Hvordan sikrer vi god kvalitet i sygeplejerskeuddannelsen i en omstillingstid? Dansk Sygeplejeråd, Kreds Midtjylland Februar 2014
Hvordan sikrer vi god kvalitet i sygeplejerskeuddannelsen i en omstillingstid? Uddannelsespolitik set i et overordnet perspektiv
Disposition Politiske rammevilkår Politiske udspil Forventninger til uddannelse Konsekvenser for uddannelse Hvordan sikrer vi at……… Hvad gør vi allerede Hvad skal vi gøre mere af?
Omstilling = et vilkår
Politiske rammevilkår Strukturreform Taksameterreduktioner Ny lov om Erhvervsakademier og Professionshøjskoler OK 13 Innovationsstrategi Digitaliseringsstrategi Strategi for talentudvikling/eliteforløb
Politiske rammevilkår Institutionsakkreditering Forskningsmidler via Finansloven Kvalitetsudvalget Projekt fremsyn …..
Politiske indspil Danske Regioner Dansk Industri Dansk Sygeplejeråd Kommunernes Landsforening Sundhedskartellet og Danske Professionshøjskoler
Forventninger til uddannelse Uddannelse som socialisering ind i et praksisfællesskab? Uddannelse som ”løftestang”? Nye forventninger ( interprofessionelle kompetencer, teknologiske kompetencer, empowerment m.fl.)
Konsekvenser for uddannelse Struktur Indhold Læringsrum
Hvordan sikrer vi at…….. Veluddannede og kompetente undervisere i både den teoretiske og kliniske del af uddannelsen Velfungerende samarbejde mellem alle involverede parter i uddannelsen Sammenhæng mellem uddannelse, praksis og forskning Formulere generalistkompetencer Etablering af følgeforskning
Hvad gør vi allerede? Vi har et godt samarbejde Vi arbejder med kompetenceudvikling Vi arbejder med sammenhæng mellem uddannelse, praksis og forskning (bachelorprojekter, kombinationsstillinger, talentforløb) Vi arbejder med udvikling og forskning (nye uddannelsesforløb, forskningsprogrammer, Ph.d-projekter, aktionsforskning etc.)
Hvad skal vi gøre mere af? Turde tænke nyt - i.f.t. struktur - i.f.t. indhold - i.f.t. læringsrum - i.f.t. kompetenceudvikling - i.f.t. forskning