS VVM-letbanens 2. etape Midtbytrafikplan Kollektiv trafikplan ift. Letbanens start Cykelhandlingsplan og samlet stisystem Smart Mobilitet Indsatsområder Hjem igen

De organisatoriske indsatsområder Indsatsområderne er opstillet af Teknik og Miljøs chefgruppe, efter drøftelse i udvidet chefgruppe.   Forretningsgørelse og effektivisering IT-springet Ledelsesudvikling På vej til Gellerup Samarbejde om at skabe løsninger Service til kunder, brugere, erhvervsliv Hjem igen

Forretningsgørelse og effektivisering Organisationen skal til stadighed udvikles, og de rette kompetencer skal være til stede. Der skal være fokus på eksekvering og rettidighed. Dette skal ses i lyset af både et højt anlægsniveau og et generelt højt aktivitetsniveau. Udvikling af målstyring, porteføljestyring, ledelsesinformation m.v. vil indgå i virksomhedsplanen på et senere tidspunkt. Aarhus Byråd har vedtaget en økonomisk politik, der fjerner 0,6-0,7 % af afdelingernes økonomiske ramme pr. år. Samtidig skal der for kommunen under ét eftervises årlige effektiviseringsmuligheder på i gennemsnit 1 %.   Der skal sikres en kobling mellem disse to forhold, således at Teknik og Miljø for 2016 og frem sikrer et match mellem beskæring af rammerne og gennemførelse af effektiviseringer. Chefgruppen er styregruppe for udmøntningen. Indsatsområder Hjem igen

IT-springet IT-springet er igangsat 2013. Det omfatter en dynamisk projektportefølje med indtil nu 39 digitaliseringsprojekter, og desuden en fysisk samling af IT-ansvaret for Teknik og Miljøs mere end 60 fagsystemer og selvbetjeningsløsninger.   IT-springet hviler bl.a. på en treårig udvidelse af digitaliseringsfunktionens kapacitet med fire årsværk. IT-springet skal bidrage til at sikre løbende effektiviseringer. Direktøren, økonomichefen og digitaliseringschefen er styregruppe for porteføljen. Chefgruppen orienteres årligt. Indsatsområder Hjem igen

Ledelsesudvikling Med afsæt i Teknik og Miljøs ledelsesgrundlag gennemføres der i 2015 en lederevaluering for alle ca. 120 ledere i afdelingen. Evalueringen gennemføres samtidig med en generel trivselsmåling.   På baggrund af lederevalueringen gennemføres individuelt tilrettelagt opfølgningsforløb for alle ledere. Målet er at opnå en målbart forbedret ledelseskvalitet, når lederevalueringen gentages i 2018. Chefgruppen er styregruppe for evalueringen. Der orienteres om planlægning og fremdrift i forbindelse med Store Lederdag 5. februar 2015. Chefgruppen gennemfører herudover et særligt udviklingsforløb i 2014-2015. Indsatsområder Hjem igen

På vej til Gellerup Størstedelen af Teknik og Miljø samles i en ny admi-nistrationsbygning i Gellerup i 2017. Bygningen opføres som OPS-projekt (Offentligt-Privat Sam-arbejde).   Det er et centralt mål at opnå bedre og tættere samarbejdsrelationer i Teknik og Miljø. Det er samtidig et mål at opnå et bedre arbejdsmiljø (såvel fysisk som psykisk) ved sammenflytningen. Ultimo 2015 påbegyndes en drøftelse af de frem-tidige muligheder for udvikling af Teknik og Miljø (herunder kulturen), set i lyset af den senere sammenflytning. Drøftelsen initieres af chefgruppen. Det vil være nødvendigt at gennemføre effektiviseringer i organiseringen for at bidrage til finansieringen af byggeriet. Der er nedsat en styregruppe for bygge-projektet, samt et byggeudvalg med repræsentation for centrene, HMU og arbejdsmiljøorganisationen. Indsatsområder Hjem igen

Samarbejde om at skabe løsninger Teknik og Miljø skal styrke sit samarbejde, både internt og eksternt.   Det indgår som en forudsætning herfor, at medarbejdere og ledere klædes på i forhold til bl.a. projektledelse, projektdeltagelse og kommunikation. Der tilbydes derfor fortsat uddannelse på disse felter til alle for hvem det er relevant. Desuden sker der i 2015 en opprioritering af kommunikationsindsatsen i Teknik og Miljø, bl.a. gennem ansættelsen af en kommunikationschef. Teknik og Miljø skal italesættes som det fælles ”brand”, både internt og overfor omverdenen. Der skal arbejdes med at sikre, at kommunikation med omgivelserne er helhedsorienteret, og så vidt muligt inddrager alle relevante dele af organisationen. Teknik og Miljø skal til stadighed opsøge relevante samarbejdsfora, og byde ind med bidrag og idéer. Indsatsområder Hjem igen

Service til kunder, brugere, erhvervsliv Teknik og Miljø vil være proaktiv med hensyn til at fortælle ”historierne” – både de gode og de udfordrende. Det er vigtigt, at fokus flyttes fra de problemer, der opleves her og nu, til det ofte langsigtede mål, der forfølges.   Herudover vil Teknik og Miljø sætte ambitiøse mål for service og sagsbehandlingstider o.l., samt gennemføre løbende og systematiske målinger af den oplevede service. Teknik og Miljø vil arbejde aktivt med kanalstrategien, både ved at tage nye kanaler i brug og ved at lukke kanaler, der ikke tjener sit formål længere. Det er målet, at Teknik og Miljø (og Aarhus Kommune) rykker op i de forskellige omdømmeanalyser, der gennemføres. Indsatsområder Hjem igen

Log 7. november: Virksomhedsplanens indsatsområder drøftet på udvidet chefgruppemøde, mhp. skriftlige tilbagemeldinger 8. december: Første udkast til færdig virksomhedsplan drøftet på chefgruppemøde 16. december: Andet udkast til færdig virksomhedsplan publiceret på TMportal 18. december: Andet udkast til færdig virksomhedsplan præsenteret på udvidet chefgruppemøde, mhp. skriftlige tilbagemeldinger 30. december: Færdig virksomhedsplan publiceret på TMportal   Hjem igen